ראש הממשלה נתניהו
ראש הממשלה נתניהוצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שרי הקבינט המדיני ביטחוני החליטו היום (רביעי) על הקמת ועדה מייעצת בראשות משרד האוצר לבחינת היבטי ביטחון לאומי בתהליך אישור השקעות זרות.

זאת, בסיומה של עבודת מטה ממושכת בהובלת המל"ל, משרד האוצר והמועצה הלאומית לכלכלה, ולאחר שורת דיונים בקבינט לאור פניות חוזרות ונשנות מצד ארה"ב לבחון את ההשקעות הסיניות העצומות בישראל.

בוועדה ייטלו חלק נציגים בכירים ממשרד האוצר, משרד הביטחון והמטה לביטחון לאומי וכן משקיפים מטעם משרד החוץ, משרד הכלכלה, המועצה הלאומית לכלכלה ונציג נוסף ממשרד האוצר. הוועדה תתייעץ עם גורמי הביטחון והכלכלה הרלוונטיים והפנייה לוועדה תעשה באופן וולונטרי על ידי הרגולטורים. עסקאות שלא מחייבות אישור ממשלתי כלל לא יובאו לדיון בוועדה.

הוועדה החדשה אמורה לקום בתוך 45 ימים.

מטעם משרד ראש הממשלה נמסר כי "התהליכים שסוכמו יאזנו באופן ראוי בין הצורך לעודד השקעות זרות בישראל והבטחת המשך השגשוג הכלכלי, לבין שיקולי ביטחון לאומי".

"הוועדה תסייע לרגולטורים לשלב שיקולים של ביטחון לאומי בתהליך אישור השקעות זרות בתחומי הפיננסים, התקשורת, התשתיות, התחבורה והאנרגיה. ההתייחסות תגובש בכפוף למחויבויותיה הביטחוניות של מדינת ישראל, תוך מתן דגש מרכזי להיבטים כלכליים רלוונטיים".

ישראל מצטרפת למדינות רבות, ביניהן ארה"ב, קנדה, בריטניה, גרמניה, אוסטרליה ועוד, אשר גיבשו גם הן תהליכים לטיוב הפיקוח על השקעות זרות מטעמי ביטחון לאומי.

הקבינט יפקח על עבודת הוועדה ובתוך חצי שנה מהקמתה ייתכנס כדי לבחון את אופן פעילותה.

עו"ד איל חיאט, שותף ומנהל פעילות סין והמזרח הרחוק במשרד ליפא מאיר ושות', המייצג יזמים וחברות טכנולוגיה ישראליות הפועלות בסין , אומר כי "סביר להניח שנכסים רגישים וטכנולוגיות רגישות (כגון AI, דור חמישי וכד') יפוקחו ביתר שאת, אם כי בתחומים 'ניטרליים' כמו רפואה, אגריטק, קלינטק, פודטק וכו' הפוטנציאל המשמעותי לשיתוף פעולה עומד בעינו.

''החלטת הקבינט היתה צפויה מזה זמן רב, הן על רקע הלחצים האמריקאים להצרת צעדי הסינים בעולם כולו והן על רקע דגלים אדומים שהניפו אנשי מערכת הביטחון, בעבר ובהווה בכל הנוגע לדריסת הרגל שקנו הסינים במתקני תשתית בישראל. עם זאת, נוכח היחסים האמיצים של ישראל עם סין אין להניח כי יינקטו צעדים חריגים שישנו משמעותית את הסטטוס קוו", הוסיף חיאט.