ריבלין: עת חירום לביטחון ישראלערוץ כנסת

באווירה חגיגית קיימה מליאת הכנסת את ישיבתה הראשונה של הכנסת ה-22, בטקס הצהרת האמונים של מאה ועשרים חברי הכנסת.

ביציע האורחים נכחו משפחותיהן הנרגשות של חברי הכנסת החדשים וסגל יחד עם נושאי התפקידים הבכירים במדינה. הישיבה נפתחה כאשר חוליית מחצצרים מתזמורת צה"ל השמיע שלוש תרועות כבוד לנשיא המדינה ראובן רובי ריבלין שפתח את הישיבה בשלוש נקישות פטיש.

נשיא המדינה קרא לחברי הכנסת לעשות ככל יכולתם להקמת ממשלת אחדות רחבה ככל האפשר. ''מכובדי, קריאתי לממשלה רחבה זכתה לביקורת מימין ומשמאל. אני קשוב לביקורת הזאת. זו ביקורת לגיטימית, שיש בה הרבה מהצדק. אני יודע, שממשלה רחבה או "ממשלת אחדות", היא לא הפתק ששלשלו כל אזרחי ישראל לקלפי.

''אני גם יודע, שבמקרה ותקום ממשלה רחבה, חלקכם ימצאו את עצמם באופוזיציה. ואילו אני, מעומק ליבי, ומתוקף תפקידי, מתבקש ומבקש להיות נשיא גם שלכם. לא רק של הרוב, לא רק של האחדות, שמטבעה משאירה חלקים נרחבים מחוץ למעגלי ההשפעה.

''ועדיין, יש רגעים בודדים בחיי עם, שבהם נדרש הנשיא, מתוקף תפקידו הממלכתי, להתערב, לפעול לכיוונה וכיולה של המערכת, שמתקשה לשוב אל המסילה''.

הנשיא הדגיש את חשיבות הקמת הממשלה הרחבה דווקא בזמן הנוכחי, ''עת צרה היא ליעקב - עת חירום לביטחון ישראל. עת חירום לחברה הישראלית. עת חירום לדמוקרטיה הישראלית - לכל הדברים שיקרים לנו.

''הקמת ממשלה אינה משאלת לב חברתית בלבד. בימים אלה, יותר מתמיד, היא צורך כלכלי-בטחוני שכמותו לא ידענו כבר שנים רבות. כפי שלמדנו קהלת: 'עת לחבוק ועת לרחוק מחבוק. עת לקרוע ועת לתפור, עת לחשות ועת לדבר. עת לאהוב ועת לשנוא, עת מלחמה ועת שלום'. מוריי ורבותיי, אזרחי ישראל. לצד התסכול שמעורר בנו המבוי הפוליטי הסתום אליו נקלענו- תוצאות הבחירות הן גם תעודת כבוד לחברה הישראלית. הן כרטיס אדום שהוציאו אזרחי ישראל לנבחריהם. כרטיס אדום לפופוליזם, לשיטה פוליטית שניזונה מחיטוט בקרעים ושרואה בפחדים של כולנו, אלה מאלה, משאב לחצוב בו.

''בפניכם, נבחרי הציבור, מנהיגי העם, מונחת האפשרות וההזדמנות להקים ממשלה רחבה. כזאת שתאפשר לנו להשהות את המחלוקות בינינו, ולעבוד בזיהוי מרחבי ההסכמה בתוכנו. לפעול למען אזרחי ישראל. למען הכלכלה. למען ביצור בטחונה של מדינת ישראל. ואגב כך, לאפשר לכולנו הזדמנות לנשום קצת, להחלים''.

לדברי ריבלין, ''בממשלה כזאת לא יוכל אף צד להתבלט על ידי ניגוח ודה-לגיטימציה של הצד השני. בממשלה כזאת תצטרכו להצטיין בהישגים שקשורים בחיים עצמם. בהוזלת מחירי מעונות היום. בהתמודדות אפקטיבית עם חמאס, חיזבאללה ואיראן, בהעלאת הפריון במשק, בטיפול בקשישים ובנכים, בשיפור איכות החינוך ויצירת שוויון הזדמנויות אמיתי בפריפריה, במיגור הפשיעה והאלימות המשתוללות בחברה הערבית, שהגיעו לכדי מצב חירום לאומי. ממשלה רחבה כזאת תהיה הזדמנות עבור כולנו להיזכר, שנכון, יש בינינו מחלוקות נוקבות, אבל לצדן יש אחוז נכבד של משימות, שכולנו נסכים עליהן.

