ברוריה נויברגר
ברוריה נויברגרצילום: ללא קרדיט

כולנו רוצים להתקדם ולהצליח. כשאנו מצליחים התחושה היא מרוממת נפש, מעצימה, מגדילה ונותנת כח להמשיך מעלה מעלה. אבל כמה פעמים בחיינו נכשלנו בכישלונות קטנים לצד גדולים? פעם בלימודים ופעם בקשר עם חברים? מסתבר שדי הרבה.

הנטייה הטבעית שלנו היא להתגאות דווקא בהצלחות שלנו – מקום ראשון בתחרות הריצה מבין כל השכבה, הציון הכי גבוה במבחן מכל בכיתה, הרקדנית הכי מוצלחת, מי התקבל למוסד הכי נחשב, מי הצטרף למועדון ה-700 של הפסיכומטרי – ואנו מתמלאים בגאווה, החזה מתנפח וישנה תחושה של אושר עילאי.

מנגד, כאשר אנו נכשלים, אוחזת בנו עצבות, ריקנות וחוסר יכולת להתמודד עם המפלה, חידלון שמתלווה לירידה חדה בביטחון העצמי ולתחושת המסוגלות.

חווית כישלון ותחושה כי "נסתם הגולל ואין לי סיכוי להצליח" שלעיתים סוגרת עלינו, עלולה להוביל להגברת החרדות והחששות מכישלון נוסף, מביאה אותנו לקיפאון מחשבתי, לחשש מלנסות ולהעז וממילא מעלה אותנו לגל מתמשך של כישלונות.

הדבר משליך על מי ומה שאנחנו, הביטחון יורד, הדימוי העצמי נפגם ושמחת החיים עשויה להיעלם. לא פעם, במציאות כזו אנחנו מעדיפים "לזרוק הכל" ולפנות לדרכים אחרות, קלות יותר אך גם מסוכנות, כאלו שלא דורשות מאתנו הרבה ולא ממצות את הפוטנציאל שקיים בכל אחד מאתנו.

במילים פשוטות- אנחנו בוחרים לוותר.

האם יש אפשר אחרת? האם יש אפשרות לתיקון. כיהודים אנו מאמינים בכוחה של תשובה אך כתלמידי הרב קוק אנו בטוחים בה: "אם נסתכל על האדם, על יסוד הכוחות שבו, אז יכול היות שנמצא בו כישרון טוב ולב נכון שרק סיבות מקריות גרמו את החסרונות", מסביר הרב בעין אי"ה.

הראי"ה קוק הציב את יסוד התשובה, בכל אדם יש את הטוב והיכולת להצליח לצמוח ולחזור למקורו הראשוני, הטהור והחף מכישלונות. גם אם כוחות הנפש שלו לא באים לידי ביטוי כעת, קיימים באדם כוחות חיוביים והוא רוצה ויכול להצליח ולהגשים את עצמו וכוחותיו. יתר על כן, הכישלונות שמביאים את האדם לבניית קומה נוספת בנפשו דווקא מתוך הריסות הקומה הקודמת הם האחראיות להצלחה – וכך זדונות נהפכות לזכויות.

כשתלמידנו או ילדינו נקלעים למצב של חדלון וייאוש, תפקידנו כהורים ואנשי חינוך, לתת בהם אמון ולהורות להם כי תמיד אפשר לתקן, שהם מסוגלים להצליח ושווה להם להתאמץ שוב ושוב. עלינו לעודד את הנוער להמשיך ולנסות מתוך ביטחון בכוחותיו.

בכפר הנוער "איילת השחר" שביונתן, שמנו לעצמנו מטרה לעזור לנערות שלא מצאו את הכוחות בתוכן עד כה, וללמוד איתן שיש להן הזדמנות שנייה. אנו מאמינים כי בכל נערה המגיעה אלינו טמונים כוחות ויודעים שכאשר ייפתח הרצון להשתנות היא תוכל להוציא אל הפועל את הכוחות הנפלאים הטמונים בה.

בימים אלו בהם רוחות התשובה והתיקון נמצאות באוויר, כששערי שמיים נפתחים לתיקון, מזמין אותנו הקב"ה בכבודו ובעצמו – להזדמנות נוספת, שניה, שלישית או רביעית. הזדמנו לתיקון ולהתחיל שוב, מבראשית.

ברוריה נויברגר היא מנהלת כפר הנוער הדתי "איילת השחר" מבית עמותת רוח הגולן