איילת שקד
איילת שקדצילום: מתוך פגוש את העיתונות

יו"ר 'הימין החדש', חברת הכנסת איילת שקד, קוראת לאחדות בציונות הדתית וקובעת כי ממשלת ימין יכולה להתקיים, אם רק ירצו בכך המנהיגים. מתווה כבר ישנו.

את הדברים אומרת ח"כ שקד בראיון ליומן ערוץ 7 בו נשאלה אודות הסיכויים לממשלת ימין, כפי שאולי ניתן להבין מהנימה המרוככת בה נשמעים ראשי הליכוד ו'ישראל ביתנו' בהתייחסויותיהם ההדדיות.

"השיח שהליכוד שינה הוא נכון. אין סיבה כעת לתקוף את ליברמן, אלא לראות בו כשותף. מלכתחילה האמנתי שזו הדרך הנכונה ואני עושה מאמצים רבים בעניין הזה. אני חושבת שבימים הקרובים נמצא דרך להתנהלות בין ליברמן והחרדים. בעיניי הפערים ביניהם ניתנים לגישור. זה רק עניין של החלטה ורצון טוב משני הצדדים".

שקד אינה ממהרת לחשוף פרטים ממאמצי התיווך שהיא מקיימת בימים האחרונים בין המפלגות השונות, אך מספרת: "הכנתי מתווה מאוד מפורט והעברתי למי שצריך. אם הוא ידובר בתקשורת לא ייצא ממנו כלום. לכן בשלב זה נכון לשמור את הדברים מאחורי הקלעים. אני יודעת שראש הממשלה מנסה להגיע לממשלת אחדות שגם זו אפשרות".

על ההעדפה בין ממשלת ימין צרה לממשלת אחדות, אומרת שקד כי "כמי שמובילה את הימין האידאולוגי אני מעדיפה בממשלת ימין שאפשר לתפקד בה וליישם בה מדיניות ימין. לעומת זאת ממשלת אחדות זו פשרה, ממשלה מסורבלת שיהיה קשה לזוז בה, אבל זו פשרה שבגלל תוצאות הבחירות אנחנו צריכים לתמוך גם בה. לדרדר מדינה לבחירות זה דבר חסר אחריות".

בין אם תוקם ממשלת אחדות ובין אם ממשלת ימין עם ליברמן תתנהל כאן ממשלה שבין מנהיגיה לא מעט דם רע, בין אם הצמד נתניהו-גנץ ובין אם ליברמן-נתניהו. האם ניתן לתפקד באופן שכזה? שקד משיבה בחיוב: "כן. זו הפוליטיקה ולצערי זו הסביבה שאנחנו חיים בה, אבל מי שהוא פוליטיקאי משופשף יודע לשים את הדברים האלה בצד ולהתנהל בצורה עניינית בניהול המדינה".

"הפערים בין ליברמן לחרדים ניתנים לגישור זה רק עניין של רצון", היא אומרת ומוסיפה כי להבנתה "החרדים מבינים שבסופו של דבר הם יצטרכו להתגמש, כי האלטרנטיבה של הליכה לבחירות היא אלטרנטיבה רעה עבור כל גוש הימין. אנחנו לא יודעים מה החלטת היועמ"ש ואם ניגרר לבחירות באיזה מצב זה יהיה. הציבור נקעה נפשו מהליכה לבחירות בכל כמה חודשים והוא יכול לבוא חשבון דווקא איתנו כי לא הצלחנו להקים ממשלה. לכן החרדים צריכים להבין שדרוש נתיב לממשלה עם ליברמן כי עלולה לקום ממשלת שמאל שתהיה גם אסון ברמה הלאומית וגם ברמה היהודית. הערכים היהודיים עלולים להישחק בה. לכן החרדים צריכים לגלות מנהיגות ולהוביל מתווה משותף לישיבה עם ליברמן".

בדבריה מעלה שקד חשש כבד שמא השחיקה בכוחו של הימין, שאיפיינה את מערכות הבחירות הקודמות, תימשך ותוביל להקמת ממשלת שמאל על כל המשמעויות של הדבר. "אסור לקחת את הסיכון הזה. יש מתווה שגם החרדים יכולים לחיות אתו, גם ליברמן יכול לחיות איתו. זה רק שאלה של רצון טוב ומנהיגות".

ומכאן להיבט המצומצם יותר של הפוליטיקה. תהינו באזני שקד מדוע לא היא שמונתה לשרה מתוקף מעמדה כיו"ר המפלגה, במקום בנט, והיא משיבה: "ראש הממשלה נתן לנו שתי אפשרויות, או לקחת לשנינו את אחד משני התיקים חקלאות, תפוצות או רווחה או לבנט את תפקיד שר ביטחון. בהסכמה מלאה שלי בנט לקח את משרד הביטחון. אני חושבת שזה דבר משמעותי. בנט שבר כאן תקרת זכוכית ובפעם הראשונה שיש שר ביטחון מהציונות הדתית. הוא הכין את עצמו לתפקיד הזה הרבה זמן והוא יכול להיות שר ביטחון מצוין. בנוסף, אנחנו בממשלת מעבר ובממשלת קבע החלוקה תהיה שונה".

האם ניתן לחולל תמורות משמעותיות בתקופה קצרה כל כך במשרד הביטחון? "אם נדורדר לבחירות זה יכול להיות לחודשים רבים וזה משמעותי, אפשר לעשות שינוי מציאות בנושאי התיישבות, נושאי בניין הכוח ובשוטף. זה תפקיד משמעותי הרבה יותר מכל תפקיד אחר. לכן בחרתי שלא לחמם כיסא מספר שבועות ולתת לו לנסות לעשות שינוי, גם אם מדבור בזמן קצר".

על קריאתו בשבוע שעבר של השר סמוטריץ' כלפיה לשוב למפלגת הציונות הדתית, משיבה שקד: "אני בקשר טוב מאוד עם כל חברי הבית היהודי והאיחוד הלאומי. לא סוד שהייתי נגד הפיצול הזה. חשבתי ש'ימינה' צריכה להמשיך כסיעה אחת. אני חושבת שהציונות הדתית צריכה מפלגה אחת. אין שום צורך ברסיסי מפלגות שמוחזקות רק מטעמים פרסונאליים. צריך להתאחד למפלגה אחת. אני מקווה שלא יהיו בחירות, אבל נראה מה יהיה. המערכת הפוליטית בלתי צפויה", היא אומרת ולא שוללת את אפשרות שובה למפלגת הציונות הדתית. "אני עושה מה שאפשר כדי להקים ממשלת ימין ואחר כך נתקדם. בפוליטיקה המציאות מפתיעה".

עוד שאלנו אם במקרה ובכל זאת נלך לבחירות, האם שוב נראה איחוד של הימין החדש עם הציונות הדתית לצורכי אחוז החסימה. "אמרתי את דעתי. הציונות הדתית צריכה להיות מיוצגת על ידי מפלגה אחת שמחברת את כל הקשת הרחבה של הציונות הדתית, כולל הימין החילוני האידאולוגי, כמו שהיינו ב'ימינה', עם בחירות דמוקרטיות".