''חברותיי וחבריי חברי הכנסת. עיניי כל העם נשואות אליכם, המפלגות הקטנות כגדולות. מערכת בחירות היא תכנית הריאליטי היקרה ביותר בעיר. מיליארד ושבע מאות מיליון ש"ח. עליכם לזכור כי מעונה לעונה, עלול הרייטינג לצנוח, בעוד שהתוצאה תישאר דומה. כפי שאמרתי בעבר, אין בידי פתרונות קסם. אבל העם לא זקוק לפתרונות כאלה. הוא זקוק למנהיגים. הוא זקוק לכם. בכם, היושבים כאן, הוא בחר לתת את אמונו. שמרו על אמון העם הזה. אין יקר ממנו, ובלעדיו- אנה אנו באים. ברכות לחברי ולחברות הכנסת ה 22. אני מאחל לכולנו שהכנסת הזאת תמלא את ימיה, ותזכה לתת את אמונה בממשלה חדשה בישראל, בממשלה לעם בישראל. לכבודה של הכנסת, לכבודה של הדמוקרטיה הישראלית, לכבודם של אזרחי ואזרחיות ישראל.

''יקיריי, אזרחי ישראל כולם. בסוף דבריי, אבקש לנהוג כמנהג ישראל, המאמינים שאין יום הכיפורים מכפר על מצוות שבין אדם לחברו עד שירצה את חברו, ויבקש סליחה. סליחה אם נהגתי או התבטאתי שלא כדין, או ששתקתי ולא הבעתי מחאתי מול תופעות פסולות. אני מבקש סליחה, ממי שפגעתי בו. ממי שנפגע מדבריי, מעשי או מחדליי. ממי שנפגע מדברים שאמרתי או מדברים שלא אמרתי. 'מרובים צרכי עמך ודעתם קצרה'. צרכי עמי מרובים, ודעתי קצרה. אלוהינו שבשמים רפא את חולי עמך וראה בדוחק השעה; שית שלום ביננו; שית שלווה בארמונותינו; תן שלום בארץ; תן שלום במלכות; תן טל ומטר לברכה בעתו; תן זרע לזורע ולחם לאוכל; תן לחם לפי הטף לשובע". גמר חתימה טובה, שנה טובה, לכם ולכל בית ישראל, לכל העם בישראל. היו ברוכים", דברי ריבלין.

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין קרא בנאומו לכונן ממשלת אחדות, ואף הציע לבני גנץ ובנימין נתניהו להיפגש שוב ולחדש את המגעים ביניהם.

''אני פונה מכאן אליך, אדוני ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואליך, חבר הכנסת בני גנץ. עוד לא מאוחר. לשכתי – מטרים ספורים מכאן – עומדת לרשותכם, עוד היום. שבו! שוחחו! אל תּוֹתִירוּ אבן על אבן עד שתמצאו את נוסחת הפתרון. אפשר לגשר על הפערים. אפשר לאחות את הקרעים. אפשר להגיע לאחדות'', אמר אדלשטיין.

''אזרחי ישראל רוצים אחדות. אזרחי ישראל רוצים שהבית הזה יְשַׁקֵף את הַמְכַנֵה המשותף ביניהם. הם רוצים שנמצא את הדרך לשלב בין סדרי העדיפויות השונים שלהם. הם רוצים שכאן, דווקא כאן יד מושטת תמיד תמצא יד אחות".

יו"ר הכנסת הדגיש: "אזרחי ישראל לא יסלחו לנו אם נדרדר אל תהום של מערכת בחירות נוספת. בל נשלה את עצמנו שנוכל לגלגל את האשמה בכך איש על רעהו. כולנו נישא בה''.