יהודים בבריטניה. למצולמים אין קשר לידיעה
יהודים בבריטניה. למצולמים אין קשר לידיעהצילום: רויטרס

הקהילה היהודית בבריטניה מודאגת בימים האחרונים מהאפשרות שבחירות בממלכה הבריטית יעלו לשלטון את מפלגת הלייבור שבראשה עומד ג'רמי קורבין המזוהה עם התבטאויות אנטישמיות רבות.

ד"ר אמיר ח'ניפס, מומחה לפוליטיקה הבריטית ולשעבר מזכיר סניף מפלגת הלייבור בצפון לונדון, מעריך בשיחה עם ערוץ 7 שהסיבה לדאגה - מוצדקת.

"אין ספק שהקהילה היהודית לא מרוצה מההנהגה שעומדת בראש הלייבור כיום. אנחנו כולנו מכירים את ההתבטאויות הבעייתיות שהיו לג'רמי קורבין במהלך השנים האחרונות, עוד לפני שהיה יו"ר המפלגה. אני צופה יחסים בעייתיים בינו לבין מדינת ישראל בכלל ועם הקהילה היהודית בבריטניה במיוחד".

"הקהילה, שאותה אני מכיר מקרוב, מאוד חוששת מהאפשרות שקורבין יהיה ראש הממשלה. גם אם לא יהיו בעיות ברמה של ג'רמי קורבין אין ספק שהצוות שמסביבו מאוד בעייתי ולא נוח לקהילה היהודית. זה מתבטא בכך שכיום, ניתן לספר את החברים היהודים בלייבור על יד אחת. יש משבר עמוק בין הלייבור לקהילה היהודית בבריטניה", מסביר ד"ר חניפס.

לדבריו, "ברגע שיש לך ראש ממשלה שלא ידוע באהדתו למדינת ישראל ויש אנשים בהנהגת המדינה עם דעות אנטישמיות המאשימים לא פעם את היהודים בכל מיני קונספירציות, מן הסתם זה יכול לחלחל ולהשפיע גם על התקשורת וגם על ציבורים במדינה ולהביא למצב שתהיה עלייה חדה באנטישמיות.

''מה שהיה עד היום זה הצהרות, שאיכשהו עוד היה אפשר באופן דחוק להתנער מהן. אבל אנחנו מדברים בהחלט על שינוי אפשרי במדיניות וביחס לקהילה היהודית, בהשוואה ליחס האוהד שהיא זכתה לו בשנים האחרונות".

עד כמה המצב בו קורבין יעלה לשלטון ריאלי? ד"ר חניפס חושב שזה התסריט ההגיוני ביותר. "בוריס ג'ונסון לא מצליח להעביר את הנסיגה מהאיחוד האירופי בפרלמנט בלונדון וכנראה פנינו לבחירות חדשות בממלכה שהן יקבעו אם בריטניה תהיה חלק מהאיחוד האירופי בשנים הבאות".

"להערכתי קורבין יזכה בבחירות הבאות מהסיבה הפשוטה שהשמרנים נפלו בניסיון העברת היציאה מהאיחוד האירופי כבר שלוש פעמים - גם עם דיוויד קמרון, גם עם תרזה מיי וגם עם בוריס ג'ונסון. זו סיבה מספיק טובה כדי שהלייבור בהנהגתו של קורבין יבואו עם רעיונות חדשים שכן יצליחו. זה הולך להיות ה'טיקט' שלהם בבחירות הבאות".