כשרות בכף היד

בסופרמרקט, במסעדה, במטוס או בעבודה, בכל מקום שבו תזדקקו למידע על כשרות תוכלו לפנות לקבוצת הווטסאפ של ארגון ''כושרות''.

ערוץ 7 , י"ח בתמוז תשע"ט

21 קבוצות ווטסאפ
21 קבוצות ווטסאפ
צילום מסך

עד לפני שנים אחדות היינו צריכים לסמוך על המילה ''כשר'' שהופיעה על מוצרי המזון שאותם אנו רוכשים, ולא היתה לנו דרך לבדוק בזמן אמת מי נותן את הכשרות והאם היא אמינה.

לאחרונה נפתחה קבוצת הוואטסאפ ה-21 של ארגון ''כשרות'', עם למעלה מחמשת אלפים בתי אב שכבר מחוברים אליה.

את הרב משה כץ, ראש תחום הלכה ב''כושרות'' אנחנו פוגשים במשרדו באלון מורה. את היקף הפעילות אנחנו מבינים במהלך השיחה שנקטעת לא פעם בצלצול טלפון או הודעת ווטסאפ דחופה. "צרכי עמך מרובים", מסביר הרב כץ, "אי אפשר להשאיר את הציבור ללא מענה".

אולי נתחיל מהתחלה, איך הכל מתחיל?

"את ארגון כושרות הקמנו לפני כ15 שנה לאחר שהחלה עונת החתונות באלון מורה, כשתלמידי הישיבה בדקו את הכשרויות בחתונות של חבריהם והבינו שישנו צורך אמיתי במידע אמין בנושאי כשרות".

האם נתקלתם בהתנגדות בהקמת הארגון?

"כמו לכל מיזם חדש רבים התייחסו לארגון שהקמנו בחשדנות רבה, יש שחשבו שאנחנו עוד גוף שרוצה לגלגל כסף ממערכת הכשרות, ויש שלא היו מוכנים לשמוע שום ביקורת על הרבנות. היום ברוך ה' רבים מאלו שהתנגדו בהתחלה פונים אלינו להתייעצות ולקבלת מידע".

הזכרת את הביקורת על כשרות הרבנות, איך זה מסתדר עם ההתנגדות שלכם לרבני צהר ולגופי כשרות פרטיים?

"כשהקמנו את כושרות כל ביקורת על הרבנות נתפסה כמלחמה ברבנות הראשית, לאחר שהודלף דו"ח כושרות על הכשרות בירושלים לתקשורת (שנכתב לצרכים פנימיים בלבד) רבנים תקפו אותנו שאנחנו מחלישים את הרבנות. אנחנו טוענים בתוקף שמי שהרבנות חשובה לו אינו יכול להתעלם מהפגמים ולתת לה לשקוע, הביקורת היא מנוע לצמיחה ואנחנו רואים את פירות התיקון עם הזמן.

"באופן אבסורדי חלק מאלו שלא היו מוכנים לשמוע את הביקורת על הרבנות, היום נטשו את הרבנות לגמרי ותומכים דווקא בהחלפתה בגופים פרטיים".

עד כמה ההשפעה שלכם משמעותית בשטח?

"כמה שנים לאחר שהוקמה כושרות הבנו שאם אנחנו רוצים שינוי משמעותי, צריך סחף חברתי, בשביל לרתום את הציבור צריך רשימה מסודרת של חומרי גלם ובתי עסק ברמת כשרות טובה, כך נוצרה רשימת המומלצים המפורסמת, המטרה היתה כפולה – להנגיש לציבור הדרכה מסודרת, ולהפעיל לחץ ציבורי על אלו שאינם ברשימה. היום לדף המומלצים שלנו יש קרוב למאה אלף צפיות בחודש, לקבוצות שלנו מחוברים יותר מחמשת אלפים בתי אב, זאת חוץ מהאלפים שמתעדכנים באמצעי המדיה האחרים שאנחנו פעילים בהם: פייסבוק, טלגרם, טוויטר ומייל.

"כשמערכות כשרות 'מתלוננות' שכל האנשים מבקשים רק את המומלצים של כושרות, כשחברה גדולה במשק פונה לרב נותן הכשרות ומבקשת ממנו שידאג שהמפעל יכנס לרשימת המומלצים אנחנו יודעים שהסחף החברתי פועל למען הרמת הכשרות לכלל ישראל''.

כשהרב כץ מזכיר את עמדות ההשפעה של כושרות, אנחנו מרגישים חובה לפנות לרב יצחק דביר, מבכירי ''כושרות'' ומי שאחראי על אחד השופרות המרכזיים של הארגון: קבוצות הווטסאפ. בשיחה איתו אנחנו מבקשים לדעת איך מגיעים להשפעה כזו.

