דייט
דייטצילום: ISTOCK

לקראת ט"ו באב שיחול מחר (חמישי) יצא לאור ספר חדש, 'מצא טוב - הדרך למציאת בת זוג', שחיבר הרב חננאל זייני, ראש בית המדרש בישיבת ההסדר ׳אור וישועה׳ בחיפה.

מומחים ומומחיות רבים עסקו בנושא לאורך השנים ופיתחו גישות שונות ומורכבות לשוני המנטלי והפסיכולוגי הקיים בין המינים כפי שמשתקף מעולם הדייטים. רובן הגדול לא מתייחסות למורכבות החיים של הציבור הדתי.

הרב זייני החליט לחקור את הנושא לעומק ולאחר שיחות רבות עם מאות בחורים ובחורות שהיו בשלבי חיפוש הזוגיות והחליט לפרסם את רשמיו והמלצותיו בספר.

"הספר הזה נולד בעיקר במסגרת של הישיבה. אני פוגש הרבה בחורים בשלבים שונים עם אותן שאלות קלאסיות: איך מתכוננים לפגישה, מה עושים בפגישה. הרבה פעמים לא מדובר בשאלות אלא בריקושטים שלאחר מעשה", מסביר הרב לערוץ 7.

לדבריו, "בחור מגיע לפגישה לא מוכן - לא מבחינה נפשית ולעתים גם לא מבחינה חיצונית. בעוד לבחורה ברור שהיא מתלבשת כמו שצריך לפני פגישה, לבחור זה לא בהכרח ברור. יש בחור שלא מבין שהוא צריך להתקלח לפני דייט, עניין מאוד פשוט לכאורה. יש אנשים שלא מבינים שצריך להתלבש כראוי ולהיראות הכי טוב שאשפר. זה לא נעים ומייצר מצג ששונה ממה שהוא באמת ואז מתחילות הבעיות".

לדעתו בעיה נוספת היא שלדור המסכים קשה יותר לייצר קשר שיחה זוגי. "כיום האינטרקציה בין בני אדם הצטמצמה לווטסאפ ולסמארטפונים. אני נתקל במחזות הזויים ברמה האנושית של אנשים שנמצאים באותו חדר ומתקשרים במיסרונים. במצב כזה, כשמגיע הדבר לשיחה, אנשים לא יודעים מה להגיד ואיך לדבר".

"במצב כזה אני מייעץ להם לקחת מודלים שהם מכירים על עצמם ולשכפל אותם למסגרת הזאת. אתה יודע לדבר עם חבר שלך לחדר? תצליח לדבר גם עם בחורה".

הרב זייני נשאל שאלות בכל תחום כמעט שנוגע ל'דייטים'. "שואלים אותי שאלות מכל הסוגים. הרבה שאלות על המראה של הבחורה - אם זה בסדר שהוא לא בדיוק תואם את מה שהבחור חלם עליו, שואלים אותי הרבה על עדות - וגם האם אני יודע שזו הבחורה בשביל הבחור המסויים. זו שאלה שהתשובה אליה מאוד פשוטה: לא אני יכול לענות על זה. הבחור צריך לקחת אחריות על החיים שלו ולתת תשובה וזה הבסיס להכל".

בספרו של הרב זייני מצוין כי הקשר הזוגי מורכב מפרטים רבים ומגוונים. אילו הכנות טכניות ובירורים נפשיים יש לעשות לפני שמתחילים לצאת עם בחורה, מתי מתקשרים אליה וכמה פעמים, כמה זמן להקדיש לשיחה ראשונה, על מה לשוחח ועל מה לא, איפה ומתי הכי טוב להיפגש, מה כדאי לקחת לפגישה, האם ואיך ניתן להתארח בשבת, איך לסיים קשר בצורה מכובדת, ועוד סוגיות רבות המקבלות מענה מעשי, הלכתי ורוחני.