יגאל אונא
יגאל אונאצילום: רונן טופלברג

ראש מערך הסייבר הלאומי יגאל אונא, ומנכ"ל משרד התקשורת נתי (נתנאל) כהן, השתתפו בכנס NexTech הבינלאומי לטכנולוגיות מתקדמות בבאר שבע, שהפגיש בין התעשייה לאקדמיה במגוון תחומים.

ראש מערך הסייבר סיפר בכנס: "משטח התקיפה רחב ואנחנו צריכים לפעול כל העת לצמצם אותו יחד עם המגזרים השונים ועם המשק, תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות. 'חלון ראווה' היא אחת מאותן טכנולוגיות. זוהי מערכת לאומית חדשה אשר נמצאת בשלב הפיילוט ואנו מקווים להפכה למבצעית בקרוב''.

הוא הסביר כי המערכת מיועדת לניהול סיכונים ולהערכת מוכנותם של ארגונים במשק ובממשלה אל מול איומי הסייבר. ''המידע יגיע מהארגונים עצמם וממדדים חיצוניים בלתי תלויים. המערכת מייצרת תמונת מצב, שעון בזמן אמת ומספקת המלצות קונקרטיות להעלאת חומות הגנה ומידע לגבי חולשות ופירצות שיש לסגור במהירות תגובה גבוהה".

אונא הוסיף כי בתחום הגילוי וזיהוי של תקיפות וחולשות, מפעיל מערך הסייבר הלאומי בפארק ההייטק בבאר שבע מרכז לדיווח ולסיוע לאירועי סייבר בחיוג חינם 119, אשר מאויש באנשי מקצוע 24/7. "כל אדם או ארגון אשר חש מאוים או מותקף בהקשר של סייבר יכול להרים טלפון בכל שעות היממה ולקבל מענה אנושי וסיוע. אנו מקבלים מאות פניות ביום וזהו כלי מצוין לזהות מוקד של חולשה או תחילתה של פריצה או תקיפה כזו או אחרת".

אונא התייחס גם למהפכת הבינה המלאכותית וציין כי למדינת ישראל פוטנציאל להיות מובילה עולמית בתחום, "בינה מלאכותית משנה את כללי המשחק בסייבר בכל הקשור לאיומים, מהירות ונפח פעילות, יכולות וזירת לוחמה חדשה, יכולת לחקות התנהגות אנושית ולעקוף מערכות הגנה. עוד היא תאפשר יכולות שעשויות לקצר טווח ולזהות חולשות באופן מהיר במיוחד. אם פעם דובר על שבועות וימים, זה מצטמצם לעניין של שעות".

נתי כהן
נתי כהןצילום: רונן טופלברג

נתי (נתנאל) כהן, מנכ''ל משרד התקשורת, התייחס להיערכות המשרד לעידן הבא של הדור החמישי ואמר בכנס: "מרכז הכובד של המשרד עבר ממיקוד במחירים שפויים למשקי הבית, להובלת תשתיות תקשורת במדינת ישראל לעידן הבא של סיבים אופטיים ודור 5. תרבות הצריכה בישראל מכפילה את עצמה בכל שנת עבודה ואנו צריכים להתאים את עצמנו ואת הטכנולוגיה ובהתאם מכינים תשתיות לצרכים העתידיים של משקי הבית בעוד עשור.

''לפני שנה סיכמנו על שלושת הוקטורים המרכזיים - סיבים אופטיים, 5G וIPV6. אנחנו לקראת סוף מכרז דור 5 בישראל, כאשר מדברים על רוחב פס של 100 מגה סימטרי ושימוש נרחב בIOT".

כהן הוסיף כי השימושים בדור החמישי הם נרחבים ויובילו לשינוי באורחות החיים שלנו בצורה דרמטית – בתיירות, חקלאות, בריאות, תחבורה וכו', ולכן המדינה חייבת לרשת את עצמה לאורכה ולרוחבה עם סיבים אופטיים.

למרות דבריו של כהן, עדיין מרחפת עננה של אי וודאות סביב מודלים עסקיים שיאפשרו לספקי הטלקו להחזיר את ההשקעה בתשתיות. בעולם עדיין מנסים מודלים שונים, כאשר בארץ פלאפון מקדימה את המתחרות וכבר הקימה אגף חדשנות שמטרתו לספק למשקיעים הסברים איך עושים כסף מדור 5.

בתחום הסייבר, כהן מקדם CERT תקשורת ייעודי שיפעל במסגרת הCERT הלאומי ויושק במהלך חודש ינואר הקרוב. "ביחד עם מערך הסייבר הלאומי אנו רוצים להקים ב-CERT הלאומי זירת סייבר מגזרית לתחום התקשורת", הסביר כהן. "זהו שיתוף פעולה של השב"כ (המנחה החוקי של חברות הטלקום), מערך הסייבר ומשרד התקשורת. כמו כן, כבר כתבנו המלצות לספקי תקשורת בתחום אבטחת מידע בדור 5".

במהלך הכנס סיפר פרופסור רון פולמן מאוניברסיטת בן גוריון כי באוניברסיטה הקימו מפעל שבבים קוואנטי יחיד במינו בישראל: "באוניברסיטת בן גוריון יש מרכז קוואנטי עם מעל חמישים חוקרים ועשר מחלקות. בין היתר, מייצרים בבאר שבע שעונים אטומים מבוססי אטומים קרים, לטובת אקיוביט בירושלים- פעם ראשונה בארץ. בן גוריון היא האוניברסיטה היחידה בארץ המייצרת שבבים למזעור טכנולוגיה קוואנטית. אולי היחידה בעולם שבנתה מרכז למטרה כזו. לכן, חברות מהעולם פונות אלינו למזעור הטכנולוגיה. גם חיל האוויר האמריקני והצי פנו אלינו. גם המאיץ בג'נבה ביקש מאתנו שבבים".

רועי צוובנר, מנכ"ל גב-ים נגב, אמר בכנס כי 7,000 איש ישרתו בקמפוס התקשוב בבאר שבע וכי עבודות הבנייה של קמפוס התקשוב עבור צה"ל החלו, כאשר הקמפוס צפוי לאכלס אלפי אנשי צבא. לצד זאת, טוענים בחברת גב-ים נגב כי המדינה עדיין לא משקיעה מספיק: "טרם הגענו ליעד של עשרת אלפים עובדי הייטק בפארק", אמר צוובנר וציין כי היחידות שיעברו לקמפוס יכללו את מצו"ב, מצפן, לוטם, אופק, ממר"ם ועוד שישבו בסמוך ל-CERT הלאומי, כאשר החזון של גב-ים נגב, הוא שבעוד כעשור יפעלו 40,000 איש מהאקדמיה, התעשייה והצבא יחד.