לבנות יש סגנון למידה שונה. שיעור מתמטיקה בהפרדה מגדרית
לבנות יש סגנון למידה שונה. שיעור מתמטיקה בהפרדה מגדריתצילום: הדס פרוש, פלאש 90

לפני שבועיים נכתב בטור זה על יוזמה חדשה לפתיחת מסלול לימודי לבנות בלבד במסגרת חינוך ממלכתית בירושלים. מתברר כי ההבנה שהפרדה בין בנים לבנות תורמת לקידומן של הבנות באספקט הלימודי והחברתי זוכה לגושפנקה מחקרית. סנונית נוספת במגזר החילוני מביאה עמה כעת בשורה דומה.

בית הספר התיכון עירוני ג' במודיעין יפעיל השנה תוכנית פיילוט, שבמסגרתה תיפתח בכיתה י' קבוצת לימודים ייעודית לבנות בלבד ללימוד מתמטיקה ברמת חמש יחידות לימוד, זאת לצד הכיתות המעורבות שיפעלו כסדרן.

התוכנית, יש לציין, החלה לפעול כבר במקומות נוספים קודם לכן. כך למשל, פיילוט ראשוני שהחל לפני כשנה בלימודי המתמטיקה בבית הספר 'מעיין השחר' בקיבוץ עין החורש, נחל הצלחה מסחררת. כתבה בידיעות אחרונות מהחורף האחרון מספרת על נתון מרשים שהשיגה התוכנית: כל התלמידות ייגשו לבגרות מוגברת במתמטיקה בקיץ, בממוצע ציונים זהה לזה של התלמידים.

מנשה לוי, מנהל בית הספר, הסביר באותה כתבה כי במשך שנים הוא נתקל בתופעה שחוזרת על עצמה: בכיתה י' מתחילים מספר דומה של בנים ובנות ללמוד מתמטיקה בהיקף של חמש יחידות לימוד, אך עם השנים יש תופעת נשירה של הבנות, ובכיתה י"ב היחס של הניגשים לבגרות הוא 30:70 לטובת הבנים. תהליך דומה התרחש גם במקצועות ריאליים אחרים, כמו פיזיקה ומדעי המחשב.

המנהל, שהבין שאין כאן בעיה קוגניטיבית, שהרי בנים ובנות מוכשרים באותה מידה, החליט לפנות לכיוון אחר כדי לפתור את הבעיה. "במחקרים שנעשו בארץ ובעולם נמצא שכאשר בנות לומדות מתמטיקה בנפרד, הן מצליחות יותר". כך החל המסלול הנפרד ללימודי המתמטיקה, והתוצאות היו משביעות רצון: אחוז הניגשים לבגרות עמד הפעם על 50:50, שוויון בין המינים. "הממצאים הוכיחו שההפרדה הצליחה, ההישגים היו טובים וזהים".

סגנון למידה שונה

השבוע התפרסם בכלי התקשורת כי גם בחטיבת הביניים זלמן ארן בחולון נפתח מסלול נפרד במתמטיקה לתלמידות כיתה ח'. קבוצת הורים בחרה למתוח ביקורת על המהלך, אולם באסיפה שהתקיימה לפני פתיחת השנה הסבירה מנהלת החטיבה על המסלול החדש ונימקה את חשיבותו בעזרת מחקרים המצביעים על הצלחה של הבנות בתחום המתמטיקה כאשר הלימוד מתבצע בהפרדה מגדרית. אז אולי מוקדם עדיין לדבר על תופעה, אבל ניצנים של תובנות ישנות-חדשות מתחילים לפרוח בשדה המחקר הפדגוגי, ולתת את אותותיהם במערכת החינוך הממלכתית.

את הפיילוט בעין החורש, כמו גם במסלול שייפתח במודיעין, מלווה החוקרת ד"ר עינב אייזיקוביץ'-עודי, חוקרת בתחום המתמטי במכון ויצמן למדע. לדבריה, "הנתונים המחקריים מצביעים על כך שכמותית פחות בנות לומדות תחומים ריאליים, ורבות מהמתחילות פורשות בשלב כלשהו בדרך".

אחד ההסברים לפער בין בנים לבנות גורס כי הוא מושפע מסגנון הלמידה השונה של שני המינים. "סגנון הלמידה השונה מתבטא בין היתר בכך שמרבית הבנות פחות אוהבות לימוד בדרך של הרצאה, ומעדיפות דיון בקבוצות קטנות והעמקה ברעיונות. כמו כן מרבית הבנות אינן מגיבות בצורה זהה לבנים בכל הקשור לתחרותיות בכיתות או בקבוצות הלימוד". כך למשל, משיחות עם תלמידות עלה שהן לא יתנדבו לפתור תרגיל על הלוח, מכיוון שיחששו שהבנים יצחקו עליהן אם יטעו. בנות גם יעדיפו להעמיק בהבנת התהליך, בעוד שהבנים ירצו להגיע רק לפתרון התרגיל.

