ריבלין ועזמי
ריבלין ועזמיצילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ושגריר מצרים בישראל ח'אלד עזמי הובילו היום (שלישי) מפגש מיוחד לציון 40 שנה להסכם השלום בין ישראל ומצרים.

באירוע נשאו דברים גם שר החוץ ישראל כץ והשר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי והוא התקיים בהשתתפות נציגים מהסגל הדיפלומטי, שגרירים ישראלים ששירתו בעבר במצרים וכן בעלי תפקידים שכיהנו במוקדי קבלת החלטות בתהליך המשא ומתן לשלום עם מצרים.

"שני דורות של אזרחים ישראלים ומצרים מכירים רק שלום בין מדינותינו", פתח הנשיא ואמר: "מתנת השלום היא מתנה עצומה, שמנהיגי מצרים וישראל נתנו לילדיהם ולנכדיהם. אני רוצה להביע במיוחד את הערכתנו לנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, שמחויבותו לשלום, יציבות ושיתוף פעולה מבטיחה שהיחסים שלנו יישארו חזקים".

עוד אמר הנשיא: "הסכם השלום בין ישראל למצרים נחתם רק שש שנים אחרי המלחמה הנוראה בין מדינותינו, ב-1973. לא יכולנו להעלות על דעתנו שרק שנים ספורות לאחר מכן יתחבקו מנהיגינו וילחצו ידיים. זה מקור להשראה למאמצינו להשיג שלום עם כל שכנינו, ובעיקר עם שכנינו הפלסטינים. כאשר מנהיגים אמיצים מוכנים לסיים את הסכסוך, ולצאת לדרך חדשה המבוססת על פיוס וכבוד הדדי, ניתן להגיע לשלום מהר יותר מכפי שאנו מסוגלים לדמיין".

הנשיא פנה לשגריר מצרים, ח'אלד עזמי ואמר: "ידידי, הסכם השלום בין ישראל ומצרים מהווה אבן פינה ליציבות המזרח התיכון. אני מקווה שלנשיא א-סיסי ולי תהיה הזדמנות להיפגש בקרוב, ולציין עשרות שנים של שיתוף פעולה אסטרטגי בין המדינות. כמו כן, אני רוצה להודות לנשיא א-סיסי על מכתב התנחומים החם שלו לאחר פטירתה של אשתי, נחמה".

שגריר מצרים עזמי הודה לנשיא על דבריו ואמר: "למידה מחוויות העבר שלנו יכולה לשרת את השלום במזרח התיכון בצורה הטובה ביותר. הסכם השלום שלנו נתן דוגמה חשובה לאופן שבו מקיימים משא ומתן במזרח התיכון, ובאיזה אופן יש להתייחס לאינטרסים הערביים והישראליים בתהליך. מצרים היתה החלוצה בייזום השלום במזרח התיכון. החזון שלנו היה ועודנו מבוסס על מדינה עם עצמאות מלאה וביטחון לכל תושבי האזור.

''הסכסוך הישראלי-פלסטיני כילה משאבים ושיבש את חייהם של תושבי המזרח התיכון במשך עשרות שנים. מצער אותנו שכל שניתן הוא לתבוע את הסטאטוס-קוו כמיטב יכולתנו עבור התקוות והשאיפות של הישראלים והפלסטינים. המטרה שאנו שואפים להשיג באמצעות משא ומתן בין הצדדים היא זו המבוססת על צדק, זכויות לגיטימיות ונכונות הדדית להתקיים בשכנות כשתי מדינות עצמאיות, החיות בשלום ובביטחון. זו תהיה מציאות חדשה ומוחשית עבור הישראלים והפלסטינים, שתאפשר להם ליהנות מהשלום, הביטחון והשגשוג להם הם ראויים".

שר החוץ, ישראל כץ, אמר באירוע: ״האתגר העומד בפנינו היום, הינו להפוך את השלום שבין המדינות לשלום וקשר אמיתי וחם בין אזרחי המדינות. זהו הזמן לשיתוף פעולה רב יותר בתחומים כמו טכנולוגיה מודרנית, תעשייה, אנרגיה, מים, חקלאות ותחומים אחרים. כשר החוץ, אני מתכוון לקדם בראש סדר העדיפויות 'שיתוף פעולה כלכלי- אזורי' לטובת כולם.

''ארה״ב שותפה למאמצים אלה, ומצריים יכולה למלא תפקיד מרכזי יותר. במבט לאחור אחרי 40 שנה, עם נקודת מבט היסטורית ניתן לקבוע בבירור שמנחם בגין צדק. עכשיו הגיע הזמן להמשיך את החזון ההיסטורי של בגין וסאדאת ולהגדיל את מעגל המדינות והשותפים ביוזמות הכלכליות האוזניות ובשלום האזורי״.

השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי סיפר גם הוא: ״כמנהיג סטודנטים צעיר ואידאליסטי נאבקתי לפני 40 שנה למען הצלת ישובי סיני. אני גאה בכך. אבל אני גם מאושר להודות שהסכם השלום עם מצרים חיזק את מדינת ישראל בכל המישורים, המדיני, הביטחוני והכלכלי, וכשר לשיתוף פעולה אזורי אני נוכח בכך כל יום מחדש״.