העדויות על עינויים ברש"פנעם שוגנובסקי

עדויותיהם של פלסטינים, שחוו התעללות אכזרית ברשות הפלסטינית, יוגשו מחר (שני) לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

הגשת העדויות מגיעה בהמשך לפסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים, אשר קיבל את תביעתם של פלסטינים שחוו מעשי רצח ועינויים מידיה של הרשות הפלסטינית.

"הרשות הפלסטינית אחראית להתעללות קשה, הכוללת: רצח, חטיפה, כליאה, עינוי ואינוס של 52 אזרחי ישראל ופלסטינים, תושבי יהודה ושומרון", נקבע בפסק הדין התקדימי והמפורט (בן 1,800 עמודים), אשר פורסם לפני כשנתיים על ידי שופט ביהמ"ש המחוזי, משה דרורי.

בפסק הדין תוארו עינויים מחרידים. בין היתר: מכות חשמל, תלייה ממושכת כשהראש למטה, שפיכת פלסטיק רותח על הגוף, עקירת ציפורניים ושיניים, עיקור, מניעת שינה, מניעת מזון, רצח ואונס בני משפחה, הוצאת פגה מהאינקובטור ועוד.

בעקבות פסק הדין, הקובע כי הרשות הפלסטינית, אחראית למעשי הרצח והעינויים, חייב בית המשפט את הרשות לשלם לתובעים פיצויים חלקיים בסך 14 מיליון ש"ח, בשל שלילת חירותם, וכן הוצאות משפט בסך 1.5 מיליון ש"ח נוספים.

במקביל, ממשיך בית המשפט לדון בשיעור הפיצויים, שייפסקו לתובעים, בשל העינויים שעברו, סבלם הרב, הנכויות הקשות, שנגרמו להם, רכושם שהוחרם ועוד. ההערכה היא, כי הפיצויים הסופיים יעמדו על מאות מיליוני ש"ח.

'מכון ירושלים לצדק' ועו"ד ברק קדם, ממשרד ארבוס-קדם-צור, המייצג את התובעים בבית המשפט המחוזי בירושלים, חברו יחד כדי לשקף לעולם את אכזריות הרשות הפלסטינית כלפי האסירים הכלואים בבתי הכלא שלה, וכאמור, מחר הם יגישו את העדויות הנוראיות של התובעים לביה"ד הפלילי הבינ"ל בהאג.

עו"ד אורי מורד, מנהל המחלקה המשפטית הבינ"ל במכון ירושלים לצדק, ציין "בפברואר פנינו לבית הדין בהאג בדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד יו"ר הרשות, מחמוד עבאס (אבו מאזן), בגין פשעים, שביצע נגד בני עמו, הכוללים מסע שיטתי ונרחב של רצח, עינויים ומאסרים בלתי חוקיים נגד האוכלוסייה הפלסטינית. העדויות, שתוגשנה מחר, מצביעות על מנגנון שיטתי ומשומן, המדכא בכלים אלימים את האוכלוסייה האזרחית".

עו"ד ברק קדם הוסיף: "העובדה כי יש בני אדם, שחוו את התופת הזו, צריכה לזעזע כל בן אנוש. לא משנה לאיזה עם אתה שייך, ומהן דעותיך הפוליטיות. לא ניתן לעמוד מנגד למשמע הזוועות ברשות הפלסטינית. אני מקווה, שבעקבות הפנייה להאג ולמנהיגים בעולם, תשאלנה מדינות את עצמן: אם הן רוצות להמשיך ולהיות חלק מהמנגנון, שמעביר כספים לרשות הפלסטינית, וכי ביה"ד בהאג יבוא חשבון עם מחוללי הזוועות ברשות".

במקביל לפנייה להאג, נשלחות פניות נרגשות לשורת מנהיגים בעולם, ובהם: דונלד טוסקר, נשיא מועצת האיחוד האירופי; פדריקה מודריני, נציגת האיחוד האירופי לענייני חוץ ובטחון; מישל בצ'לט, נציבת האו"ם לזכויות אדם; ניקולי מלדנוב, המתאם המיוחד של האו"ם להליך השלום במזה"ת; ז'אן-קלוד יונקר, נשיא הנציבות האירופית; אנג'לה מרקל, קנצלרית גרמניה; ג'רמי האנט, שר החוץ הבריטי; מייק פומפאו, שר החוץ האמריקאי; אחמד אל רייט, המזכיר הכללי של הליגה הערבית; עאדל אל-ג'ובייר, שר החוץ הסעודי; סולטאן בן סעד אל מוריחי, השר האחראי על ענייני החוץ של קטאר; דיויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל; רון דרמר, שגריר ישראל בארה"ב.

"חשוב שהעולם ידע ויכיר כמה אכזרי הוא השלטון ברשות הפלסטינית, אומרת פלביה סוולדה, מנכ"לית מכון ירושלים לצדק". במכתבים אנו מבקשים מהמנהיגים להפעיל את כובד משקלם כדי לעצור את הפגיעה בחיי אדם, בביטחונם ובחירותם של התושבים ברשות הפלסטינית. אנו גם מבקשים מהמנהיגים סיוע בהפעלת לחץ על הנהגת הרשות לפיצוי התובעים הפלסטינים, שחוו טרור ועינויים וקוראים לעולם לפקוח עיניים ולפעול".

בין העדויות המצולמות, שמועברות להאג ולמנהיגי העולם, עדות של פלסטיני המעיד כי לאחר שחדר לישראל ובעודו בדרכו לבצע פיגוע, הוא נפצע קשה בתאונת דרכים. הוא הובהל לבית חולים בישראל, טופל ויצא מכלל סכנה. בעקבות הטיפול הרפואי המסור שקיבל בארץ, הוא שינה את עמדותיו והפך למשת"פ המסייע לישראל במלחמתה בטרור.

נקמת הרשות הפלסטינית הייתה אכזרית במיוחד. אשתו היולדת, והפגה שנולדה בחודש השביעי ונזקקה לאינקובטור, סולקו לאלתר מבית החולים. הפגה שנזרקה מהאינקובטור, הפכה לילדה הסובלת מנכויות פיזיות וקוגניטיביות קשות. כיום היא ילדה בת 17 השוהה בבית החולים השיקומי בית לוינשטיין.