"ארגוני טרור לא קמים ממהלומה בסדר גודל כזה". אל-בגדאדי
"ארגוני טרור לא קמים ממהלומה בסדר גודל כזה". אל-בגדאדיצילום: Reuters TV

בתקופה שבה נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, סופג מטחי אש פוליטיים כבדים, הוא לא היה יכול למצוא לעצמו בשורה משמעותית יותר לבשר לעולם החרד מטרור.

חיסולו של מנהיג דאע"ש, אבו בכר אל-בגדאדי, הוא הניסיון של טראמפ להיות מי שחותם את פרק הטרור הזה בדפי ההיסטוריה, תוך אמירה שרגע אחרי שיצאה מסוריה – ארצות הברית גם דאגה לחסל את אחת הבעיות הקשות ביותר באזור.

יוני בן מנחם, פרשן לענייני ערבים ועמית בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, אומר כי ההישג האמריקני אינו רק לטווח הקצר. "נראה כי המודיעין האמריקני הצליח, בעקבות מבצע חיסולו של מנהיג דאע"ש, להשיג מודיעין יקר ערך. יום לאחר חיסולו עצרו כוחות אמריקניים חמישה פעילי דאע"ש בקרבת הגבול של סוריה וטורקיה, ה-CIA מחזיק בחקירה שני פעילים של הארגון שנלכדו בעת מבצע חיסולו של אל-בגדאדי באזור ברישה וסביר להניח שהוא דולה מהם אינפורמציה רבת ערך, בנוסף לחומר המודיעיני הרב שנאסף בשטח במהלך הפשיטה על מקום מסתורו. הרושם הוא שהמבצע הניב פריצת דרך מודיעינית אמריקנית חשובה לתוך קרביו של ארגון הטרור".

לדבריו, החיסול ינוצל בארצות הברית גם לצרכיו הפוליטיים של הנשיא. "אחת התוצאות של חיסול אל-בגדאדי היא ללא ספק הרווח הפוליטי שהפיק מהמבצע הנשיא טראמפ, שנמצא בעיצומו של ניסיון המפלגה הדמוקרטית להדיחו מתפקידו כנשיא, ונתון תחת ביקורת עזה מבית ומחוץ על החלטתו להסיג את חיילי צבא ארצות הברית מצפון מזרח סוריה, על בגידתו בכורדים וחוסר התגובה שלו להתקפה האיראנית על מתקני הנפט בסעודיה.

"טראמפ יכול לטעון עכשיו כי הדברים אינם קשורים להחלטתו להילחם בנחישות בטרור האסלאמי הקיצוני, וכי הוא משאיר נוכחות צבאית אמריקנית כדי לשמור על שדות הנפט בצפון סוריה, וכך תרוויח ארצות הברית מהפקת הנפט מהן".

האיש ששאף ליותר מדי

עד כמה משמעותי הצעד הזה, אפשר להבין ממצבו של ארגון דאע"ש רגע לפני החיסול. מדובר בארגון טרור שהצליח לכבוש שטחים גדולים מאוד בעיקר בעיראק ובסוריה, ובשיאו שלט בשטח כולל הגדול מזה של צרפת כולה. בעת האחרונה הוא נותר כמעט בלא כלום, עם מעט מאוד ארגונים קטנטנים הסרים למרותו.

"הארגון הזה לא שולט כעת בשום שטח", מסביר ד"ר ערן לרמן, נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS), לשעבר סגן ראש המועצה לביטחון לאומי ובכיר באמ"ן. "השרידים שלו מתקיימים מתחת לפני האדמה. גם אם יתכנסו כמה אנשים במרתף ויודיעו שקצין בצבא עיראק הוא הח'ליף העתידי של כל המוסלמים, זה אקט ריק מתוכן. בימי הזוהר שלהם, בסוף 2014, המדינה האסלאמית התיימרה להיות הח'ליפות המוסלמית החדשה בהנהגת אותו אדם, איברהים עוואד אל באדרי אל סמארי, שכינה את עצמו 'אבו בכר' כמו הח'ליף הראשון אחרי מוחמד, ו'אל בגדאדי' כאילו הוא עוד יגיע ויכבוש את שערי בגדד. הראשונים שעצרו אותו בשדה הקרב היו הכורדים, ולכן היה ראוי שינהגו בהם באופן יפה יותר מאיך שנהגו בהם בעת האחרונה".

לרמן מעריך שדאע"ש לא ייעלם מן העולם, אבל משמעותו תהיה אפסית. "החיסול הוא גולת הכותרת וההשלמה של מהלך רחב יותר שמתבצע בהובלת ארצות הברית והקואליציה המערבית – בלימה וריסוק הדרגתי עד חורבן גמור של ארגון המדינה האסלאמית. כאן יש משמעות גדולה מאוד למקום האישי, לכריזמה של אל-בגדאדי וליומרה שלו להיות הח'ליף הראשון של המוסלמים מאז פירוק האימפריה העות'מאנית בשנות ה-20 של המאה הקודמת. הוא בהחלט איבד בהדרגה את כל השטח שבו שלט, וחיסולו הפיזי הוא בעצם אקורד סיום של המהלך הזה, שארצות הברית הובילה יחד עם קואליציה גדולה".

