אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמןPhoto by Noam Revkin Fenton/Flash90

בליכוד חוששים כי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יאפשר את הקמתה של ממשלת מיעוט בראשותו של בני גנץ ובתמיכתה הפעילה של הרשימה המשותפת.

על פי התסריט גנץ יביא להצבעה ממשלה של מפלגות גוש השמאל בתמיכת הרשימה המשותפת, שתזכה בהצבעת האמון לתמיכתם של 57 חברי כנסת.

55 חברי הכנסת של גוש הימין והחרדים יתנגדו כמובן להקמתה של ממשלה כזו, אך אם שמונת חברי הכנסת של ישראל ביתנו בראשותו של ליברמן יימנעו בהצבעה או ייעדרו ממשלה שכזו תזכה על פי חוק לאמונה של הכנסת.

"בתסריט כזה הממשלה תקום בראשותו של בני גנץ ונתניהו יסיים את דרכו הפוליטית", הסביר גורם בליכוד.

נציין כי על מנת שתסריט כזה יוכל להצליח הוא יצטרך להתרחש בתקופת 28 הימים שיוקצו למועמד השני להרכבת הממשלה על ידי הנשיא, וזאת בהנחה שהראשון לקבל את המשימה להרכיב ממשלה מידי הנשיא יהיה נתניהו, אך הוא לא יצליח לעמוד במשימה.

תסריט כזה לא יהיה אפשרי אם תקופת זמן זו תחלוף, משום שכדי להרכיב ממשלה בתקופת הזמן השלישית, של 21 הימים שאחרי כן, נדרש רוב של 61 חברי כנסת שיבקש זאת מהנשיא.

היום (שלישי) בשעות הצהריים נפגשו יו"ר צוות המו"מ של הליכוד יריב לוין ויו"ר צוות המו"מ של כחול לבן, יורם טורבוביץ', לפגישת משא ומתן ראשונה.

בתום פגישתם של לוין וטורבוביץ' פורסמה הודעה משותפת לשני הצדדים, אשר הבהירה את נקודת המחלוקת המרכזית בשלב זה.

"יורם טורבוביץ׳ ביקש להדגיש כי מבחינתו, השר לוין מייצג את ראש הממשלה והליכוד, ואילו השר לוין הדגיש כי הוא מייצג את כל 55 חברי גוש הימין", נאמר בהודעה.

עוד צוין, "השניים סיכמו כי יעדכנו את ראש הממשלה ואת יו״ר כחול לבן בתוכן הפגישה, ולאחר מכן יחליטו על המשך המגעים ועל צעדים נוספים".

בחדשות 12 דווח אחר הצהריים כי למרות שתוצאות הבחירות יפורסמו רשמית כבר השבוע, נשיא המדינה יטיל ככל הנראה את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת רק ביום רביעי בשבוע הבא.

על פי הדיווח, מסתמן שהתפקיד יוטל ראשונה על ראש הממשלה נתניהו, הנהנה מיותר ממליצים מאשר יו"ר כחול לבן בני גנץ.