אביב כוכבי
אביב כוכביצילום: פלאש 90

בניסיון לקבל תובנות יצירתיות כיצד להכריע את המערכה הצבאית הבאה לכשתהיה, פנה הרמטכ"ל אביב כוכבי באופן לא שגרתי לכל משרתי ומשרתות בצבא הקבע - ושאל אותם לדעתם בנושא, כך נחשף בחדשות 12.

הפנייה בוצעה במטרה שההתלבטות לא תישאר רק בידי צמרת המטכ"ל אלא גם בידי קצינים וקצינות בדרגי הביניים שהתבקשו להשיב מה צריך לשנות בתרבות הארגונית של צה"ל כדי שיהיה אפשר להכריע את המערכה הבאה בעזה במהירות וביעילות.

התשובות של משרתי הקבע לשאלה, "מה לשנות כדי לנצח במערכה הבאה?"‎ יכנסו למערכת ממוחשבת שתמיין את התשובות ותרכז אותן באופן שיהיה אפשר להפיק מהן בין חמישה לשבעה רעיונות מרכזיים.

ארבע עונותדו"צ

מוקדם יותר הציג צה"ל את מוכנותו לאפשרות של הסלמה משמעותית בדרום. תהליך המוכנות שבוצע בהכוונת הרמטכ"ל כולל שותפות של כלל הגופים במטה הכללי בהובלת פיקוד הדרום. התהליך מתמקד בהגדלת סל המטרות המטכ"לי, העצמת המודיעין, הקשר בין יחידות השדה למודיעין בזמן אמת, ארגון המרחב, אימונים ומאמץ לוגיסטי נרחב.

תהליך הגברת המוכנות בוצע בכמה מישורים. הראשון הוא תכנון ונוהל קרב ובחציון הראשון של שנת 2019 בוצע נוהל קרב מלא בפיקוד הדרום ובמטכ"ל עם כלל יחידות השדה שעתידות להילחם ברצועת עזה.

בנוסף, במסגרת המוכנות למערכה, אגף המודיעין בשיתוף עם פיקוד הדרום הגדיל את סל המטרות למלחמה. כל זאת תוך הכנות מול יצור המטרות באמ"ן לזירת רצועת עזה ובניית תכניות אש המותאמות למערכה.

נדבך נוסף נעשה בחצי שנה האחרונה, כשפיקוד הדרום בנה תכנית אימונים ייעודית במסגרתה אימוני יחידות התבצעו על בסיס תרחיש דרומי. התוכנית כללה תרגילים גדודיים באש בשם "בוחן פד"ם" על פי קריטריונים ייעודיים לתפקוד הגדוד בלחימה ברצועת עזה.

במהלך החציון הראשון של שנת 2019 התקיימו 30 "בחני פד"ם" וכן בוצעה השתלמות בה תרגלו מפקדים מרמת המ"פ בסביבה מדמה, שדימתה את אופי הלחימה הצפוי בעזה, והמחישה את הערכות האויב.

לפני כשבועיים בוצע תרגיל פיקודי רחב היקף שבחן את תפקוד מפקדת הפיקוד ללחימה. בתרגיל השתתפו מפקדות חטיבתיות, מאות אנשי מילואים, כוחות חיל אוויר וכוחות חיל הים של זירת אשדוד.

בחודשים האחרונים התקיים ריכוז מאמץ אוגדתי בנושא ארגון המרחב האזרחי והצבאי בגבול רצועת עזה, שהובל על ידי כוחות ההנדסה של אוגדת עזה.

מאמץ זה התקיים במסגרת הגברת מוכנות למערכה ברצועת עזה, מתוך ההבנה כי המעבר משגרה לחירום בגזרת רצועת עזה הוא מהיר מאוד וארגון המרחב בשגרה יהפוך את המעבר לחירום למהיר יותר.