נשיא מונטנגרו בטקס הכתרת הרב הראשי
נשיא מונטנגרו בטקס הכתרת הרב הראשיצילום: פייר לביא

הרב אריה אדלקוף הוכתר היום (חמישי) לתפקיד הרב הראשי של מונטנגרו.

טקס ההכתרה התקיים במעמד נשיא מונטנגרו מילו ג'וקאנוביץ', השר לשירותי דת בישראל יצחק וקנין, יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה הרב מנחם מרגולין, מנכ"ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג, נציג הרבנות הראשית הרב אליעזר שמחה וייס, נשיא הקהילה היהודית במונטנגרו ג'ורג'יו ראיצ'וביץ' ועשרות שרים וחברי פרלמנט מונטנגרים.

הרב אדלקוף משמש מזה כשנתיים כרב הקהילה היהודית של המדינה המונה מעל 500 משפחות יהודיות - חלקן ילידי מונטנגרו ואחרים יהודים יוצאי חבר העמים שהיגרו למדינה בשנים האחרונות.

במעמד טקס המינוי המרגש אמר אדלקוף כי "ביהדות להיות מורה זה הכבוד הגדול ביותר. הקהילה היהודית במונטנגרו היא ייחודית ואני מרגיש כבוד גדול להיות הרב שלה. אני רוצה להודות לאשתי חנה. כל מה שהשגתי אי פעם כרב הוא הכל בזכותה ובזכות הרבי שלנו, שאמר: כל אחד צריך לחלוק את הידע שלו עם אחרים. גם אם אתה מכיר אות אחת, שתף אותה. בעזרת השם כולנו נכוון לדברים הגדולים האלה".

במהלך טקס המינוי אמר נשיא מונטנגרו ג'וקאנוביץ', "אנחנו חיים בזמנים קשים. האנטישמיות עולה והיא לא רק בעיה של הקהילה היהודית אלא של כל אירופה כולה. המינוי של רב ראשי במונטנגרו זה נקודת אור שאנחנו כולנו שמחים לגביה. הרב אדלקוף הוא רב לא רק של הקהילה היהודית אלא של מונטנגרו כולה ואנו תולים בו הרבה תקוות להמשך שיתוף פעולה פורה עם הקהילה היהודית".

יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין שיזם את המינוי ההיסטורי במונטנגרו הודה לנשיא ג'וקאנוביץ' על תמיכתו הבלתי מסויגת בעם היהודי, ברך את הרב אדלקוף על המינוי וציין כי "הנשיא ג'וקאנוביץ' הינו ידיד אמת של העם היהודי המביא עמו ניסיון עשיר במאבק באנטישמיות בכל רחבי אירופה ואנו מצפים להמשיך ולפעול איתו יד ביד בנושא".

השר לשירותי דת בישראל, יצחק וקנין, הודה לנשיא מונטנגרו ג'וקאנוביץ' ויו"ר ה–EJA הרב מנחם מרגולין על פעילותם לחיזוק הקהילה היהודית במדינה ובכל מדינות הבלקן. "ישראל רואה חשיבות רבה בקשריה עם מונטנגרו, מדינות הבלקן ועם הקהילות היהודיות שלהן. מדינת ישראל רואה את עצמה כתובת עבור כל יהודי העולם הן היהודים שמעוניינים לעלות ארצה והן היהודים שבוחרים להתגורר בבלקן ואנו מעוניינים להעמיק את הדיאלוג ושיתוף הפעולה עם כולם".

מנכ"ל מרכז רבני אירופה, הרב אריה גולדברג, אמר במהלך הטקס כי "מינויו של הרב אדלקוף לרב הראשי של מונטנגרו יתרום רבות לחיזוק התשתית הרוחנית והגשמית של הקהילה היהודית במדינה. אנו במרכז רבני אירופה נמשיך לסייע לרבנים וראשי קהילות יהודיות – קטנות כגדולות בכל רחבי היבשת לגדול, להתפתח על מנת לשמר ולחזק את הזהות היהודית של יהודי היבשת".