ד"ר חיים שקד, ראש המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום, אומר כי החלטת משרד החינוך לבטל את מבחני המיצ"ב היא מוטעית.

"אני חושב שיש במבחני המיצ"ב בעיה עמוקה שמשרד החינוך טרם פתר אותה. הסיפור העיקרי כאן הוא חוסר אמון בין משרד החינוך לבין בתי הספר והמנהלים. זאת בגלל שהמנהלים לא שיתפו פעולה עם הרעיון המבורך של המיצ"ב ומשרד החינוך, במקום לתקן את חוסר האמון וליצור שותפות במשימה הזו, מנסה לפתח מערכת שתפתיע את המנהלים", דברי שקד בראיון לערוץ 7.

הוא מוסיף כי "לא כך פותרים חוסר אמון. צריך לשנות את השיח בין משרד החינוך לבתי הספר ולהפוך את כולם לשותפים יחד למשימה של מדידת הישגי התלמידים".

שקד אומר כי יש עוד בעיות רבות במהלך בו נקט משרד החינוך. "יש הרבה בעיות. אחד הדברים החמורים במיוחד הוא שמשרד החינוך ניצל את המשבר הזה של המיצ"ב כדי להפסיק ולפרסם את התוצאות שלו. המשרד הרי לא רצה לפרסם את התוצאות וזה נכפה עליו על ידי בג"ץ. עכשיו המשרד אמר שהוא חוזר בו וכך מקווים שם להרוויח כמה שנים עד ששוב יכפו עליהם לפרסם את התוצאות".

"מדובר בתוצאות ששייכות לציבור והמידע חייב להיות שקוף. נכון לעכשיו משרד החינוך החליט שהתוצאות יועברו אך ורק למנהלים. המורים, ההורים והציבור לא יוכלו לדעת אותן. לדעתי זו טעות חמורה".

לדבריו, משרד החינוך לא סיפק גם תכנית חלופית. "המשרד פרסם אתמול הודעה עם כמה הצהרות שלא ברור איך ייושמו. יש שם אמירה כוללנית שרוצים לחזק את ההערכה הפנימית ושבתי הספר ימדדו את עצמם בצורה מהימנה, אבל אין שום הסבר איך זה יקרה ומה הצעדים שייעשו. כרגע אלו אמירות ללא כיסוי".

האם המיצ"ב כה נחוץ? "אני חושב שהמיצ"ב עוזר לתלמידים גם באופן ישיר וגם באופן עקיף. עצם זה שיש כלי שמאפשר למדוד אלו בתי ספר טובים יותר ואלו פחות עוזר לשפר את המערכת וזה גם לטובת התלמידים".

"המדידה לא נועדה לגרום באופן ישיר ללמידה אלא לספק מידע למקבלי ההחלטה. בסופו של דבר, גם באופן ישיר היא גרמה ללמידה ובשנת מיצ"ב למדו טוב יותר והשקיעו יותר. כולם הרוויחו מהמיצ"ב וקיומם של מבחנים כאלה חיוני וזה מתבצע כל רחבי העולם. בלי נתונים אנחנו לא יכולים לעבוד. נגמר העידן שעבדנו על פי תחושות בטן. אני חושב שמשרד החינוך הרגיש שיש בעיה אבל לא נתן לה מענה אמיתי", מסכם ד"ר שקד.