הרב אליהו: כך הכרתי את הבבא סאלי

הערב (חמישי) בשעה 18:00 תיערך בציונו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל בהר המנוחות בירושלים הילולה במלאת תשע שנים לפטירתו.

גם לאחר תשע שנים מפטירתו של הרב אליהו, הסיפורים הרבים אודות אישיותו הגדולה והייחודית ממשיכים להיערם.

הרב יהודה גיאת, מתלמידיו הותיקים של הרב אליהו, סיפר לערוץ 7 על רבו ועל הדרך המיוחדת שלו להשכין שלום בין אנשים. "היה אדם עשיר מאוד שהיה לו בן יחיד שנולדו לו כמה ילדים". לבנו של האדם העשיר נולד בן נוסף והסבא העשיר התקשר לבנו על מנת לדרוש לקרוא לו בשם מסוים.

"בנו ענה לו, 'נתתי שם שרצית לאחד הילדים, עכשיו אני קובע'", הרב גיאת הסביר את הסיטואציה, "הבן היה אברך, ואביו, שהיה אמיד, היה מחזיק אותו כלכלית. הסבא של התינוק רצה לקרוא לו יצחק אהרון ובנו, אביו של התינוק, דחה אותו".

בתגובה לדחיית הבן את בקשת אביו, "הוא אמר: 'שישכח ממני'. הוא היה נוהג לתת לו מתנות ולעזור, וכשכלו כל הקיצים הוא אמר לו, 'יש לך עוד אבא? אז תלך אליו, אתה בן יחיד שלי וממני לא תקבל אפילו שקל'. בצר לו, בא אבי התינוק לרב אליהו. הוא כעס על מה שאביו עושה לו, הוא הסביר לרב שאין לו אף אחד, 'אין לו ילדים, אין לו כלום, רק אני בנו היחיד, לאיפה ילך הכסף?'

"הרב אמר לו לבקש מאביו שיבוא אליו. לאחר שהסבא הגיע לרב אליהו, ושראה הרב אליהו שהוא עיקש בעמדתו, שאל אותו הרב אליהו 'איזה שם רצית?' ענה לו הסבא, 'אני רציתי יצחק אהרון'. הרב אליהו שאל את אבי התינוק, 'איזה שם אתה רצית?' ענה האבא, 'נריה'. מיד אמר הרב אליהו לסבא, 'מחילה, מחילה, הנה הוא רצה את השם שלך, שאתה רצית! נר יצחק אהרון' ופנה לאבי התינוק ודרש ממנו להתחייב שהשם של בנו נריה יכתב מעכשיו עם האות א' בסוף, וככה הרב השכין שלום בינהם", כך סיפר הרב גיאת.

אסתר פולארד, בנימין נתניהו והרב מרדכי אליהו בשנת 1996
אסתר פולארד, בנימין נתניהו והרב מרדכי אליהו בשנת 1996צילום: SAAR YAACOV/לע"מ

בנו של הרב מרדכי אליהו, הרב שמואל אליהו, סיפר לפני מספר ימים עוד סיפור הממחיש את גדולתו. הסיפור אף התפרסם בספר השמיני בסדרת 'אביהם של ישראל' שיצא לאור בימים האחרונים.

"רבי עמרם אזולאי היה חמיו של הרב יעקב יוסף זצ"ל. שקדן גדול ובקי בכל התורה כולה. מרוב ענותנותו לא רצה ליהנות מכתרה של תורה והיה חי בפשטות ובצמצום גדול. מרן הרב מרדכי אליהו שידע את בקיאותו הרבה ואת יושרו שאין למעלה ממנו רצה שרבי עמרם יהיה דיין בישראל, כך תתגדל התורה ותרבה הדעת והדין בישראל יהיה אמת לאמיתו.

מה עשה? ידע כי הרב עמרם לא יגש מיוזמתו למבחני דיינות בשום מצב. הלך הרב מרדכי אליהו ונרשם בשמו של רבי עמרם למבחנים, ובהגיע היום שלחו לרב עמרם הזמנה לבא ולהיבחן. רבי עמרם בתמימותו ובפשטותו הלך ונבחן כמו שאמרו לו וכמובן ענה את כל השאלות תשובות מדויקות.

אחרי שהתקבלו התוצאות היה צריך רבי עמרם לעמוד בפני וועדת מינויים שהייתה מורכבת גם מלשכת עורכי הדין ומאנשי משרד המשפטים. מה עשה הרב אליהו? בא אליו יום קודם והכין אותו לוועדה. בין השאר נתן לו ביד עיתון 'העדה' של העדה החרדית שיקרא בו דקה קצרה. רבי עמרם, שלא קרא בעיתון מימיו, התפלא על כך. אבל ידע כי הרה"ג מרדכי אליהו הוא פיקח גדול וכל מעשיו נשקלים בשקל הקודש ומענוותנותו עשה מה שהרב אליהו אמר לו.

למחרת הביא מרן הרב אליהו מביתו עוד חליפה וכובע נוספים, הוא ביקש מחברו כי לפני שיכנס רבי עמרם לעמוד בפני הועדה יעמוד שליח מטעמו בכניסה ויתן לרבי עמרם את החליפה והכובע שילבש אותם במקום הבגדים הישנים והפשוטים שלבש רבי עמרם בענוותנותו. ידע הרב אליהו כי חלק מחברי הוועדה הם אנשים שלא יודעים להעריך את התורה של רבי עמרם וישפטו אותו על פי בגדיו החיצוניים. ואם יראו אדם שהולך עם בגדים ישנים שיש בה טלאים, עלולים הם לבוז לו ולהכשיל את מינויו ועם ישראל עלול להפסיד.

כשנפגשו חברי הוועדה עם הרב אזולאי, הם שאלו אותו שאלות על אורחות חייו, ובין השאר שאלו אותו אם הוא קורא מידי פעם עיתון. ענה הרב אזולאי, 'במקרה אתמול קראתי'. הוא לא סיפר שזו הייתה הפעם היחידה שהחזיק עיתון בידו. כך נתמנה רבי עמרם לדיין בעיר הקודש צפת, וכך זכו בית ישראל ליהנות מתורתו הגדולה משקדנותו העצומה וממידותיו המיוחדות של הצדיק הגדול רבי עמרם אזולאי זצוק"ל".

הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא בהפגנה נגד תכנית ההתנתקות
הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא בהפגנה נגד תכנית ההתנתקותצילום: עמוס בן גרשום/לע"מ