עו"ד איתמר בן גביר
עו"ד איתמר בן גבירצילום: ערוץ 7

שבוע וחצי לפני הבחירות יש ניסיון של כל צד במערכת הפוליטית למנף את הסקרים המתפרסמים בכלי התקשורת לטובתו.

השאלה היא עד כמה ניתן לסמוך על הסקרים הללו. הד"ר עדו ליברמן, מרצה בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באקדמית גליל מערבי, יועץ מדעי ומנחה מקצועי במכון מסקר, אומר שעדיף למפלגות שלא להסתמך על סקרים.

"הסקרים בהחלט מתקרבים לרגע האמת והיכולת לחזות את המציאות טובה יותר. גם המשתתפים בסקרים יותר "סגורים" על דעתם והיכולת לדייק את הפלחים השונים יותר טובה. עם זאת, צריך להתייחס לסקרים בזהירות, במיוחד בסקרים של 500-600 משתתפים שנהוג לפרסם והם ממש 'שעשוע להמונים'", אומר ליברמן בראיון לערוץ 7.

בהקשר זה הוא מזכיר את מפלגת עוצמה יהודית. "אני לא חושב שהסקרים הם הסיפור בעניין הזה. בעניין של עוצמה יהודית צריך שלושה דברים: קצת ראש פתוח, קצת ידע במתמטיקה וקצת הבנה בציבור הדתי לאומי. משלושת הדברים האלה המסקנה די ברורה: הסיכוי של עוצמה יהודית לעבור את אחוז החסימה הוא מאוד נמוך וכמעט לא קיים, אלא אם יהיה אחוז הצבעה מאוד נמוך. אם יהיו 60 אחוזי הצבעה ומטה, כל התחזיות יכולות לקבל תפנית שקשה מאוד לחזות אותה וברור שלעוצמה יהודית יש יתרון באחוז הצבעה נמוך".

ליברמן ממשיך להסביר מתמטית את הבעיה של המפלגה. "באחוז הצבעה נורמלי, של 65% ומעלה, פחות או יותר כפי שהיה בבחירות האחרונות אני לא רואה סיכוי לעוצמה יהודית לעבור. יש לנו בערך 6.5 מיליון בעלי זכות בחירה בישראל. מתוכם יש 11 או 12 אחוזים של בוחרים דתיים לאומיים. עוצמה יהודית בנויה על כ-50 אלף בוחרים שהם הבסיס של המפלגה והם בדרך כלל לא לב לבה של הציונות הדתית. כדי להגיע לאחוז החסימה הם צריכים לגייס עוד 100 אלף שרובם הגדול מתוך הציונות הדתית. אם אנחנו מפלחים את הציונות הדתית אנחנו יודעים שכ-50 אלף בוחרים נמצאים במרכז ושמאל, יש לנו עוד 100-150 אלף שהם תומכי ליכוד ומאסו בפוליטיקה המגזרית והם אינם שייכים לדיון של עוצמה יהודית. נותרו כאן כ-350 אלף בוחרים שמשתייכים לציונות הדתית שיכולה להיות פוטנציאל כלשהו להצביע לעוצמה יהודית".

לדבריו, "היות וימינה נבנתה לבחירות הנוכחיות באופן די מקיף, בלי לקחת בחשבון את נעם, נראה בלתי הגיוני בעליל שמתוך 350 אלף פונציאלים, 1 מכל 3 ישתכנע ברגע האחרון להצביע לעוצמה יהודית. אני מעריך שאולי 1 מכל 10 יצביע. זאת אומרת שיגייסו עוד 30, ונניח שכפול, אז 60 אלף - סדר גודל של 110 אלף קולות. במצב כזה הם "שורפים" לא מעט קולות והסיכוי שלהם לעבור את אחוז החסימה הוא כמעט בלתי נראה בעליל".

האם מצב של אחוז הצבעה נמוך ישחק באופן כללי לטובת המפלגות הקטנות? ד"ר ליברמן אומר שלא בהכרח. "ניקח לדוגמה את המחנה הדמוקרטי ואת עוצמה יהודית. המחנה הדמוקרטי היא מפלגה חילונית ליברלית שציבור המצביעים שלה ברובו הוא צעיר, מצוי בעולם ובחודש ספטמבר חלק עדיין בחופשות בחו"ל, חלק לא ממש מחוייבים מבחינה אידיאולוגית לבוא להצביע ואני מעריך שאחוז המיצוי של הבוחרים אינו מאוד גבוה".

"מנגד בעוצמה יהודית, מדובר ציבור דתי ברובו שאינו נמנה על האליטה הסוציואקונומית ורובו הגדול לא נמצא עכשיו בחו"ל. אנחנו בחודש אלול, 99% מהציבור נמצא בארץ ומאוד מחוייב לאידיאולוגיה. כאן יכולת המיצוי היא מאוד גבוהה. לכן, אחוז הצבעה כללי נמוך משחק לטובת מפלגות קטנות שבנויות על ציבור מגוייס", הוא מוסיף ומציין כי "ימינה במקום הזה, קצת פחות מעוצמה יהודית, אבל גם עונה לפרמטר דומה. המפלגות החרדיות ממש בונות על אחוז הצבעה נמוך כי אצלן הצעירים נמצאים בישיבות, הרבנים מאוד משפיעים ומעודדים להצביע. בשבילן, הצבעה באמצע אלול זו מתנה".