לרמן מוסיף כי "חיסול של המדינה האסלאמית מחסל גם את הרעיון שעמד מאחוריה – לתרגם את הטרור האסלאמי למבנה מדינתי, שישחזר את ימי הכיבושים של האסלאם מהמאה השנייה לספירה. זה חלום שונה בהגדרתו ובמאפייניו ממה שאל-קאעידה סימנה בעבר – טרור ופגיעה ביעדים מערביים תוך יצירת עימות כולל בין המערב לאסלאם".

אז דאע"ש בעצם התיימר לעשות משהו שלא היה ביכולתו, ולכן הנפילה קשה כל כך?

"התזה שלהם הייתה שונה: אנחנו יכולים לבנות מדינה ולהעמיד אותה על יסודות איתנים תוך שאנחנו כובשים שטחים, עד שנחזור לימי הזוהר. זה נגמר בתבוסה מוחלטת. נכון שפה ושם, גם במערב, יש עוד כמה פעילים של הארגון ואנשים שעברו שטיפת מוח ועדיין מושפעים מהתפיסות של דאע"ש. אבל כל כוחה וקסמה של הפנטזיה של דאע"ש היו בהתיימרות לנצח. ההשקפה הסונית הבסיסית אומרת שרצונו של האל הוא שהטובים ינצחו. כעת חוזרת ההבנה שאם מישהו הובס כנראה שהוא לא ביצע את הרצון של בורא העולם, וכך מתחיל הספק: אם זה המצב, אז אולי כל הרעיון היה אשליה ומי שנהה אחריו הלך בדרך של שקר. לחיסול הזה יש השלכה אסטרטגית ארוכת טווח, משום שהוא משנה את החשיבה של מי שראו בכך את העתיד".

דאע"ש עוד צריך להדאיג את העולם המערבי?

"ראינו שארגוני טרור מסוגים מסוימים לא קמים ממהלומה בסדר הגודל הזה כשהיא פוגעת בראש הארגון. גם בהיסטוריה שלנו היו חיסולים ממוקדים ששמו קץ לתפקוד אפקטיבי של ארגוני טרור. כך היה עם מנגנון החזית המערבית של פת"ח, שמעולם לא התאושש מחיסולו של המחבל אבו ג'יהאד בתוניסיה. גם ארגון אל-קאעידה מעולם לא התאושש מחיסולו של בן לאדן. יש לו אמנם פעילים ותאים ואנשים שעושים דברים נוראיים, אבל בסופו של דבר המכה שהונחתה עליהם הייתה משמעותית מאוד, וכך אני מעריך שיהיה גם לגבי דאע"ש".

סיבה לדאגה בישראל

בדרך כלל בעולם הטרור אין חלל ריק. כשארגון אחד יורד מגדולתו, תופס אחר את מקומו. יוני בן מנחם משער מי ינסה לתפוס את המעט שעוד נותר לדאע"ש. "סביר להניח שארגון 'תחריר א-שאם' ינסה לנצל את מותו של אבו בכר אל-בגדאדי כדי להפוך לארגון המוביל את שאר הארגונים הג'יהאדיסטים בסוריה. גם ארגון 'חוראס א-דין' (שומרי הדת), שהוא ארגון ג'יהאדיסטי שפעיל בסוריה והיה מקורב לרעיונות דאע"ש, ינסה לנצל את מותו של אל-בגדאדי כדי להתחזק באמצעות פעילות טרור ולהרחיב את פעילותו מסוריה לעיראק, וצפויה תחרות בינו ובין שאר הארגונים.

"בצד התחרות הצפויה בין הארגונים הג'יהאדיסטים, וההערכות כי המנהיג החדש של דאע"ש ינסה לאושש את הארגון באמצעות כיבוש שטחים חדשים, גיוס מתנדבים וביצוע פיגועים בעיראק, בסוריה ובשאר מדינות בעולם, קיימות גם הערכות בעולם הערבי כי בעקבות חיסול אל-בגדאדי תצטמצם פעילות הארגון לתחומי עיראק בלבד, המקום שבו הוא נולד. ייתכן גם שהוא יפוצל".

מה יהיה על השלוחות הרבות שנפתחו לדאע"ש ברחבי העולם?

"לא ברור עדיין כיצד ישפיע החיסול על גורלן של השלוחות ברחבי העולם. למשל, לא ברור אם השלוחה בצפון סיני, הנקראת 'מחוז סיני', תישאר נאמנה לארגון ולמנהיג החדש, תהיה עצמאית או תחבור לארגון ג'יהאדיסטי אחר".

אגב, שלוחת דאע"ש בסיני עלולה להדאיג גם את מדינת ישראל. "השלוחה הזאת נקראה בעבר, לפני שנשבעה אמונים לדאע"ש, בשם 'אנצאר בית אלמקדס', והיא פעלה גם נגד ישראל בעיקר באמצעות שיגור רקטות מצפון סיני. בעקבות הצטרפותה לדאע"ש התרכזה פעילותה בעיקר במלחמה בצבא המצרי. ארגון חמאס שהיה קשור אליה התנתק ממנה, אך היא משתפת פעולה עם הזרוע הצבאית של האחים המוסלמים נגד משטרו של א-סיסי. האם תשנה עתה כיוון ותחדש את הפעילות נגד ישראל? ימים יגידו".

ד"ר ערן לרמן מוסיף כי "מבחינת ישראל דאע"ש הייתה איום שולי במערך האיומים עלינו, אבל זה מפנה את האנרגיות של גורמים באזור כמו האיראנים נגדנו, וגם מעודד את מי שראו בדאע"ש איום קיומי לסמן כעת את איראן וגרורותיה כאויב".