השר סמוטריץ' בצעדת תשעה באב
השר סמוטריץ' בצעדת תשעה באבצילום: הודיה קלמן/TPS

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' שלח מכתב למ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ, בו הוא מביע התנגדות חריפה להתערבות משפטנים בסוגיות הקשורות לבנייה ביהודה ושומרון.

"הגיע לידי מכתבו של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, אשר הופץ בתפוצה רחבה ונושא את הכותרת "הוראת הדרג המדיני להימנעות מנקיטת הליכי פיקוח ואכיפה". במכתבו מבקש עו"ד קמיניץ להגביל את שיקול הדעת של הדרג המדיני להנחות את המפקד הצבאי בהפעלת סמכויותיו בתחום התכנון והבניה ביהודה ושומרון ולאסור על התערבותו במימוש סדרי העדיפויות בהליכי האכיפה המבוצעים על ידי המפקד הצבאי באמצעות המנהל האזרחי", כותב סמוטריץ' לפרץ.

השר מוחה גם על הלשון שננקטה במכתבו של המשנה ליועץ. "עו"ד קמיניץ פוקד עליך לפעול משל היית אחרון העובדים הכפופים לו ולא מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הפועל כאיש אמונו וכזרועו הארוכה של ראש הממשלה ושר הביטחון. סגנון זה מבטא בעיית משילות קשה ואבדן דרך של מי שאמורים להיות משרתי הציבור תחת הנחיית נבחריו. אין להשלים עם היפוך יוצרות שכזה".

לדברי סמוטריץ', "תוכנו של המכתב מופרך משפטית, נשען על תיאור מעוות של המציאות, ומערער אחר יסודות המשילות, הדמוקרטיה ושלטון החוק. מכתבו של עו"ד קמניץ עוסק בהפעלת סמכויות תכנון ואכיפה מינהלית המסורות למפקד הצבאי. הן המשפט הבינלאומי והן הדין הישראלי המיוחד שחל ביהודה ושומרון לא מעניקים את הסמכויות הללו ליועץ המשפטי אלא למפקד הצבאי. כל עוד לא עברה ישראל הפיכה צבאית, הדרג הצבאי כפוף לדרג המדיני. זו היא תובנה דמוקרטית בסיסית ביותר. תובנה זו גם מעוגנת באופן פורמאלי בחוק יסוד הצבא. כל מי שיד ורגל לו בנעשה ביהודה ושומרון יודע שכפיפותו זו של הדרג הצבאי לדרג המדיני ביהודה ושומרון אינה נעצרת בתחום הפעילות המבצעי- ביטחוני אלא שוזרת גם את פעילותו האזרחית של המפקד הצבאי לכל אורכה".

הוא מציין שישנה אכיפה סלקטיבית כלפי יהודים אל מול ערבים ביהודה ושומרון ומוסיף כי "גישתו המופרכת של עו"ד קמיניץ, שמבקשת כאמור לראות באכיפת דיני התכנון והבניה ביהודה ושומרון אכיפת חוק רגילה, נסתרת מגוף המכתב שלו עצמו כאשר בסעיף 6 בו הוא מלין על סתירת נוהל שגובש בדיון שהתקיים אצל ראש הממשלה ושר הביטחון ומסווג סודי. השוויון, השקיפות והפומביות הם מעקרונות היסוד של שלטון החוק. יתכבד עו"ד קמיניץ ויסביר אלו הליכי אכיפה רגילים בתחומי הקו הירוק מתבססים על דיונים סודיים שנערכים בחדרי חדרים? אלו שיקולי אכיפה מוצדק שיהיו סודיים אם לא שמדובר בשיקולים מדיניים וביטחוניים, המצויים כאמור בלב ליבת האכיפה ביהודה ושומרון, ביחס לשתי האוכלוסיות המתגוררות בשטח? שיקולים מדיניים וביטחוניים אלו הם בליבת הסמכות של ראש הממשלה ושר הביטחון והוא ולא אחר שמוסמך להכריע בהם ובהשלכותיהם. עו"ד קמיניץ מבקש להסתמך על נוהל סודי, שלא היה מוגדר כזה אלמלא היו מעורבים בו שיקולים מדיניים וביטחוניים עד צוואר, אבל לטעון שהוא נשען על שיקולי אכיפה אובייקטיביים של שלטון החוק נטולי זיקה מדינית. קשה להלום טענה כזו".

סמוטריץ' קורא למ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה "להדוף את הניסיון הבוטה והמסוכן הזה על הסף. אני קורא לך לעשות זאת בשתי ידיים ולהודיע לעו"ד קמיניץ באופן מפורש כי אין בכוונתו של ראש הממשלה ושר הביטחון להתנער מסמכותו ומאחריותו לנעשה בהתיישבות ביהודה ושומרון ולהעביר את הסמכות לפקידים משפטיים בעלי אג'נדה שמעולם לא נבחרו".