יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: קובי ריכטר/TPS

ארגון לביא למינהל תקין, הגיש היום (שני) באמצעות עו"ד יצחק בם עתירה לבג"ץ נגד היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה בה הוא מבקש מבימ"ש כי יורה לשניים להשיב על הדרישה לפתוח בחקירה פלילית נגד ח"כ יאיר לפיד בחשד לשוחד ועבירות נוספות.

"על פי המידע שהעבירו העותרים, במהלך שנת 2014 מר לפיד, שהיה אז שר האוצר, נפגש פעמים רבות עם המשיב 4 (ארנון מוזס, המו"ל של עיתון "ידיעות אחרונות") מבלי שהפגישות האלה תועדו ביומנו. בפגישות בין לפיד ומוזס נדון אופן הסיקור של המשיב 3 (יאיר לפיד) בעיתונו של המשיב 4 (מוזס), כאשר במקביל סיעתו של ח"כ לפיד בכנסת, בה הוא שלט שליטה מוחלטת, תמכה וקידמה חוק שנועד להטיב עם העיתון "ידיעות אחרונות" על-ידי פגיעה במתחריו. העותרים ביקשו כי תיפתח חקירה בעניין. אף על פי כן, המשיבים 2-1 לא השיבו לפניות העותרים עד כה", נעמר בעתירה.

עו"ד בם מתייחס גם לחקירות רה"מ בנימין נתניהו ולחוסר השיוויוניות שננקט בהן, לטענתו. "משגילו זריזות ביחס לחשדות נגד ראש הממשלה, התמהמהות של פרקליט המדינה והיועץ המשפטי בתגובתם לפנייה ביחס למידע אודות פגישות בין לפיד למוזס שנעלמו מן היומן, עלולה להתפרש כמשוא פנים ונטיית חסד ללפיד. עקרון השוויון צריך לבוא לידי ביטוי לא רק בפן המהותי אלא גם במידת הזריזות שמגלים היועץ המשפטי ופרקליט המדינה בטיפול בעניינים בעלי מאפיינים דומים. משהזדרזו לפרסם כתב חשדות ביחס לנתיהו ערב הבחירות הקודמות, התמהמהות בתשובתם לפניות הנוגעות ללפיד נגועה באבק של משוא פנים".

בגוף העתירה הזכירו העותרים כי המשנה ליועמ"ש הגב' דינה זילבר הוציאה בעניינו של לפיד הנחיות וזאת בעקבות חשש לניגוד עניינים. "התהייה מתעצמת ואף נצבעת בגוונים אפלים אם לוקחים בחשבון, כי ב-12 ביוני 2014 הוציאה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, חוות דעת למניעת ניגוד עניינים ביחס לשר (דאז) לפיד. באותה חוות דעת עו"ד זילבר עמדה על כך שקיימת זיקה בעלת אופי כללי בין לפיד ל-"ידיעות אחרונות" (באותה עת בת הזוג של מר לפיד עבדה ב-"ידיעות אחרונות" וכמה מספריו הוצאו בהוצאת "ידיעות"). עו"ד זילבר חיוותה דעתה כי הזיקה הקיימת בין "ידיעות אחרונות" למשרד האוצר הנה על רקע מודעות המתפרסמות בעיתון והמליצה, כי לפיד יימנע מלהשתתף באופן אישי בהחלטה על זהות העיתון בו יפורסמו מודעות מטעם משרדו. קיומה של זיקה המצריכה הסדר ניגוד עניינים בין השר לבין המו"ל של "ידיעות אחרונות" מגבירה את החשד ביחס לכשרות הפגישות המרובות, שבהן נדון אופן הסיקור של פעילותו של השר ואשר לא הופיעו ביומנו". חוות הדעת של זילבר אף צורפו לעתירה.

עו"ד יצחק בם אמר לאחר הגשת העתירה, "אנו מצפים מהיועץ המשפטי לממשלה ומפרקליט המדינה לגלות מידה שווה של זריזות בטיפול בעניינים בעלי מאפיינים דומים. משהזדרזו לפרסם כתב חשדות ביחס למר נתניהו ערב הבחירות הקודמות, התמהמהות בתשובתם לפניות הנוגעות ללפיד מעלה חשש למשוא פנים".