פרופ' רבקה כרמי
פרופ' רבקה כרמיצילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון

פרופ' רבקה כרמי, לשעבר נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, היא המועמדת המובילה לחברות בועדה לתקצוב (הות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה.

לערוץ 7 נודע כי מועמדותה של כרמי תקודם יחד עם מועמדותו של חבר נוסף מאוניברסיטת תל אביב, ושניהם מקובלים גם על ועד ראשי האוניברסיטאות ור"ה.

אחת הטענות המרכזיות היא שכרמי תסייע בכל הקשור לפקולטה לרפואה באריאל. אלא שרק בחודש אפריל אישרה מליאת המועצה להשכלה גבוהה את החלטת שר החינוך ויו״ר המל״ג, נפתלי בנט, על הקמת פקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל.

הפקולטה עצמה עתידה לפתוח את שעריה בחודש הבא לאחר שאושרה באופן מלא ולכן מתקשים גורמים המקורבים לנושא להבין מדוע אחת המתנגדות המרכזיות לפקולטה, תצורף לות"ת.

נזכיר כי בשבתה כיושבת ראש ועדת האוניברסיטאות, הובילה פרופ' כרמי מכתב חריף לראש הממשלה בדרישה שלא לאפשר הכרזה על המכללה האקדמית באריאל דאז - כאוניברסיטה, משום ש"צעד כזה יהווה פגיעה אנושה באוניברסיטאות הקיימות ובמערכת ההשכלה הגבוהה".

היא גם שללה את הצורך בהקמת פקולטה לרפואה באריאל, אחרי שכבר פעלה האוניברסיטה. בשיחה עם אתר 'דה מרקר' לפני כשנתיים אמרה כרמי, שהיתה בעבר דיקנית הפקולטה לרפואה, כי "ישראל לא צריכה עוד בית ספר לרפואה. בעיני זה בלתי־אפשרי. יש הבדל בין בתי ספר מבוססים קיימים, שיכולים להיות יצירתיים יותר באופן שבו הם מחנכים סטודנטים, לבין בית ספר חדש שמתחיל מאפס. כבר יש בית ספר גדול לרפואה בתל אביב - אני לא רואה מקום לבית ספר נוסף במרחק של 25 ק"מ ממנו".

היא הוסיפה באותו ראיון כי לדעתה עדיף לסבסד לימודי רפואה בחו"ל ולא לפתוח את הפקולטה לרפואה באריאל. "אני מכירה היטב את העולם הזה, הייתי דקאנית רפואה, ואני משוכנעת שלא זו הדרך להתמודד עם מחסור ברופאים. יש רופאים ישראלים שמוכשרים בצורה ראויה בחו"ל. הרבה יותר הגיוני לסבסד את ההכשרה שלהם בחו"ל, ולקבל אותם הרבה יותר מוכנים. זה פתרון יעיל יותר ויצירתי יותר".

נזכיר כי בתקופת כהונתה כדיקנית היא נתקלה בלא מעט בעיות פוליטיות. בעבר תקפה חבר סגל, פרופ' ניב גורדון שקרא להטיל חרם על ישראל ואמרה כי "מדובר בדעה אישית שחרגה מגבולות החופש האקדמי. הקריאה לחרם בינלאומי על ישראל, שנכתבה על ידי חבר סגל אוניברסיטת בן-גוריון, חרגה מגבולות החופש האקדמי".

בשנת 2010 היא התעמתה עם תנועת 'אם תרצו' שהאשימה את האוניברסיטה ב"הטיה האנטי-ציונית החריפה" ואף קראה לתורמים לה לשקול מחדש את תרומתם.

כרמי אמרה אז כי "הגדרת העולם שלי היא ציונית. התורמים שלי הם אנשים חכמים ואוהבי המדינה, ומבינים מה התפקיד של האוניברסיטה בפיתוח הנגב. אני משוכנעת שלא ייווצר כל נזק לאוניברסיטה".

היא טענה גם כי דרישותיה של תנועת "אם תרצו" מזכירות משטרים חשוכים. "זה דבר מסוכן ביותר, מדרון חלקלק שבו התחלנו להידרדר. אני לא רוצה להגיד עד כמה אמצעיהם פסולים", אמרה. "אני יצאתי בעבר נגד חרם אקדמי – אני חושבת שזו גישה לא נכונה ולא ראויה, אך שותפים לה הרבה אנשים. יש לגנות דברים מסוג זה, ואני עשיתי את זה גם בארץ וגם בעולם".

בשבתה כדיקנית, ניסתה כרמי לבטל דיון בנושא תמיכת מרצים מהאוניברסיטה ב-BDS שהתקיים בסופו של דבר בכנסת ועסק בין היתר גם בחיוב שהיה אז מצד המחלקה לפוליטיקה וממשל לתת שעות התנדבות בארגוני שמאל, רובם במימון הקרן החדשה.

היא גם הובילה קו שהוביל לחץ בניסיון למנוע את סגירת המחלקה, על ידי המל"ג, לאור התלונות הרבות נגד הטייה פוליטית קשה בתחומיה.

כרמי לא אפשרה למחלקה ללימודי המזרח התיכון לתת פרס מטעם האוניברסיטה לארגון 'שוברים שתיקה', אך רק לאחר שאפשרה לכנס 'שוברים שתיקה לדורותיהם' להתקיים בין כותלי המוסד האקדמי. היא ציינה שבמהלכיה אלה ספגה אש "גם מימין וגם משמאל".

גורמים המעורים בנושא אומרים כי ״עד שלשר החינוך יש הזדמנות להשפיע על המערכת לטווח ארוך ולמנות נציגים עם אג'נדה לאומית לגוף כ״כ חשוב, הוא מפספס אותה ונותן לשמאל הקיצוני באקדמיה לתת את הטון. יש כאן פספוס עצום של הזדמנות שלא תחזור".

תנועת "אם תרצו" מסרה בתגובה כי "מדובר במחטף שאין כדוגמתו. החתולים מוועד ראשי האוניברסיטאות והמל"ג, ממנים אחת משלהם לשמור על השמנת ממקום אחר וזה כל הסיפור כאן. מדובר בשוד לאור היום, המתבצע על ידי אלו המשבטים את עצמם לדעת באקדמיה והורסים בה כל חלקה טובה".

"מטרת המהלך היא למנוע את התפתחותה של אוניברסיטת אריאל, ובהמשך לסנדל כל שר חינוך באשר הוא על ידי הבטחת הרוב המתנגד לרפורמה באקדמיה בכל הצבעה אשר תהא. יש לזכור שבתקופתה של כרמי פרחה האנטי ציונות באוניברסיטת בן גוריון. מעבר לכך ניגוד העניינים זועק לשמים במחטף הבלתי מוסרי הזה. שר החינוך הרב רפי פרץ חייב לגלות מנהיגות עכשיו ולהפעיל את כל סמכותו כדי למנוע את השוד הזה בטרם יהיה מאוחר", אמרו ב'אם תרצו'.