הריח של החורף
הריח של החורףצילום: iStock

יחד עם הכנת המטריות והמעילים לחורף, אפשר להרגיש באוויר החורפי את הריח המיוחד של הגשם. אבל מאיפה בכלל מגיע הריח הזה, איך ייתכן שהוא נגרם על ידי מים שיורדים מהעננים?

בשביל לדעת שיורד גשם לא חייבים להסתכל לשמיים, אפשר פשוט להריח. הריח של הגשם הוא אחד הריחות האהובים ביותר בטבע, והוא אפילו קיבל שם משלו- "פטריכור". אבל דווקא בגלל שהריח כה אהוב, במשך שנים מדענים חקרו מאיפה מגיע הריח של הגשם, איך ייתכן שטיפות מים חסרות ריח שיורדות מהשמיים גורמות לריח כזה טוב באוויר?

למעשה, הריח של הגשם לא באמת מגיע מטיפות המים שיורדות מהשמיים, אלא דווקא מהאדמה והסלעים עליהם הטיפות נופלות. מחקרים הראו כי כאשר טיפות הגשם יורדות על האדמה מגובה של כמה עשרות קילומטרים הן מתנפצות על האדמה והסלעים, ומשחררים מהם שמנים ונבגים הכלואים בהם. כל החלקיקים הקטנים שהיו כלואים באדמה משתחררים עם טיפות הגשם ומתפזרים במהירות באוויר, והם שאחראים על הריח הממכר שכולם אוהבים.

בשנים האחרונות, מספר חוקרים מאוניברסיטת מסצ'וסטס החליטו לחקור את העניין מקרוב. הם צילמו את טיפות הגשם במצלמות באיכות גבוהה והצליחו לתפוס את הרגע המדויק בו הגשם מעלה את חלקיקי הריח לאוויר. ניתן לראות כי ברגע שטיפות המים יורדות במהירות מגובה של עשרות קילומטרים הן מתנגשות בחוזקה באדמה ובסלעים ומצליחות להעלות לאוויר את החלקיקים שיביאו לנו אחר כך את הריח החורפי. החוקרים מאמינים שהבנת המנגנון מאחורי ריח הגשם יוכל גם לסייע למנוע מחלות שמתפשטות באמצעות בעזרת השמנים שמשתחררים מהאדמה במהלך החורף.

כל זה מסביר את הריח שמגיע לאחר הגשם, אבל איך יש ריח עוד לפני שהטיפות בכלל יורדות לאדמה? מסתבר שכאן מדובר על ריח שונה לחלוטין. הריח שלפני הגשם לא מגיע מהאדמה אלא דווקא להיפך- מהאוזון. למרות שהאוזון נמצא בדרך כלל גבוה בשמיים, הוא יורד אלינו קצת לפני הסערה באמצעות הברקים שלפניה. הברקים מפרקים את חלקיקי האוזון שבשמיים ומורידים אותם עד שהם מגיעים לאף שלנו בתור הריח הנפלא שלפני הגשם.

אז בפעם הבאה שאתם שואפים את הריח הממכר שלאחר הגשם, תזכרו שגם אם מדובר בשומנים וחיידקים קטנים, זה עדיין לא אומר שלא יכול להיות להם ריח מדהים.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!