"זה מתחיל בתחילת עידן קבוצות הווטסאפ, כשהתחילו הפלאפונים החכמים להימצא במחוזותינו, מישהו צרף אותי יום אחד לקבוצת שו"ת בכשרות, בה מטבע הדברים כל אחד מומחה מטעם עצמו, כשמישהו שואל שאלה אין לו שום דרך לדעת אם מי שענה לו זה מומחה כשרות שעוסק בתחום שנים, או מישהו שאינו מבין בזה דבר ותשובתו מבוססת על השערה או שמועה כלשהי, חשבנו יחד והחלטנו לפתוח קבוצה מסודרת שבה מקבלים רק מידע מוסמך שנבדק על ידינו".

צילום מסך

עם כל כך הרבה משתתפים איך שומרים שכל המידע בקבוצות יהיה אמין?

"אנחנו מאוד משתדלים להיות נחמדים בדרך כלל, אבל זה אחד הדברים שאנחנו מאוד מקפידים עליו, אנחנו לא מאשרים לשלוח בקבוצות מידע שלא אושר ואומת על ידינו, הווטסאפ זה כלי נפלא להפצת מידע, אבל אין עליו שום ביקורת. פעם הסתובבו בווטסאפ סרטונים על תולעים בקורנפלקס ובשוקולד, זה גרר איתו היסטריה גדולה, אנחנו אומרים לאנשים: אלו מקרים חריגים, הלוואי שכולם היו מקפידים על כל הדברים שבאמת נגועים בחרקים.

"יש גם תופעות משעשעות, למשל לפני פסח רצה בקבוצות הודעה שקרית על כך ששום יבש מסין נחשב לחמץ. אני חושב שקרוב למאה פעמים קיבלתי את ההודעה הזו והעמדתי את השולח על טעותו. לכן רק רבני כושרות רשאים לענות על שאלות בקבוצה, כך אנו מונעים תשובות שאינם אמינות".

אם מדברים על פסח, ידוע שתקופת פסח עמוסה יותר לרבנים, האם אתם מרגישים את זה בקבוצות?

"אין מה להשוות בין העומס בתקופת פסח לשאר השנה, מתחילת החודש מתחיל עומס רב של שאלות, עד לאיסרו חג פסח. בתקופה זו יש גיוס מלא של כל הרבנים המשיבים, ובכל שנה זה גדל וגדל, אם בשנה שעברה ענינו בתקופה זו על 5000 שאלות, השנה מספר המשתתפים בקבוצות הווטסאפ הוכפל וענינו על 9000 שאלות. זה כמובן חוץ מהרבים שמקבלים את התשובות דרך האתר שלנו, שבו היו בתקופת פסח קרוב ל400 אלף הצגות דף".

איך מושכים כל כך הרבה אנשים להתחבר?

"אומר את האמת? אנחנו בעצמנו מופתעים מהביקוש הרב, מצטרפים חדשים לקבוצה מופתעים מהמידע הרב שהם נחשפים אליו, לכל אדם פשוט יותר להיות 'ראש קטן' ולא להיחשף למידע שדורש ממך להקפיד יותר, ולשנות את מה שהיית רגיל עד כה, אבל מתברר שאנשים צמאים למידע אמין, אין לנו קמפיין גיוס או פרסום לקבוצות הווטסאפ, מי שרוצה מצטרף דרך הקישורים שבאתר שלנו, ומתברר שהבשורה עוברת מפה לאוזן. כשאתה עובר על התמונות בסטטוסים בקבוצות שלנו, אתה נפגש באוכלוסיה מגוונת מאוד, מכאלו מהציבור החרדי ועד למסורתיים שהכשרות חשובה להם".

אודליה, אחות בבית החולים הדסה הר הצופים, העידה: "זכיתי לפני 4 שנים להשתתף בקורס משגיחי כשרות של ארגון כושרות (בזכותו עברתי את מבחני הרבנות). מאז, הקשר לא נותק וזאת בעיקר בזכות קבוצת הווטסאפ של רבני כושרות המאפשרים 24/6 לשאול שאלות בכשרות אם מדובר על תקלות מטבח דחופות, התייעצויות לניהול מטבח נכון, המלצות למסעדות וקניית מוצרים ועוד.

''רבני כושרות פועלים ללא הרף וללא רווח לטובת כל אחד בעמ"י החפץ ללמוד ולדעת עוד ועוד. זו הזדמנות לומר תודה גדולה לרבנים ולארגון כולו ושימשיכו לעלות מחיל אל חיל להאדרת הכשרות בעם ישראל", הוסיפה.