העיתונאים בברקן
העיתונאים בברקןצילום: רועי חדי

כתבים מכלי התקשורת המובילים באירופה הגיעו לסיור בשומרון, כחלק מפעילות ההסברה הבינלאומית של המועצה האזורית שומרון.

הכתבים ביקרו בשבי שומרון ונפגשו עם ראש המועצה האזורית יוסי דגן, עם איש העסקים מחברון שייח׳ אשרף ג׳עברי וסמנכ״ל מפעל ״אלון״ בברקן ערן בודנקין.

בודנקין סיפק לעיתונאים הזרים על הדו-קיום במפעל שבו נרצחו לפני כשנה זיו חג'בי וקים לברנגרוד יחזקאל הי״ד.

אל הסיור הגיעו בין היתר כתבי ה-Daily Maily הבריטי, ה-La stampa האיטלקי, ולה פוינט הצרפתי. הכתבים נחשפו לדו הקיום ולשיתופי הפעולה העסקיים הנרקמים מאחורי הקלעים בין המתיישבים ביו"ש לערביי יו"ש, ומצד שני מהעדות ממקור ראשון של אשרף ג’עברי, שסיפר על הנסיונות של הרשות הפלסטינית לטרפד כל אופציה לדו קיום ואף על מעצר חברו שיצא גם הוא לוועידת בחריין.

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, פתח את הפאנל ואמר “אנחנו נמצאים כעת 26 שנים לאחר הסכם אוסלו. 26 שנים שנשפך בהן המון דם. יש הרבה מאוד הסכמים של שלום, הרבה מאוד וועידות של שלום, המון פוליטיקאים שמתפרנסים משלום. רק דבר אחד אין: שלום.

”העובדה שהשייח’ ג’עברי ואיתו עוד הרבה מנהיגים ערביים מקומיים יושבים עם אנשים כמוני שמייצגים את ההתיישבות היהודית ביהודה ושמרון, זו הזדמנות גדולה לשינוי אמיתי. אנחנו מאמינים בשלום בין אנשים ולא בשלום בין ניירות. אנחנו מאמינים שדו קיום צריך לצמוח מלמטה. אחד הדברים המדהימים בעיני הוא שיש ארגונים של זכויות אדם שרוצים דו קיום ושלום ולכן הם עושים חרם כנגד איזורי התעשייה ביהודה ושומרון, בזמן שזהו אולי המקום היחיד שבו יהודים וערבים עובדים יחד, המקום היחיד שבאמת יוצר שלום״.

השייח ג׳עברי הוסיף מצדו: ״החזון שלנו הוא לפתח את הכלכלה הפלסטינית באמצעות קשרים עסקיים עם ישראל. אני משוכנעים שאין דרך להקים מדינה ללא כלכלה חזקה. ניסינו בדרך האלימות ולא השגנו דבר. הדרך האידיאלית היא לשתף פעולה עם הישראלים וזה ייתן יתרון כלכלי לשני הצדדים״.

הכתבים זרים מאירופה הוזמנו על ידי ארגון EIPA בכדי להכיר את המורכבות של דו הקיום בישראל והגיעו לביקור תקדימי בשומרון. מנהל האסטרטגיה וראש המשרד הישראלי של EIPA, טל רבינא, סיפר כי מאות הכתבים והעורכים האירופים שמארח הארגון בהחלט מופתעים להיווכח בכל סיור מחדש, עד כמה המציאות שהם רואים משם - מאירופה, רחוקה מהמציאות שנכפית על ישראל לנוכח פעילות ארגוני הטרור.

עם זאת, המפגש הבלתי אמצעי שהם היו עדים לו בין ראש מועצת השומרון, יוסי דגן לבין איש העסקים מחברון, היה ללא ספק האירוע המרתק ביותר עבורם וחשף אותם לעובדה ש׳שלום מלמטה׳ אפשרי ועשוי גם להיות יעיל מ׳שלום של פוליטיקאים׳ ובמיוחד כאלה הספונים בבירותיהם באירופה ואינם מבינים בהכרח את מורכבות האתגרים שכולנו חווים כאן".