דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

המזרחן ואיש התקשורת, חוקר בכיר במכון הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, יוני בן מנחם, מתייחס ביומן ערוץ 7 לחיסולו של מנהיג דאע"ש, אבו בכר אל בגדדי, בידי כוחות ארה"ב וקובע כי הלקח המרכזי מהאירוע הוא שמי שמגיע להרוג חיילים ואזרחים אחת דינו – חיסול.

בראשית הדברים נשאל בן מנחם אם לטעמו מה שהוביל להצלחת המבצע היא עבודה מודיעינית או אולי היחלשותו של הארגון, ומאידך קל יותר לחדור לשורותיו, והוא משיב כי לטעמו "זה עניין מודיעיני טהור. יש כאן שילוב של מידע ומודיעיני של ה-CIA, סוכנות האזנות האמריקאית ומידע עיראקי, כורדי וטורקי, הפעלת סוכנים בשטח, לווייני ריגול ועוד".

להערכתו של בן מנחם הדיווחים לפיהם אחת מנשותיו של בגדדי וטענתו של גיסו שהוא שמסר את המידע, כמו גם טענת בלדר דואר שגם מידע שהוא מסר היה משמעותי במבצע, כל אלה לא נועדו אלא לטשטש את המידע האמתי שהוביל לפעולה, ואת זאת הוא למד דווקא מכך שהמידע מתפרסם, ככל הנראה כהפצת מידע שקרי במגמה להסתיר מידע אמתי.

על הימצאותו של בגדדי בסוריה ולא בעיראק, כפי שאולי ציפו רבים, אומר בן מנחם: "הוא היה על פי ההערכות הראשוניות על גבול סוריה עיראק והגיע לאזור אידליב, שמי שחזק בו הוא ארגון אלקעידה והשלוחה שלו ג'בעאת אנוסרה ויש סכסוך ועוינות בין שני הארגונים האלה למרות שבגדדי היה בוגר של אל קעידה. כנראה הוא רצה להבריח את עצמו ואת המשפחה לאזור טורקיה, או שאמר ששם לא יחפשו בגלל שהוא במצב של עוינות עם אלקעידה". בן מנחם מציין כי משמעות הסכסוך בין דאע"ש לאל קעידה הוא שאם היה נתפס בגדדי בידי אנשי אל קעידה לא היו שם מסתפקים בגירושו מתחומם אלא מחסלים אותו "כי זה מאבק על שליטה ועל כוח ואין סנטימנטים רבים במקרים כאלה".

על שאלת היורש, מציין בן מנחם: "הוא כבר סימן את היורש הפוטנציאלי, עבדאללה קאדאש, שהתקדם לצמרת הארגון והפך יד ימינו ושר ההגנה של דאע"ש. המודיעין העיראקי כבר מחפש אותו כדי לחסל אותו כי מדובר בדמות מאוד חזקה משפיעה ואכזרית". בן מנחם מציין כי "מועצת השורה של הארגון היא שצריכה לאשר את מינוי היורש. אולי ישמרו שם על עמימות".

בעקבות החיסול דווח על כוננות בצרפת ובפיליפינים, ולהערכתו של בן מנחם כוונות דומה מאפיינת את פעילות גורמי הביטחון במדינות מערביות נוספות, שכן על פי ההערכות "הארגון ינסה להוציא פיגוע כדי להראות שהוא לא נפגע".

"יש במדינות המערב הרבה פליטים מוסלמים וקהילות מוסלמיות שבתוכן חוליות רדומות וזאבים בודדים שמאמינים באידאולוגיה של אל בגדדי ויכולים לעשות מעשה נקם כאקט של כעס על החיסול. המודיעין העיראקי פרסם הערכה לתקשורת שבה הוא מעריך שהיורש של אל בגדדי ינסה לעשות פיגועים בתוך עיראק וינסה להתסיס בין הסונים והשיעים, לייצר מלחמת דת כדי להראות שהוא קיים".

באשר למצבו בכלל של דאע"ש מציין בן מנחם כי תהילתו ירדה בעיקר בשל אבדן השטח. "אל בגדדי היה החליף הראשון מה שנתן לו הילה רבה, אבל כניסת הרוסים ופעילות הקואליציה המערבית שחקו בהדרגה את התהילה שלו". עם זאת הוא סבור כי על אף ההצלחה של חיסול המנהיג שהיווה סמל חשוב בארגון, הרי ש"יש בארגון עדיין שלושים אלף לוחמים ושלוחות במקומות רבים בעולם כמו בצפון סיני, לבד מהחוליות הרדומות והזאבים הבודדים כל אלה משאירים את הארגון כמסוכן מאוד". לדבריו בין הערכות המודיעין "יש הערכות שאולי למרות היריבות ביניהם ישלבו דאע"ש ואלקעידה ידיים כדי לעשות פיגועים".

בן מנחם מביע צער על כך שנשיא ארה"ב, אובמה וטראמפ, מיקדו את מאבקם בחיסולם של מנהיגים סונים בעוד המנהיגים המובילים את האיום השיעי לא נפגעו, על אף פעילותם ההרסנית הרצחנית ומערערת היציבות.

כשהוא מבקש לסכם את הלקח מאירוע חיסולו של בגדדי אומר בן מנחם: "החיסולים הממוקדים הם הדבר שנכון ללמוד מהאירוע. בעיני השיקולים האמריקאים כשיש מידע מודיעיני ויש יכולת מבצעית מחסלים". לטעמו המדיניות הזו צריכה להילמד על ידי ההנהגה הישראלית כאשר היא באה לדון בגורלם ובעתידם של מנהיגי טרור כדוגמת הנייה, סינוואר, אל ערורי ונחאלה, "את כל אלה צריך לחסל. חיסול אל בגדדי צריך ללמד אותנו. שרון חיסל את יאסין מקים החמאס למרות אזהרה אמריקאית. אמנם המפלצת של הטרור מולידה ראשית חדשים וגם אותם צריך להוריד. מי שמביא להרוג חיילים ואזרחים צריך לחסל אותו".

על החשש מיורש קיצוני ואכזר יותר מהמחוסל חותם בן מנחם בסיפור אישי מתקופת אריאל שרון: "לפני ששרון חיסל את יאסין הוא הזמין אותי לארוחת ערב בבית כדי לשמוע מה דעתי. בתקשורת כבר רצו האזהרות האמריקאיות לא לחסל את השייח' יאסין. אמרתי לו 'אריק, דעתי לא קובעת כי אתה הוא שיצטרך לעמוד מול ארה"ב'. הוא אמר לי 'אני רוצה לשאול אותך שאלה, אם אתה יושב בערב שבת עם המשפחה ונכנס נחש וזוחל אליכם לחדר שבו אתם אוכלים, אתה קם להרוג את הנחש, או שאתה אומר שלא אהרוג את הנחש הזה כי יבוא נחש גדול יותר וארסי יותר?'. אמרתי לו ש'בוודאי יש להרוג את הנחש'. אז הוא אמר לי 'קודם הורגים את מי שמהווה סכנה מיידית ואם יבוא נחש גדול וארסי יותר כבר נראה מה צריך לעשות'. זו הייתה התשובה שלו, זה הלקח שאני מקווה שיהיה גם לאחרים".