ברט מקגורק, לשעבר השליח הנשיאותי המיוחד לקואליציה הבינ"ל נגד דעא"ש מזהיר שהמזרח התיכון שאנן ולא נערך לאפשרות שדאע"ש יתאושש וינסה להשתלט על האזור.

"אנחנו חייבים להסתכל על עצמנו במראה וללמוד גם מדברים שלא הלכו כהלכה. כיום מדיניות ארה"ב במזרח התיכון מתמקדת באיראן. דעא"ש מנצלת את הוואקום שנוצר מחוסר הסדר שקיים. עשינו עבודה טובה בהשמדת דעא"ש, אך אם לא נשים לב הם עלולים לחזור", הוסף מקגורג.

לדבריו, "כיום המאבק בטרור מושפע ממאבק הכוחות של ארה"ב עם רוסיה וסין וממוקד באיראן. מדיניות דעא"ש מחפשים דרכים לחזור לכוח".

תמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר הוסיף, "אנחנו לא הולכים לכיוון פתרון. שיתוף פעולה אמיתי הוא בין האנשים ולא רק בין מנהיגים. הפלישה לעיראק הייתה אבן הדומינו שהפילה את כל האבנים" .

"בשנים האחרונות אין כוח על ששולט במזרח התיכון. אף אחד לא מנסה להוריד את הלהבות. כעת יש לנו את סין ואת רוסיה .כיום אנחנו לא רואים מה היא מדיניות החוץ הברורה של ארה"ב כלפי המזרח התיכון. אנחנו רואים את המדינות כלפי איראן אבל אנחנו לא רואים את המדיניות כלפי שאר המזרח התיכון. כיום, שם המשחק הוא כלכלה. סין יכולה להוריד את הלהבות", דברי פרדו.

מקגורק השתתף בפאנל בנושא עתידו של המזרח התיכון בהשתתפות תמיר פרדו, ראש המוסד לשעבר, עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה ויו"ר כנס הרצליה, חוסיין האקק'אני, שגריר פקיסטן לשעבר בארה"ב, ד"ר דליה דסה-קאיה, מהמכון למדיניות ציבורית RAND בארה"ב, סר. ג'ון ג'נקינס, שגריר בריטניה לערב הסעודית לשעבר, ד"ר קורי שאק, סגנית, מנהל המכון הבינלאומי ללימודי אסטרטגיה, בריטניה ופרופ' בינגבינג וו, חוקר מיוחד במכון ללימודים בינלאומיים ואסטרטגיה באוניברסיטת פקין, סין.