ילדי משפחת מרק בלוויית האב
ילדי משפחת מרק בלוויית האבצילום: הלל מאיר, TPS

שר הפנים אריה דרעי אישר תושבות בשטח ישראל לפלסטיני שסייע בהצלחת חייהם של בני משפחת מרק מהישוב עותניאל, לאחר שהותקפו בירי כבד.

בפיגוע נרצח אב המשפחה הרב מיכאל מרק הי"ד ואשתו נפצע באורח קשה. מאז נודע כי היה מעורב בהצלת חיי של משפחת מרק הוא הוחרם על ידי הרשות הפלסטינית, נאלץ לעזוב את משפחתו ולחיות ברחוב.

בפגישה של א' בעבר עם ילדיו של הרב מרק הוא שחזר את האירוע הטרגי. דבריו הובאו על ידי הכתב אוהד חמו, "הרכב הלך ימינה ושמאלה ואז התהפך על הגג. ראיתי את אבא שלכם פצוע בראש קשה מאוד ואמא גם. הצלתי את הילד ראשון ואת תהילה שהייתה מפוחדת מאוד והם קראו 'אבא אבא' אז חיבקתי אותם ואשתי שהייתה שם טיפלה בהם".

"סגרתי את הרכב שלהם מהר כדי שלא תהיה חטיפה חס וחלילה וכשחזרתי לאבא הוא כבר לא היה בחיים", סיפר א' לילדיו של הרב מרק ז"ל. "בכיתי לא היה לי מאוד קשה". אורית מארק בתו של הרב אמרה לו: "עכשיו כל החיים שלך השתנו בגלל שהצלת את המשפחה שלנו".

סיפורו העצוב של א' נגע לישראלים רבים שניסו לסייע לו. ארגון "שורת הדין", שתבע את אירן בעקבות הפיגוע, החליט להיחלץ במקביל לעזרתו של א' וליווה אותו משפטית. ניצנה דרשן-לייטנר, נשיאת ארגון שורת הדין, אמרה: "אנו מבקשים משר הפנים לתת לו אשרת שהיית קבע בארץ, להפוך אותו לתושב לכל דבר ואנו מבקשים מהוועדה לא לגרש אותו כרגע מהארץ ואנחנו מבקשים לצרף אליו את בני משפחתו, אישתו ובנו, ולאפשר לו לעבוד".

א' ובני משפחתו עם יוסי דגן
א' ובני משפחתו עם יוסי דגןצילום: איתי שפירא

לפני כשבועיים פנו בשיתוף פעולה יוצא דופן שחקנית התיאטרון גילה אלמגור וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן לשר הפנים וביקשו: "אשר ל א' תושבות בישראל. זהו המעשה המוסרי והצודק כלפי אדם שבעינינו הוא חסיד אומות העולם"

דגן פנה גם למנהל האזרחי, ביקש עבור אישתו ובנו אישור שהייה זמני בישראל ובסיוע חברים מהשומרון ומחוצה לו מצא לו בית בתרומה לשנה שלמה במרכז הארץ.

דגן בירך הערב על ההחלטה ואמר: "שוב עם ישראל מתגלה בשיא תפארתו. זהו המעשה המוסרי הצודק והנכון כלפי אדם שסיכן את עצמו כדי להציל יהודים. וזהו המסר הנכון להעביר לשכנינו. שמי שיפעל להצלת יהודים יזכה להכרת תודה ולא כפי שהיה עד היום, שמי שרצח יהודים זכה להטבות בכלא ומשכורת מהרשות הפלסטינית".

הרב מיכאל מרק היה מנהל ישיבת ההסדר בעתניאל וישיבת תורת שרגא בירושלים. הוא נורה למוות כשנסע עם משפחתו בכביש 60. אשתו חווה נפצעה בינוני-קשה.

אסון כבד נוסף פקד את המשפחה שנתיים וחצי אחרי הפיגוע זאת לאחר ששלומי הבן הבכור נהרג בתאונת אופנוע.

שלומי היה מעמודי התווך של משפחתו וסייע לאמו הפצועה ולאחיו שאיבדו את אביהם. הוא הותיר אחריו את יסכה, אשתו ששכלה גם כן את אביה בפיגוע, ושלושה ילדים – אחד מהם בן חודש ימים בלבד. המשפחה תרמה את איבריו ובכך הצילה חמישה בני אדם.