איתמר בן גביר
איתמר בן גבירPhoto by David Cohen/Flash90

עו"ד איתמר בן גביר, מועמד מפלגת עוצמה יהודית לכנסת בבחירות האחרונות, לא סוגר את הדלת לגמרי בפני מפלגת הבית היהודי, אחרי שהבוקר (שלישי) הודיע על הפסקה מוחלטת של השותפות עם הבית היהודי, במסגרת איחוד מפלגות הימין.

בראיון לערוץ 7 מסביר בן גביר כי הוא חש מרומה. "במשך החודשיים האחרונים לא פוצצנו את הנושא ולא דיברנו עליו. אבל מאז הבחירות אנחנו מרגישים התנהלות מאוד בעייתית.

''הבאנו להם ניצחון - גם הרב רפי פרץ אמר את זה וגם בצלאל סמוטריץ' אמר את זה. בעוד אנחנו מספקים את הסחורה, הצד השני - ואני מדבר בעיקר על סביבת הבית היהודי - החליטו להתנער מההסכם ועשו מעשה שאינו מוסרי, הוגן ונכון".

הוא גם מסביר את טענותיו. "זה התחיל עוד לפני פיזור הכנסת, כשאמרו לי 'הרב רפי צריך כמה חודשים כדי ללמוד את הליכות הכנסת ולכן לא נקיים את החוק הנורווגי בהתחלה'. הרי סיכמנו שברגע שהם שרים, נציג של עוצמה הופך להיות ח"כ. אחר כך, אמרו לי שאכנס לכנסת אבל יש כסף שמגיע לכל ח"כ ואנחנו ניקח את הכסף שמיועד לך. אמרתי להם, 'חברים, זה לא חוקי'. ענו לי, 'נשנה את החוק'. כך לא עושים".

"אחרי פיזור הכנסת הרב רפי נהיה שר ואני מבקש לקיים את ההסכם. בעוד בצלאל סמוטריץ' מנסה באמת לבדוק מה אפשר לעשות, בבית היהודי ההתנהלות שונה לגמרי. אומרים שיש חוות דעת משפטית שזה בלתי אפשרי. ביקשתי לבדוק את זה, הרי אני עורך דין, אבל ספגתי התעלמות, תדרוכים נגדיים. כך לא נוהגים בשותפים", מוסיף בן גביר.

אין בו צער על השותפות שהיתה בחודשים האחרונים, אבל בן גביר מבהיר שהחיבור הבא ייראה אחרת. "אנחנו ניצור את החיבור הכי נכון, כמו שהיה בפעם שעברה. אנחנו לא מצטערים על מה שעשינו, אמנם נשכבנו על הרצפה ונדחקנו למקומות לא ריאליים אבל עשינו את זה כדי שלא תעלה ממשלת שמאל.

''גם הפעם נחתור לחיבורים, להצגה של מפלגה שתקבל הרבה מנדטים ושיהיו עוד נציגים של עוצמה יהודית בכנסת - אבל זה יהיה חיבור יותר נכון והגון - שיקיים הסכמים ושכל הצדדים יעמדו במילה. זה צריך להיות סולם הערכים של כל מי שמתיימר לייצג את הציונות הדתית".

לשאלה האם נפתלי בנט ואיילת שקד הם אופציה לחבירה מבחינתו הוא עונה, "אני לא פוסל אף אחד, אך חיבורים צריכים להיות תחת מכנה משותף אידיאולוגי. אמרתי לא פעם שאני מעריך את איילת שקד. יש בינינו מחלוקות אידיאולוגיות, אבל אני לא פוסל בלוק טכני איתה. אני גם לא פוסל שום גורם בימין, כדי ליצור חיבור. אנחנו רוצים לייצר רשימה שתהיה משמעותית בכנסת, אבל בכל חיבור, נדרוש מתכונת של הגינות ויושר".

האם השיטה של חיבור טכני מוטעית ואולי דווקא מפלגה אחת מאוחדת תייצר תוצאה טובה יותר לטווח הארוך? בן גביר חושב שהתשובה שלילית.

"לצערנו, אין היום מפלגה אחת בימין שבוודאות מביאה ארבעה או חמישה מנדטים - לא הבית היהודי, לא האיחוד הלאומי ולא הימין החדש. לכן הרעיון ליצור בלוק טכני הוא נכון וחשוב וכך גם כל אחד מביא את הניואנסים שלו. הרי המכנה המשותף של כולנו מאוד קרוב, אנחנו מסכימים על רוב הדברים, אך יש גם שוני אידיאולוגי. לא הייתי נכנס לממשלה שנותנת פרוטקשן לחמאס ויש לי דוגמאות נוספות. אין ספק שחייב להיות בלוק טכני שכל מפלגה תביא אליו את הייחודיות שלה וזה יגדיל את מספר המצביעים".

הוא מתייחס לעובדה שהשר סמוטריץ' פרסם הודעה שבה הוא קורא לאחדות השורות - גם של עוצמה יהודית עם הבית היהודי. "כולם מדברים על אחדות, אבל החכמה היא לא רק לדבר, אלא גם להוכיח את זה במעשים. אם בסופו של דבר מה שיוצא מכל החיבור הוא שכולם מקבלים שרים וח"כים ורק עוצמה יהודית לא מקבלת זו בעיה.

''לא מדובר בעניין של משכורת, כי במשרד עורכי הדין שלי אני מרוויח יותר מח"כ. אני אומר שהסכמים צריך לקיים. אנחנו הרי גם צריכים לעמוד מול הבוחרים של עוצמה יהודית ולומר להם שסיפקנו את הסחורה והכנסנו את המפלגה לכנסת. אני מאמין ומקווה שזה מה שיקרה בבחירות הבאות".

בן גביר נשאל אם מדובר בגט כריתות לבית היהודי, או בטקטיקה לצורך שיפור עמדות. "זה לא רק עניין טקטי", הוא עונה, "יש כאן צעד הצהרתי, אבל מי שמכיר אותי יודע שהדברים באים מתוך הלב, לא רק כדי להתקדם פה או שם. אני סופג וסופג כבר חודשיים והשארנו את הכל בפנים, אבל הגיעו מים עד נפש. אין כאן גט כריתות. הבית היהודי אינו פסול בעיני. מי שכן פסול הוא זה שמזלזל בעוצמה יהודית ואומר שצריכים אותנו רק כסוג של מקפצה. אלו לא ערכי הציונות הדתית והתורה".

"אני לא סוגר שום דלת אבל פותח דלת גדולה שאומרת כך: מי שרוצה לרוץ עם עוצמה יהודית יצטרך לנהוג בנו בהגינות, לקיים הסכמים ולהבין שאנחנו הבאנו את הניצחון. לפי הנתונים שבידינו יותר מ-70 אלף קולות של איחוד מפלגות הימין באו מעוצמה יהודית. זה מספר שצריך לקחת אותו בחשבון ולהתייחס בכבוד למי שמביא אותו.

''יכול להיות שבגלל שויתרנו בפעם הקודמת, מישהו התבלבל וטעה בפרשנות וחשב שהדבר משדר חולשה ואפשר לדרוך עלינו. עוצמה יהודית צריכה להיות בכנסת והיא באה עם אג'נדה שחשובה מאוד בפוליטיקה הישראלית", הוא מסכם.