ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטיןצילום: רויטרס

כמעט 4 שנים עברו מאז הושעו מספר ספורטאים רוסים ממשחקי האולימפיאדה בריו שבברזיל ב-2016, והפעם נראה כי זה לא ייגמר רק בכך.

על פי דיווח ב"ניו-יורק טיימס" שבארצות הברית, בסוכנות העולמית למניעת סימום בספורט, ה-WADA, דורשים להרחיק את כלל הספורטאים הרוסים מכל פעילות למשך 4 השנים הקרובות בשל התנהלות בעייתית נוספת הקשורה לסמים שהתגלתה ברוסיה.

מהדיווח בארצות הברית עולה כי לאחרונה שוב נעשו ניסיונות רוסיים למחוק ולטשטש בדיקות סמים של ספורטאים רוסים שכשלו בבדיקותיהם ולמעשה כך לא דווחו אלה לרשויות הספורט העולמיות.

כזכור, ב-2015 נחשף כי הרוסים הגו תכנית סימום לאומית לספורטאים במסגרתה סיממו ונתנו אישור לספורטאים ליטול חומרים אסורים בכדי להשיג יתרון על פני היריבים ובהמשך דאגו להעלים את הראיות לכך והחליפו בדיקות כושלות באחרות. על פי החשיפה אז, מי שעמד מאחורי התכנית הוא לא אחר מאשר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ובתום סערה גדולה הוחלט לשלול מספר ספורטאים רוסים ולא את כלל הספורטאים.

גם במשחקי המונדיאל האחרונים עלה חשש כי נבחרת הכדורגל הרוסית, מארחת הטורניר, נטלה חומרים אסורים אך משלא הצליחו להוכיח זאת ועם הדחתה מהטורניר היוקרתי, ניצלה הנבחרת המארחת מעונשים קשים.

כעת נראה כי בסוכנות העולמית למניעת סימום בספורט לא יוותרו והפעם אכן יתעקשו בהרחקתה של רוסיה מכל פעילות ספורטיבית, החל מתחרויות קטנות ועד להרחקתה מאולימפיאדת טוקיו 2020 וממונדיאל 2022 שיתקיים בקטאר.

לא רק זאת, אלא שהוועדה העולמית המליצה על פי הדיווח שלא לאפשר לרוסיה לארח תחרויות בינלאומיות לאורך כל 4 השנים הקרובות, כאשר אחת מאותן תחרויות הינה אירוח משחקי יורו 2020 בכדורגל בעיר סנט פטרסבורג שנמצא בספק כעת.

ב-9 בדצמבר יתקיים בפאריס שבצרפת דיון בדבר ההחלטה להרחיק את רוסיה מכלל פעילות ספורטיבית ובאם אכן זו תורחק, תהיה זו מכה קשה לה ולאוהדיה הרבים.

בסוכנות למניעת סימום בספורט אמרו כי גם אם ספורטאים יעתרו לבית הדין העולמי בספורט, ה-CAS, אלה לא יורשו להתחרות תחת הדגל הרוסי ובאם יזכו לא ינוגן ההמנון הרוסי.