טענה נוספת שעולה ממחקר שנעשה בתחום היא כי מקצוע המתמטיקה נחשב לכזה שההצלחה בו מושפעת מתחושת האמון שמשדרת הסביבה ביחס ליכולתו של התלמיד להצליח. מחקרה של ד"ר אייזיקוביץ'-עודי מראה שלמידה של בנות בקבוצה הומוגנית מבחינה מגדרית מאפשרת להן להביא את עצמן לידי ביטוי באופן שתואם את סגנון הלמידה שלהן. "כך נוצר שוויון הזדמנויות המאפשר הצלחה והתמדה גבוהות יותר מאשר בקבוצות הטרוגניות מבחינה מגדרית". התוצאה היא מיקסום של הישגי הבנות.

אייזיקוביץ'-עודי מצביעה גם על קבוצות למידה ייעודיות לבנות שנפתחו בשנים האחרונות בתחומים אחרים המבוססים על חשיבה מתמטית, כגון מהנדסות העתיד, מדעניות העתיד וה'סייבר גירלז'. "תוכניות אלו זוכות להצלחה רבה הן בהישגים שאליהם הגיעו משתתפות התוכנית והן בשביעות רצונן מהתוכנית".

פגיעה בשוויון

במקרה הזה אי אפשר לטעון להדתה. מדובר בתיכון חילוני למהדרין שפועל בחסות העירייה, וההחלטה על המסלול הנפרד לבנות התקבלה על בסיס פדגוגי גרידא. אבל זה לא הפריע לאבירי החופש והשוויון לצאת גם במקרה הזה למערכה מפוקפקת על כבודן של הנשים. בעמותת 'מודיעין חופשית', בראשות חבר מועצת העיר אבי אלבז, מנהלים קרב ציבורי בדרישה לבטל את המסלול הנפרד.

במכתב שנשלח לראש העיר חיים ביבס כותב איתי אלמוג-בר, חבר מועצת העיר מטעם סיעת 'מודיעין חופשית' וחבר ועדת החינוך, כי בסיעתו מבינים שהמטרה היא אומנם סיוע לבנות, אולם ההפרדה פוגעת בערך השוויון. לדבריו, הפגיעה בשוויון משמעותית יותר משיפור הישגיהן הלימודיים של התלמידות: "הפגיעה בנשים ובתלמידות היא גדולה לאין ערוך מהתועלת הפוטנציאלית (בהנחה שיש כזאת) בשיפור הישגי התלמידות במקצועות המתמטיקה (או בכל מקצוע אחר)".

אלמוג-בר מגלה את חרדתו מפני התפשטותה של ההדתה גם למוסדות חילוניים, ומתריע: "מה שהחל במגזר הדתי מחלחל לציבור כולו, כולל ניסיון להכניס הפרדה מגדרית לאוניברסיטאות, וכעת מסתבר שגם לתיכונים במודיעין".

לגופם של דברים, אלמוג-בר דוחה את ממצאי המחקרים שלפיהם ההפרדה מסייעת לקידום הבנות מבחינה לימודית, ורומז כי אמינותם מוטלת בספק. אולם גם לו יצויר שהממצאים נכונים, "הנזק הפוטנציאלי גדול בהרבה – מדובר בהחלשה של הערך העצמי של התלמידות ובפגיעה נוספת בשוויון שבין נשים לגברים", הוא טוען. לדבריו, כמי שהגיש תלמידים רבים לבחינות הפסיכומטריות, הוא לא חווה פערים כאלה בין תלמידים לתלמידות כמאפיין כללי. לטעמו ניתן לחזק את הישגי התלמידים בדרכים אחרות מלבד הפרדה, כמו הקטנת מספר התלמידים בכל כיתה ועוד.

אלמוג-בר טוען גם כי הסתמכות על מחקר אינה חזות הכול: "האם בית הספר היה שוקל לדוגמה להפריד תלמידים על סמך מוצא עדתי – לו היה מחקר שתומך בכך? האם כתושבי העיר היינו מקבלים זאת? הרי היה אז ברור שמדובר באפליה שרק גורמת לנזק בהסתכלות כוללת על החברה".

בסיום המכתב הוא פונה לראש העיר בבקשה כי לא יאשר את המסלול, וקובע כי לניסוי יש "השפעה שהיא רחבה בהרבה מעבר לכותלי בית הספר... בסופו של דבר נמצא עצמנו בעולם שבו נשים וגברים מופרדים זה מזה בתירוצים שונים".

ביום חמישי שעבר התקיימה בתיכון ג' במודיעין אסיפה להורים המעוניינים בכך, ובה קיבלו ההורים מידע מפורט על המסלול והזדמנות לשאול את ד"ר אייזיקוביץ'-עודי שאלות. נכון לעכשיו, כך מספרים בעיריית מודיעין, הפיילוט יוצא לדרכו על מי מנוחות. מחאת אנשי 'מודיעין חופשית' לא הצליחה עד כה לפגוע בתוכנית הלימודים הייעודית.

לא נותר אלא לאחל לתלמידות הצלחה בלימודי המתמטיקה, ולמתנגדי המסלול נאחל הצלחה בחישוב המשוואה הפשוטה שמציבה את הדאגה לטובתן של הנשים בשורה אחת עם קידומן הלימודי, ולא עם זכויות של שוויון למראית עין.

לתגובות: [email protected]