הרב רן שם טוב
הרב רן שם טובצילום: רוח הגולן

מיליוני תלמידים החלו לפני כשבועיים את השנה החדשה במערכת החינוך. לצד ההתרגשות הגדולה של ההורים והתלמידים, מלווה תקופה זו בחשש ובתהליכי הסתגלות מעוררי מתח ודאגה אצל ההורים והתלמידים.

אתגר ההסתגלות של ילדים למערכות חינוך הוא תקופה מצוינת המחנכת את הילדים ומלמדת אותם לבחון את הסביבה החברתית בה הם פועלים, ללמוד את חוקיה ולבחור אם להתנהל לפיהם או למרוד.

בניגוד לאמונה הרווחת הסתגלות היא לא דבר השייך רק לגני הילדים, התחלת כיתה א' או בית ספר חדש לאחר מעבר דירה. כל שינוי בסיבה החינוכית או האישית של התלמיד יכול להשפיע על ההסתגלות שלו ולדרוש ממנו להקדיש משאבים וכוחות נפש לדבר. גם פטירת אדם אהוב או אי-זמינותו של אדם מרכזי בחיי הילד יכולים לעורר קשיי הסתגלות.

השאלה המרכזית היא מתי להתייחס לדבר כקושי הסתגלות בלבד ומתי צריך להתחיל לדאוג מההתנהגות בבית הספר, מתי צריך להתחיל ולבדוק האם משהו לא בסדר והילד הולך לאיבוד?

1. אם הילד מגיע אליכם ואומר שלא טוב לו בבית הספר, אל תנפנפו אותו ותגידו לו שיהיה בסדר, שזה יעבור, ותמשיכו בחייכם. תקשיבו לו, אולי זה רק געגוע של ילד שהחל פנימייה, או זה משהו קטן שדורש הקשבה וזה יעבור, אבל זה יכול להיות גם דברים גדולים יותר על רקע מקצועי, חברתי, ואף אלימות מסוימת, ולכן חובה להקשיב לילד אם הוא מספר לכם שלא טוב לו.

2. ילד שלא רוצה לחזור לבית הספר, זה ילד שלא טוב לו במסגרת הלימודית. פתאום הוא חולה, פתאום הוא מוצא תירוצים אחרים והוא עושה הכל לא להגיע בתכיפות גבוהה יחסית וחריגה. כאן צריך לבדוק מה הגורם שמניע אותו להיעדר ומדוע הוא לא רוצה להגיע, מה לא טוב לו במסגרת הלימודית ואיך אפשר להתגבר על הקושי או לפתור אותו.

3. ירידה דרסטית בהשקעה בלימודים ושינויים במצבי הרוח דורשים בדיקה מעמיקה וזהירה לגבי הסיבות העומדות מאחורי ההתנהגויות הללו. ישנן מגוון סיבות שיכולות לגרום לכך, וכדאי להבין אותן כדי שניתן יהיה לתת מענה ולעצור את ההתדרדרות.

4. חברים חדשים שמושכים את הילד להתנהגויות שליליות – לא בושה לשאול את הילד לאן הוא הולך, עדיף כמובן לעשות זאת במסגרת שיח בריא המבוסס על אמון בין הילד להורים. אפשר גם לחכות לו ער אם רואים שהילד מתחיל להיעדר בלילות ולחזור מאוחר. כשהוא חוזר אפשר לשאול בשלומו, ולא הרבה יותר מזה. אם הילד חוזר הביתה "הפוך", בגלל ששתה או כל דבר אחר, לא "לפול" עליו מייד ו"לגמור" אותו – דבר שעלול להרחיק וליצור שיח טעון. מומלץ פשוט לבדוק את הדברים במועד אחר בו אפשר לדבר עליהם, לנסות לייצר את השיח הזה כי לטווח הארוך קשר טוב ושיח זה מה שייתן כוח לילד, לא נזיפה, קוצר רוח ועצבים. כאשר הקשר טוב הדברים יסתדרו בהמשך.

הורים, זכרו כי אתם המחנך העיקרי של הילד אך אין זה אומר שיש לכם את כל התשובות החינוכיות. אם אתם רואים שמצב מסוים אינו פשוט כפי שנראה מלכתחילה אל תהססו לפנות לאנשי מקצוע ולבקש הכוונה ואף התערבות, חינוך הוא עסק רציני.

הרב רן שם טוב הוא ראש ישיבת אלוני הבשן מבית עמותת "רוח הגולן"