משרד החוץ בירושלים
משרד החוץ בירושליםצילום: פלאש 90

חשב משרד החוץ, יוסי שטראוס, פרסם היום (ראשון) הודעה שמשמעותה עוצר הוצאות במשרד החוץ והקפאה של מרבית פעולות המשרד.

"בחודשים האחרונים התנהלו דיונים רבים בין נציגי משרד החוץ לבין נציגי אגף התקציבים באוצר, השתתפות נציגי החשכ"ל, מתוך מטרה להסדיר את הפערים העמוקים הנאמדים במאות מיליוני ש"ח בין חוק הקתקציב לרמת הפעילות המתקיימת בפועל. לצערנו, דיונים אלה לא הביאו לתוצאה הנדרשת", כתב החשב.

לאחר מכן הוא פירט שורה של הוראות שמשמעותן - הקפאת חלק ניכר מהעבודה הדיפלומטית במשרד החוץ.

בין היתר הורה החשב על הפסקת התקשרויות חדשות, הפסקת רכש במסגרת התקשרויות קיימות, הפסקת שימוש ביועצים בתשלום ועצירת פעילויות אירוח בנציגויות.

בנוסף לא ייפתחו קורסים חדשים במשרד החוץ, יופסקו נסיעות עבודה לחו"ל של עובדי המטה ואין להזמין משלחות או נציגים דיפלוטים לביקורים בארץ.

ממשרד החוץ נמסר, "היום הורה החשב הכללי במשרד האוצר, על הקפאת כל הפעילות התקציבית של משרד החוץ. ההוראה נתנה בשל הגרעון החמור בבסיס התקציב הקשיח של משרד החוץ ועל מנת להתאים את הפעילות של המשרד להוראת חוק התקציב. המשמעות העיקרית היא כי בעת הרגישה הזו אל מול האתגרים המדיניים והאסטרטגיים ובראשם האיום מצד איראן וגרורותיה וערב כינוס עצרת האו"ם משרד החוץ ונציגויותיו בעולם ישותקו כמעט כליל".

"אין מחלוקת כי הגירעון העמוק, עליו התרענו השכם והערב, הוא תוצאה של תת-תקצוב ידוע מראש, מצד פקידות אגף התקציבים של האוצר. מדובר במקרה חסר תקדים שבו פקידי האוצר משתקים משרד ממשלתי ללא כל דיון, ובכך גורמים לפגיעה חמורה ביחסי החוץ של מדינת ישראל", הוסיפו באוצר.

עוד אמרו כי "שר החוץ פועל לפתרון המשבר. אנו מקווים כי פעילות המשרד החיונית לביטחון הלאומי ולביסוס מעמדה הבינלאומי של ישראל תשוב לסדרה".

ח״כ עפר שלח, לשעבר חבר ועדת החוץ והביטחון, הגיב להפסקת פעילויות במשרד החוץ: "‏נציגויות ישראל בעולם מפסיקות כל פעילות כי אין תקציב. ‏ביבי שובר שיאים: 'מר ביטחון' שהביא חוסר ביטחון ועכשיו 'מר הסברה' שחיסל את משרד החוץ. ‏מה עוד הוא יהרוס בדרך לתבוסה?".

ד"ר נמרוד גורן, ראש מכון 'מיתווים' אומר כי "בזמן שנתניהו מתהדר בקמפיין הבחירות בקשריו עם מנהיגים בעולם, משרד החוץ עליו היה מופקד במשך כארבע שנים כמעט שובק חיים. כמו מוסדות ושומרי סף שהוחלשו במכוון בשנים האחרונות, גם משרד החוץ מהווה נדבך מרכזי באופי הדמוקרטי-ליברלי שלישראל כה חשוב היה להתהדר בו במשך עשורים. דיפלומטיה יעילה וחכמה חיונית גם לביטחון הלאומי, ופגיעה כה אנושה בגוף שאמור להוביל אותה היא חסרת אחריות".

"סקר מכון מיתווים הראה שהחלשת משרד החוץ עדיין אינה זוכה להד הציבורי הראוי, ורק כמחצית מהציבור מודעים לה. ואולם רוב ברור בקרב מי שמזהה את התופעה - מבין על פי ממצאי הסקר שהחלשת המשרד פוגעת באופן משמעותי בביטחון הלאומי", דברי גורן.