מנהיגי כחול לבן
מנהיגי כחול לבןצילום: גילי יערי

זכייתו של עמיר פרץ בתפקיד יו"ר מפלגת העבודה עוררה תקוות במפלגה הוותיקה, אבל הסקרים עדיין מראים שהיא אינה ממריאה.

ד"ר אסנת עקירב, ראש החטיבה למדעי המדינה באקדמית גליל מערבי, מסבירה מה צריך לעשות ח"כ פרץ כדי להחזיר את המפלגה לימים טובים יותר.

"מהמקום הכי נמוך שהמפלגה הזאת נמצאת בו יש לה שתי אפשרויות: או שהיא תיעלם לגמרי מהמפה הפוליטית והקולות שלה יעברו למפלגות המתחרות כולל לאהוד ברק, או שהיא באמת תעשה שינוי של 180 מעלות שהיא נדרשת לו כבר הרבה מאוד זמן - גם בתפיסה האידיאולוגית שלה, גם בדרך שבה היא מציגה את עצמה, וגם ביכולת שלה להיחשף לציבורים חדשים וצעירים - שהשיח הכלכלי החברתי הוא החלק המהותי אצלם", אומרת עקירב בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריה, בוחרי העבודה קבעו שעמיר פרץ הוא המתאים ביותר מבחינתם להוביל מהלך התאוששות בעת הזאת. "הוא עדיין נתפס כמבוגר האחראי בסיפור הזה וכסוציאליסט בתפיסה שלו. בכל זאת המראה שלו של פעיל מפלגת פועלים, קונה חלק מהציבורים שחושש לתת את הקול שלו לדור הצעיר. החשש הוא שהם עדיין לא בשלים לעמוד בראשות ההנהגה. הם נותנים לזקן השבט להוביל, אבל מראים לו גם את ממשיכי הדרך, המנהיגים הבאים ויש לטפח אותם".

מי שפרץ מדבר על שיתוף פעולה עמו הוא ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. מי שעד לפני זמן לא רב נתפס כנטל פוליטי, והיום מדובר בו כמושיע השמאל. "הקבוצה שמתייחסת לאהוד ברק בציבור מתחלקת לשניים: כאלה שחושבים שהוא יפתור את כל הבעיות כי הוא היה בסיירת מטכ"ל, היה ראש הממשלה ועשה כמה דברים, ואחרים שאומרים שהוא עשה רק נזק ובשום פנים ואופן לא רוצים אותו", מסבירה ד"ר עקירב.

לדבריה, "סקר שפורסם אתמול הצביע שהוא ומפלגתו לא עוברים את אחוז החסימה, אבל זה הרבה מאוד זמן לפני הבחירות ומאוד מעניין לראות אילו שיתופי פעולה הוא יעשה. לרוץ לבד, יחד עם הנכדה של רבין, זה לא מספיק. הוא צריך לייצר לעצמו בסיס מאוד משמעותי של אנשים נוספים שיגידו שהוא מנהיג ראוי. בל נשכח שהוא לא צעיר, פרץ ונתניהו צעירים ביחס אליו. הוא יהיה חייב לבוא ולהתחבר והשאלה היא אם יהיה מוכן להשתבץ במקום השני".

לאור ההערכות שאין גוש שיוכל להרכיב את הממשלה הבאה מבקשת ד"ר עקירב להסב את תשומת לבו של הציבור הישראלי לעובדה מעניינת.

"יש פה פרמטר נוסף שיכתיב את מהותה וחשיבותה של ממשלת האחדות - מה אחוז הציבור הערבי שיבוא להצביע. אם יהיה פה מהלך שונה מהשנים האחרונות, שהציבור הערבי יבוא ויצביע באחוז גבוה הרבה יותר ממה שהצביע עד עכשיו - חלקו יצביע למפלגות הערביות וחלקו יצביעו למפלגות אחרות, גם לליכוד ולישראל ביתנו. במצב כזה המפלגות הקטנות יותר, חוץ מכחול לבן והליכוד, תהיינה רבות יותר ולא תהיה ברירה אלא להקים ממשלת מרכז עם שתי המפלגות המרכזיות - כחול לבן והליכוד - בלי כל השאר או אולי עם ליברמן ועוד מפלגה. בלי חרדים ובלי ערבים".