הרכוש היהודי יושב? ורשה בירת פולין
הרכוש היהודי יושב? ורשה בירת פוליןצילום: ISTOCK

מכתב של 88 סנאטורים אמריקנים משתי המפלגות למזכיר המדינה מייק פומפיאו, שהתפרסם אתמול (שני), קורא לו לפעול בנחישות מול ורשה בנושא השבת הרכוש היהודי שנגזל בשואה.

ניסיון של הפולנים למנוע את שליחת המכתב נכשל כמו גם ניסיון לשכנע את הסנאטורים שלא לחתום על המכתב.

מכתב הסנאטורים, אותו יזמו הסנטורית טמי בולדווין (דמוקרטית) ומרקו רוביו (רפובליקני), קורא לפומפיאו "לפעול בנחישות ובדחיפות" על מנת לעודד את פולין לפתור את נושא השבת הרכוש היהודי.

בין החותמים על המכתב מנהיג המיעוט בסנאט וסנאטורים בולטים נוספים, בהם יו"ר הוועדה לקשרי חוץ וחברים נוספים בוועדה זו, בתת הוועדה לענייני אירופה, בוועדת הכוחות המזויינים, ולצידם כל המתמודדים על הנשיאות.

המכתב נשלח ערב ביקורו הצפוי של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ בוורשה המתוכנן לסוף אוגוסט.

"הגיע הזמן, כאשר מעטים מניצולי השואה עודם בחיים, לגבות את המילים שלנו בפעולה משמעותית", נאמר במכתב למזכיר המדינה. "אנו קוראים לך לנקוט ביוזמות נועזות על מנת לסייע לפולין לפתור את הסוגיה מהר ככל שניתן".

במכתבם משבחים הסנאטורים את פומפיאו על קריאתו החדה והברורה בוועידת ורשה השנה לעשיית צדק עם הניצולים. בביקורו הרשמי הראשון בפולין, במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו הפולני יאצק צאפוטוביץ', אמר פומפיאו: "חשוב לנו מאוד לפתור סוגיות מהעבר ואני קורא לעמיתיי הפולנים להאיץ את עבודתם על מנת להגיע לחקיקה נאותה, שתביא להשבת רכוש פרטי שהוחרם בזמן השואה, לידי הניצולים".

הסנאטורים מדגישים עוד כי תגובת מורבייצקי, כאילו הסוגיה כבר "נפתרה לחלוטין", מאוד מטרידה. "כידוע לך", מציינים הסנאטורים, "הסוגיה לא נפתרה והיא לא תיעלם".

עוד מדגישים הסנאטורים כי פולין היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שעדיין לא העבירה חקיקה מקיפה להשבה או לפיצוי עבור רכוש פרטי שהנאצים או המשטר הקומוניסטי החרימו מיהודים.

המהלך רק מדגיש את הנפיצות של הנושא. אלפי פולנים הפגינו במאי האחרון בוורשה במחאה על החוק האמריקאי , העוסק בדרישה של הקונגרס ממחלקת המדינה האמריקאית לדווח על התקדמות בנושא השבת הרכוש ב-47 מדינות ובהן פולין.

המכתב מגיע אחרי שבאפריל 2018 נשלח מכתב דומה ביוזמת בלדווין ורוביו ובחתימת 59 סנאטורים משתי המפלגות אל ראש ממשלת פולין מורבייצקי בו קראו לפולין להעביר חקיקה בנושא השבת הרכוש שלא תפלה בין קורבנות השואה היהודים או משפחותיהם. באותה העת ממשלת פולין יזמה חקיקה שתנסה לפתור את נושא השבת הרכוש, אך בהצעה הראשונית היו פגמים רבים שהפלו את מרבית ניצולי השואה ומשפחותיהם. עם זאת, הצגתה שיקפה את הכרת ממשלת פולין בצורך בחקיקה מקיפה.

בהכרזת ההצעה הזו אמר סגן שר המשפטים הפולני, פטריק ג'קי, כי הוא "מתבייש" שפולין לא הנהיגה חקיקה להשבת רכוש פרטי ב-28 השנים שחלפו מאז נפילת הקומוניזם. "היה צריך לטפל בזה לפני זמן רב," אמר.

"על פולין להקשיב בתשומת לב לקריאה המהדהדת מהסנאט האמריקאי לעשיית צדק עם ניצולי השואה ובני משפחותיהם", אמר בתגובה גדעון טיילור, יו"ר התפעול של הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) .

לדבריו, "הניצולים, יהודים ולא יהודים, ממתינים יותר מדי זמן לחקיקה פולנית, שתטפל ברכוש, שקודם נגזל על ידי הנאצים ואחר כך הולאם בידי המשטר הקומוניסטי. איל"ר מודה לסנאטורים בולדווין ורוביו שהובילו את היוזמה ולכל 88 הסנאטורים הקוראים לפעולה דחופה בנושא".