הפגנת בני העדה האתיופית ופעילים בגשר המיתרים ירושליםשירה הרשקופ/TPS

אלפי בני העדה האתיופית ותומכים רבים יצאו אחר הצהריים (שלישי) להפגין בשורה של צמתים ואתרים מרכזיים ברחבי הארץ, מהצפון ועד לדרום, לאחר שהסתיימה הלוויתו של הנער סולומון טקה ז"ל.

ההפגנות נערכות בכבישים מרכזיים, מצומת יקנעם שבצפון ועד לצומת קסטינה שבדרום. שורה של צמתים מרכזיים נחסמה לתנועה.

המפגינים מוחים על מותו של סולומון טקה, צעיר בן העדה האתיופית, מכדור שירה שוטר בקרית חיים, וטוענים כי חקירת השוטר נועדה לטייח את האירוע. בין השלטים שנושאים המפגינים "שוטר חוקר שוטר", "הגזענות הורגת אותנו" ו"שוטר, על מי אתה שומר".

בין הצמתים והכבישים שנחסמו לתנועה: נתיבי אילון (כביש 20), הכניסה לירושלים (גשר המיתרים) מחלף אליקים (כביש 6), צומת יקנעם (כביש 70), צומת מת"מ בכניסה לעיר חיפה, צומת הכניסה לאשדוד ('צומת הביג' - כביש 38) גשר ראשון לציון ומחלף ראשון לציון (כביש 4), צומת קסטינה (כביש 40), מחלף פולג (כביש 2), צומת גדרה, צומת בר כוכבא-שטמפפר בפ"ת.

שוטרים פרושים במוקדי ההפגנות ומכוונת את התנועה. המשטרה ממליצה לנהגים שלא להגיע למוקדים אלו ולפנות לדרכים חלופיות.

בתוך כך, המשטרה עצרה לחקירה 16 מהמפגינים שהשתתפו במחאה בקריית אתא. מהמשטרה נמסר כי המפגינים במקום הבעירו צמיגים והשליכו אבנים לעבר השוטרים, תוך חסימת ציר התנועה וגרימת נזק לכלי רכב.

מאות בני אדם ליוו בצהריים (שלישי) למנוחות את סלומון טקה, הנער בן ה-18 מקריית חיים שנהרג מירי שוטר ביום ראשון האחרון. אביו של טקה פתח את ההספדים. "לילד שלי הייתה אהבת חיים ושמחת חיים. הוא היה חייכן ורגיש. אני מקווה שהוא יהיה הקורבן האחרון. אל תבכו על הבן שלי - אנחנו דורשים שהרוצח יקבל את המגיע לו".

הרב משה ברוך, רב הקהילה האתיופית באשדוד, האשים בהספדו את החברה הישראלית שמתקשה לקבל את בני העדה. "מה אפשר להגיד כשאנחנו רואים את הגופה של סלמון מונחת לפנינו? הקהילה שלנו מיוחדת ביותר. היא שמרה במשך 2,500 שנים, במסירות נפש, על היהדות שלה - ועדיין לא מוכנים לקבל אותנו".

אסף גובאנה, מדריך נוער ואחד מראשי הקהילה האתיופית בקריות, אמר "האירוע הבא בפתח. כשגוף חיצוני יבדוק את כל מה שנעשה לקהילה, המדינה תהיה מופתעת. גוף שבודק את עצמו הוא לא גוף ניטרלי. ניתחו את הגופה באבו כביר - חבל שלא דרשנו נציג משלנו".

חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס) ספד גם הוא לנער במהלך ההלוויה. "כאשר נמצא חלל הרוג, ישנה אחריות על זקני העיר. ישנה אחריות על מנהיגי העם. אנחנו כאן כדי לקחת את אותה האחריות. כדי לבוא ולהסתכל בעיניים למשפחת טקה, ולעדה המפוארת הזו - ולהגיד סליחה שלא עשינו מספיק", דברי ח"כ ארבל.

ח"כ יזהר שי הוסיף, "לא עשינו בשבילך מספיק סלמון, אני מתנצל על כך. למשפחה אני רוצה להגיד שחשוב לי שנזכור אותו לא רק כקורבן - הוא חלל במלחמה שאין צודקת ממנה. זו המלחמה על זכות העדה האתיופית בישראל להכרה".