אילהן עומאר
אילהן עומארצילום: רויטרס

בישראל שוקלים לשנות את ההחלטה שהתקבלה ולאסור ברגע האחרון את כניסתן של חברות הקונגרס האמריקני אילהן עומאר וראשידה טאליב לארץ.

גורמים מדיניים ציינו הבוקר (חמישי) כי אתמול התקיימו התייעצויות בין ראש הממשלה, שר הפנים, שר החוץ, השר לביטחון הפנים, ראש המל"ל והיועץ המשפטי לממשלה לגבי ההחלטה הסופית שתתקבל בנושא.

לדברי אותם גורמים, קיימת אפשרות שישראל לא תאפשר את הביקור במתכונתו הנוכחית. צוותים מקצועיים ומשפטיים של משרדי הממשלה ממשיכים לבחון את החומרים. עפ"י החוק - הסמכות נתונה בידי שר הפנים.

לפני כשבועיים הודיע שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, כי ישראל תאפשר את כניסתן של השתיים, לנוכח מסרים תקיפים שקיבל בנושא מבכירי המפלגה הדמוקרטית בה חברות השתיים.

אולם, האפשרות לשנות את ההחלטה נשקלת כעת לנוכח התבהרות התמונה בנוגע לפרובוקציות אותן מתכננות השתיים לבצע במהלך הביקור.

השתיים מתוכננות לבקר בגדר ההפרדה, לעלות להר הבית בליווי בכירים ברשות הפלסטינית, ולהגיע לבית לחם, חברון ורמאללה. החשש בישראל הוא כי ניסיון לבלום את כניסתן להר בליווי הבכירים הפלסטינים עלול לייצר תקרית שתגרום לישראל נזק הסברתי.

יש לציין כי טאליב ועומאר לא קבעו כל מפגש עם גורמים ישראלים ואפילו לא עם חברי כנסת ערבים, וביקורן מכוון כולו לרשות הפלסטינית. גם על פי הודעותיהן, הן בדרכן ל"ביקור בשטחים הפלסטיניים הכבושים".

לנוכח החשש מהנזק ההסברתי שעלול להיגרם בביקור שוקלים כאמור בישראל למנוע מהן את הכניסה. נזכיר כי בשבוע שעבר דווח שהנשיא טראמפ מתנגד להחלטה לאפשר לשתיים להיכנס לישראל, שהתקבלה בלחץ בכירי המפלגה הדמוקרטית.

רשידה טאליב (משמאל)
רשידה טאליב (משמאל)צילום: רויטרס