ד"ר פלשמן: הקנבאיס מציל חיים

ד"ר אהרון פלשמן, פסיכיאטר ילדים ונוער, מסביר בראיון לערוץ 7 על חשיבות הקנאביס הרפואי ועל הצורך האמיתי בו שיש לחלקים באוכלוסייה .

"קנאביס הוא צמח שבורא העולם נתן לאנושות, אולי הצמח הכי מתאים לביולוגיה של האדם ויש לו גם שימושים רעים. הקנאביס היה חלק מכל התרופות עד המאה ה-19. במאה ה-20 חל שינוי גדול והממשלות החליטו שהשימוש לרעה בעייתי - והוציאו אותו מהחוק. במסגרת המלחמה נגד הסמים ישראל קיבלה הוראה מארה"ב להוציא את הקנאביס מהחוק. במאה ה-21 התחילו להבין שיש לקנאביס הרבה מאוד שימושים רפואיים".

"הקנאביס ממש מציל חיים", מוסיף ד"ר פלשמן. "אני מטפל בכ-600 ילדים שסובלים מאוטיזם וכשהם מקבלים קנאביס זה ממתן התנהגויות שגורמות להם לסכן את עצמם".

מהו שמן קנאביס?

"שמן קנאביס מנגיש את השימוש בחומר. אפשר להמיס את החומרים הפעילים של הצמח והחומרים הללו נמסים בשמן זית. השימוש הוא על ידי טיפות מתחת ללשון".

למה בעצם יש מגבלה חוקית על הקנאביס?

"זו שאלה סבוכה. בעולם המגבלות משתנות ממקום למקום ובארץ עדיין לא קיבלו החלטה. פעם חשבו שקנאביס מסוכן כמו סמים אחרים. מאז אנחנו כאילו מצדיקים את הטענה, אבל במקביל נותנים ל-40 אלף אנשים חולים להשתמש בו. יש לנו ניגוד שצריך לפתור אותו וכרגע אין החלטה בעניין".

איזה הסתייגויות יש לך מההתנהלות של משרד הבריאות בכל הקשור למתן החומר?

"משרד הבריאות התחיל להכיר בכך שחיילים עם פוסט טראומה משתמשים בקנביס כדי לישון. הקימו את היחידה לקנאביס רפואי והיא הגוף היחידי שמאשר את רישיון הקנאביס הרפואי לחולים. האם הגוף הזה מושלם? לא. האם חשוב שהוא קיים? לגמרי, כי אין דרך אחרת להגיע לקנאביס רפואי במדינה כיום. הבעיה שהיחידה החליטה על דעת עצמה ובצורה מסוכנת, לשנות את הדרך שבה אנשים מקבלים את הקנאביס הרפואי. התוצאות הרות אסון".

"גם לגבי השמן יש בעיות. זה לא שלא מאשרים, אלא עניין של הנגשה. ילד שקיבל שמן קנאביס מסוים, לא יכול לקבל אותו כיום. רופא לא יכול להשלים עם העובדה שיש ילד חולה שקיבל תרופה - ופתאום מסיבות שאינן רפואיות - הרופא לא יכול לטפל בחולה שלו ומסכן את נפשו. כרופא חובתי לומר שמדובר בסכנת נפשות".

מי בעצם גורם למצב הזו?

"בראש היחידה שעוסקת בנושא עומד אדם שנוי במחלוקת והוא מקבל החלטות על ההתנהלות. ההחלטות התקבלו ללא להיוועץ בדעותיהם של הרופאים ושל החולים. התוצאה מסוכנת ואיני יכול לשתוק עוד. החולים הלכו לבג"ץ נגד התנהלות משרד הבריאות ואני צירפתי את חוות דעתי. המצב של הילדים לא סובל סחבת. אני מניח שסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לא מבין את הסכנה. הדעות של הרופאים לא מגיעות אליו. רופאים בשטח אומרים באופן מפורש שהמהלך של משרד הבריאות גורם לסכנת נפשות ואסור יותר להתעלם מהמצב".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הדברים אינם מבוססים על המצב בפועל ונובע מאי היכרות שלבי הרפורמה, והחלטות משרד הבריאות בכל האמור לילדים הזקוקים לשמן קנאביס לצורך טיפול רפואי.

1. נכון להיום משרד הבריאות מאפשר למטופלים להמשיך להחזיק ברישיון מהסוג הישן, שמאפשר רכש ישיר מהמגדל, וזאת עד לסוף אוגוסט 2018.

2. במקביל, המשרד מקדם אפשרות לאשר לילדים לקבל את המשך הטיפול באופן שקיבלו עד כה גם מעבר לתקופה זו. הנושא עדיין בטיפול משרד הבריאות.

3. בנוסף, המשרד פועל כדי לאפשר מחיר מוזל שיאפשר לילדים להמשיך ולקבל טיפול במחיר דומה לזה ששולם עד עכשיו.

4. במסגרת הרפורמה צפויים יותר ויותר זנים וסוגים בבתי המרקחת, מה שיאפשר להורים להתאים את הטיפול לילדיהם, וגם להימנע ממצב של חוסר אספקה זמנית של מגדל כזה או אחר", לשון תגובת משרד הבריאות''.