מוקד הכוח היהודי
מוקד הכוח היהודיצילום: EMIH

על שפת הדנובה בבודפשט - הונגריה התקיים השבוע טקס מיוחד לרגל פתיחת שני בתי כנסת חדשים באזור.

בתי התפילה מוקדשים לזכר היהודים שנרצחו בבירת הונגריה לפני 75 שנה על שפת נהר הדנובה.

באירוע השתתפו רב הקהילה היהודית ההונגרית המאוחדת (עמי"ך) הרב שלמה כובש, אב בית דין בד״ץ קהילות החרדים בבודפשט הרב ברוך אוברלנדר, סגן ראש ממשלת הונגריה זולט שמיין (Zsolt Semjén), ניצול שואה וחבר הפרלמנט ההונגרי יאנוש פונוג' (János Fónagy), חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל הרב שמחה וייס ומעל 2000 אנשי הקהילה היהודית המקומית.

אחד משני בתי הכנסת נמצא בלב הבירה ליד בניין הפרלמנט, באזור בו מתגוררות משפחות צעירות רבות, והשני בעיר האומנים סנטאנדרה אשר שוכנת במרחק של כ-20 קילומטרים צפונית לבודפשט.

במסגרת החגיגות הוכנסו לבתי הכנסת שני ספרי תורה חדשים. האירוע מסמל עבור הקהילה היהודית המקומית את תקומתה של יהדות הונגריה שהולכת ומתפתחת בשנים האחרונות. כיום פועלים בהונגריה שמונה בתי הכנסת של חב"ד (הקהילה היהודית ההונגרית המאוחדת - עמי"ך) ושבעה-עשר רבנים שמשרתים את אנשי הקהילה המקומית ותיירים רבים בבודפשט, מישקולץ ודברצן.

לפי דוחות של הקהילה המקומית, רמת האנטישמיות במדינה נמוכה מאוד במיוחד בהשוואה למדינות אחרות באירופה.

צילום: EMIH
צילום: EMIH

בנאומו בטקס אמר הרב שלמה כובש: "לפי חוקי הטבע מי הנהר תמיד מסמלים את החיים. אולם לפני שבעים וחמש שנים, בשנת 1944, בוצע על שפת נהר דנובה רצח אכזרי של אלפי יהודים ומאז בעינינו המים של דנובה מסמלים את ההפך הגמור - לא את החיים והשלמות אלא את המוות. אבל היום אנחנו כאן כדי להחזיר את המצב לקדמותו. שני בתי הכנסת החדשים על שפת הדנובה מסמלים את חזרת העם היהודי לחיים אחרי השאה. הקהילה היהודית ההונגרית יכולה היום לחיות בחופשיות, להתפתח, ללמוד ולהכיר את המסורת היהודית ולהיות חלק אינטגרלי ומרכזי של הקהילה הונגרית''.

יאנוש פונוג׳, ניצול שואה מהונגריה וכיום חבר בפרלמנט ההונגרי סיפר שהוא אינו זוכר דבר מכל שעבר עליו במהלך מלחמת העולם השניה. ״עבורי אנדרטת נעליים על גדות הדנובה היא שמעלה בי מעט זכרונות״.

פונוג׳ נולד בשנת 1942. ״ובקרב בני משפחתי לא נותר אדם להעניק לי זכרונות״ סיפר. רבים מבני משפחתו נרצחו במהלך השואה. ״האנדרטה כאן מאפשרת להנציח ולזכור את אלו שלא שרדו את התופת וכן מאפשרת להנציח את הזיכרון האבוד של אלו שלא יכלו לזכור״.

הוא הוסיף ״חובתנו ואחריותנו היא לזכור ולא לשכוח את שהיה בעבר, אך לא פחות חשוב מכך לפעול למען העתיד. התורה של העם היהודי היא מוקד הכוח שלנו ומסמלת את החיים עצמם״. עוד אמר פונוג׳ כי מחובתנו לדאוג להעביר את מורשת התורה והעם היהודי מדור לדור.

בסוף מלחמת העולם השנייה, החל מדצמבר 1944, עשרות אלפי יהודים נורו למוות על ידי אנשי 'צלב החץ' על גדות נהר הדנובה. היהודים הועמדו בשורות, נקשרו בקבוצות על הגדה כאשר גבם אל היורים ופניהם לנהר. באופן הזה הם נורו כאשר גופותיהם נופלות אל המים. עם הזמן היו אנשי צלב החץ יורים רק בחלק מהקבוצה ושאר היהודים שהיו קשורים זה לזה היו נופלים לנהר ומתים מטביעה. ב- 2005 הוקמה במקום הרצח אנדרטה "נעליים על הדנובה" שהפכה לאחד הסמלים של בודפשט.

צילום: EMIH
צילום: EMIH