נתניהו במפגש עם יונתן
נתניהו במפגש עם יונתןצילום: יוסי אסמן

במהלך ביקורו באוקראינה נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם יהודי אוקראיני בן 70 שבחר למול את עצמו לקראת ביקורו של ראש ממשלת ישראל ואף לאמץ לעצמו את השם 'יונתן' על שם אחיו של ראש הממשלה, סא"ל יוני נתניהו ז"ל.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב דוד נחשון, יו"ר ניידות חב"ד ותנועת הילדים 'צבאות ה'', שהתלווה לביקורו של נתניהו באוקראינה והיה שותף מלא לסיפורו של אותו יהודי.

הרב נחשון מספר כי לקראת ביקורו של נתניהו "הייתה התרגשות גדולה מאוד באוקראינה. זה הרים את הכתפיים של הרבה יהודים כאן. היהודי הזה שמע על הביקור של ראש הממשלה ומרוב התרגשות הוא הביע את רצונו למול את עצמו בפני הרב אסמן, הרב של אוקראינה".

מספר הרב נחשון כי אמנם בעבר היו דיבורים עם אותו יהודי על רעיון ברית המילה, אך העניין נדחה. ההתרגשות סביב ביקור נתניהו באוקראינה הציפה את העניין מחדש. "והוא רצה לקרוא לעצמו על שמו של גיבור ישראל יוני נתניהו הי"ד. בכך הוא רצה להביע את ההתלהבות וההתרגשות שלו ואת היהדות שלו".

לנוכח בקשתו של היהודי הועברה לראש הממשלה בקשה להפגיש בינו לבין אותו יהודי שנימול בבוקר היום בו ביקר נתניהו באוקראינה. לוח הזמנים היה כמעט בלתי אפשרי בשל שיקולי ביטחון ותכנית מוקדמת ומשום כך לא התאפשר לנתניהו עצמו להיות נוכח בברית, אך פגישה ביניהם התקיימה כשעתיים לאחר טקס הברית עצמו.

מאחר ונתניהו עצמו לא יכול היה להיות סנדק, כפי שביקש אותו יהודי, היה הרב נחשון כשליח לנתניהו ושימש סנדק. אירוע הברית התקיים בבוקרו של אותו יום מיד לאחר תפילת שחרית במעמד הרב אסמן ולאחר מכן הוחש הנימול למפגש של ראש הממשלה עם ראשי הקהילות היהודיות באוקראינה.

השגת אישור לכניסתו של הנימול לאולם לא הייתה משימה פשוטה, אך בסופו של דבר עלה בידי הרב נחשון להסדיר את העניין והוא והנימול, יונתן, התיישבו בשורה השנייה מול בימת הדוברים.

במפגש, שבו נכחו גם כל שלוחי חב"ד במדינה, נשא דברים שגריר ישראל באוקראינה ובסוף דבריו הפנה את תשומת ליבו לברית המילה שהתקיימה הבוקר בהשראת ביקורו. "ישבנו קרוב לנתניהו, סימנתי לנתניהו שהוא לידי ונתניהו קרא לו לבימה. שניהם היו בהתרגשות גדולה מאוד. נתניהו שאל אם הוא מדבר עברית, השבתי לו שלא. הם לחצו ידיים והתחבקו בהתרגשות גדולה. נתניהו הופתע שהצלחנו להביא אותו. זה היה ספונטני. לאחר מכן הרב אסמן נתן לו את השם 'יונתן'".

הרב נחשון קובע כי האירוע עשה גלים בקהילה היהודית באוקראינה ועורר את המודעות לכל סוגיית ברית המילה במדינה. "בזכות ביבי מי יודע כמה יהודים עוד יימולו".

על תחושת היהודים במדינה, תחושה שכהגדרתו זקפה את גבם של רבים, עם ביקורו של נתניהו, מספר הרב נחשון כי האופן בו התקבל ראש ממשלת ישראל לאורך הביקור כולו כשנשיא אוקראינה הנבחר לצידו עוררו תחושת גאווה יהודית מיוחדת. "קשה להאמין איך התהפכו היוצרות. הרי רק לפני שבעים שנה אנחנו יודעים מה היה שם".

"קרן ישראל עולה מעלה מעלה לקראת הגאולה הקרובה. נותנים לנו לטעום. כידיד של נתניהו אני עומד נפעם בכל פעם מחדש ממה שהוא עשה, מאיך שהוא הרים את קרן ישראל בין העמים, בארה"ב, ברוסיה ובכלל המדינות. כזו הצלחה היא הצלחה אלוקית. יש כאן משהו שהוא הרבה מעבר לכל", אומר הרב נחשון המזכיר את ברכת הרבי מלובביץ' בשעתו לנתניהו: "עמדתי אתו כשהרבי אמר לו שתצטרך להילחם ב-119 אבל אם תלך בקו של הקב"ה תצליח מול כולם. יש כאן ברכה ניסית שמצטרפת לכוחות המיוחדים שלו. הכבוד שנתנו לו הוא כבוד ליהודים כולם. כל הכבישים היו עם דגלי ישראל. בעיתונות הופיעה קריקטורה שבה הראו איך הצבא האוקראיני מצדיע לשני יהודים, הוא והנשיא המקומי. רואים עד כמה הם יכולים ורוצים להיעזר לנו, ואנחנו יכולים להיות אור לגויים ברוחניות ובגשמיות".

הברית בוצעה ע״י המוהל דר׳ יעקב גייסינוביץ׳ מהארגון העולמי לבריתות מילה - ׳ברית יוסף יצחק׳

הברית של יונתן
הברית של יונתןצילום: יוסי אסמן