תחקיר "פדיון הנפש" של ברלנדבאדיבות חדשות 13

"הרב, אני ב-ה-ל-ם! צפיתי אתמול בתחקיר מזעזע ב'חדשות 13' על הרב אליעזר ברלנד מברסלב.

הוא אמר לאישה צעירה שחלתה בסרטן שלא תעשה בדיקות וטיפולים ודרש ממנה 'פדיון נפש' בסכום של 20 אלף ₪ כדי 'להציל' אותה. כשקיבל את הכסף (ממש רואים בסרטון איך הוא מקבל את השטרות ומכניס למעטפה שהוציא מהכיס) הבטיח לה שהיא בריאה ותחיה עד גיל מאה.

אחרי זמן קצר היא נפטרה מהמחלה אחרי ייסורים קשים... אני לא מבינה איך אדם שקורא לעצמו רב יכול להתנהג בצורה כזו?! זוהי דרך התורה?!! החסידים שלו לא מבינים שיש כאן משהו לא בסדר?!

אבא שלי אמר לי שלמרות הביקורת צריך להיזהר בכבודו כיוון שהוא רב זקן שהקדיש את חייו ללמוד וללמד תורה.

קשה לי לקבל את הגישה הזו והיא נשמעת לי עקומה. אני מאוד מאמינה ברבנים אבל יש גבול כמה אפשר לעצום עיניים, לא?! אביגיל"

******************************
שלום אביגיל.
התשובה נמצאת בתוך השאלה שלך: "איך אדם שקורא לעצמו רב יכול להתנהג בצורה כזו?!".
רב אמיתי לעולם לא היה מתנהג כך. אבל ברלנד כלל אינו רב. הוא שקרן מתחזה.

הוא אדם מושחת ומקולקל שהודה והורשע בבית משפט במעשים חמורים ביותר, ואפילו בתוך חסידות ברסלב ממנה בא, הוקיעו והקיאו אותו החוצה.

קבוצת חסידיו האומללה מתנהלת כמו כת סגורה הנשלטת על-ידי המנהיג וחבר מרעיו, והם מנצלים את תמימות האמונה של אנשים פשוטים כדי לגזול את כספם ולשעבד את חייהם.

והכי עצוב שאת כל זה עושים בשם ה' ובשם התורה, ובדיוק על מצב כמו זה נאמר בעשרת הדיברות - "לא תישא את שם ה' אלוקיך לשווא".

אַת מתפלאת איך יכול להיות שאדם שלמד תורה הגיע למעשים כאלו, אבל חז"ל כבר הזהירו אותנו: תורה היא הדבר הטוב ביותר בעולם, אבל גם היא, כאשר לומדים אותה לא נכון, עלולה להיות קטלנית: "זכה – נעשית לו סם חיים, לא זכה – נעשית לו סם המוות" (יומא עב,ב).

ברלנד הוא דוגמא עצובה למוות הזה. התנהגות מושחתת, לא מוסרית ולא יהודית, במסווה של אמונה וצדקות. כן, ייתכן שהאיש הזה לימד תלמידים וציטט מקורות, אבל חז"ל קבעו בחריפות: "תלמיד-חכם שאין בו דעת – נבילה טובה הימנו" (ויקרא רבה טו,א).

השאלה הגדולה היא: כיצד להבחין? איך ניתן לזהות בין רבנים אמיתיים לבין נוכלים מתחזים?
אז הנה חמישה סימנים פשוטים:

1. רב אמיתי מחויב באופן מוחלט לתורה ולהלכה. הוא מקפיד באופן מלא על הלכות ייחוד וצניעות ודיני ממונות, וניכר במידותיו הטובות ובמוסרו הישר.

יתירה מזו – הוא דורש מעצמו יותר מאשר מאחרים ומציב לעצמו רף גבוה שהופך את חייו למודל מעורר השראה לקדושה ומוסריות. הוא לעולם לא יסטה מן ההלכה ולא יתיר לעצמו את מה שאסור לאחרים.

2. רב אמיתי הוא נגיש וזמין. כדי לפנות אליו בשאלה או להיפגש איתו אין צורך לשלם הון או להתחנן ולשחד את חבר עוזריו, אנשי לשכתו או שומרי ראשו.

3. רב אמיתי יודע את מקומו. תפקידו להיות מגדלור רוחני שמביא את דבר ה' לעולם דרך התורה. הוא אינו רופא או פסיכולוג, לא עובד סוציאלי וגם לא יועץ זוגי (אלא אם למד באופן רשמי את התחומים הללו וקיבל בהם הכשרה מקצועית).

יש בו ענווה והוא יודע את גבולות הגיזרה המדויקים של מומחיותו. אם מישהו מבין הפונים אליו נזקק לעזרה מקצועית הוא ימהר להפנות אותו אל המומחה המתאים שיעזור לו, כשעידודו ותפילותיו של הרב מלוות אותו.

4. רב אמיתי לא יחליט במקומך ולא יגרום לך להתבטל אליו ולאבד את שיקול דעתך. כתבת, אביגיל, שאת "מאמינה ברבנים". אני מציע לך לשמור את האמונה לבורא עולם ולתורה.

ככל שמדובר בבני אדם אל תעריצי ואל תסתנוורי ואל תתני להם ליטול ממך את השליטה על חייך.
תעריכי תלמידי חכמים ותלמדי מתורתם וממידותיהם הטובות, אבל ההחלטה והאחריות לעולם יישארו בידיים שלך.

5. רב אמיתי לעולם לא יעשוק את כספה המועט של אישה גוססת. להפך, הוא ייתן לה מִשֶל עצמו ויעשה כל שביכולתו כדי לגייס למענה עזרה ותמיכה. הוא הרי תלמידו של משה רבינו שמסר את נפשו למען עם ישראל עד לכדי ויתור על עצמו - "ועתה אם תשא חטאתם, ואם אין מחני נא מספרך" (שמות לב, לב).

מיותר לציין שאצל ברלנד בכל הסעיפים הללו המצב היה בדיוק ההפך. ומוטב שלא נפרט...

למרבה שמחתנו על כל נוכל ומתחזה כדוגמתו, ישנם אינספור רבנים ותלמידים חכמים צנועים, צדיקים וענווים שמוסרים את הנפש למען עם ישראל באהבה ומקדשים שם שמים במעשיהם. הם לא יזכו לתהילה תקשורתית ולמען האמת הם מעדיפים בלעדיה. מה שיקר בעיניהם הוא עם ישראל, התורה וריבונו של עולם.

הרב יוני לביא, ארגון קהלים ומרבני מרכז ברקאי