האלוף במיל' יצחק בריק
האלוף במיל' יצחק בריקצילום: פלאש 90

האלוף במיל' יצחק בריק, לשעבר נציב קבילות החיילים ומפקד המכללות הצבאיות, שוחח היום (רביעי) עם אסתי פרז בכאן רשת ב' ומתח ביקורת על מהימנות הדיווחים של קצינים בכירים וזוטרים.

השיחה עם בריק נערכה על רקע הדיווח ולפיו צה''ל זייף את נתוני גיוס החרדים בשנים האחרונות כדי לעמוד ביעדי הגיוס.

''הוצאתי ב-2018 דו"ח ובו פרק על התרבות הארגונית של צה"ל, תרבות קלוקלת שגורמת לכשלים מאוד חמורים בתפקוד שלו. אחת התופעות בצה"ל שהולכת ומעמיקה זה קשר שתיקה ודיווחים לא אמינים. תופעה זו נבעה מגיוסים לא מבוקרים של כוח אדם שהביאו למצב של פערים בלתי ניתנים לגישור של ביצוע תכניות עבודה ומשימות, ואז מפקדים מבינים שעל מנת לקבל בכל זאת חוות דעת, בהרבה מאוד מקרים, נגדים ומפקדים מדווחים דיווחים לא אמינים, ויש גם קשר של שתיקה, כי מבינים שבכל מקרה פתרון לא יגיע ואם אני אגיד שיש לי בעיה אז יגידו שאני בכיין, אז אני מעדיף לשתוק.

''כתוצאה מזה אני מוצא בצה"ל בעשר השנים האחרונות תופעה מאוד חמורה שמה שמגיע למעלה לפיקוד הבכיר בהרבה מאוד מקרים הוא לא אמין. תמונה מעוותת, היות והפיקוד הבכיר לא תמיד יורד למטה לדבר עם המג"דים ולראות בעיניים, והוא נשען על תמונה ואותה הוא מציג לקבינט ולוועדת חוץ וביטחון, יש לי דוגמאות כאלה לאלפים".

בריק המשיך: "אני אומר באחריות כמעט מלאה. זו לא טעות מקרית ולא שבמקרה לא ידעו לספור, מדובר פה בהוספת אנשים שאין להם שום שריד דתי, וגם דתיים שלא בקריטריונים, צה"ל לא יודע מה זה קריטריון? פתאום הוא התבלבל וזה קופץ פי שלושה?".

לדבריו, לא מדובר בשגיאה של קצין בודד, ''יש כאן תהליך שמעורבים בו מפקדים בכירים שיעשו הכל להגיד שהם זכאים. אני טוען שהמקרה הזה מחייב ניקוי אורוות וצריך לטפל בכל מי שהיה בשדרה הזו.

''העדויות הן מאוד קשות, אחרי שזה התפרסם קיבלתי טלפונים מאנשים מתוך המערכת שנמצאים בתוך הסיפור וסיפרו לי איך זה עבד. זה עבד בצורה כזו שכל שנה רצו לעמוד ביעדי הממשלה, והיות ולא עמדו בהם הכפילו את המספרים עם אנשים שהם לא בשום קריטריון של חרדים. בנוסף לזה, אם לא היה מספיק להכניס כמה דתיים שהם לא בקריטריון הכניסו גם אנשים שהם בכלל לא דתיים.

''האיש שמכיר את הנושא והוא היחיד שיכול להעיד את האמת, לא דיברתי איתו והוא לא התקשר אליי, זה סגן אלוף תלם חזן (ראש מנהלת החרדים - ר.ל.) שהוא זה שכנראה עשה את הבדיקה מקצה לקצה וקיבל את התפקיד לפני פחות משנה, וכשהוא נדרש לדווח והוא הציג 1700 נאמר לו על ידי מפקדיו: 'אי אפשר להציג נתון כזה כי זה יפגע באמינות שלנו. אנחנו הצגנו לפני שנה 3050. אנחנו לא יכולים להראות פחות מ-20 אחוז ואתה מראה פחות 50 אחוז'.

''כאן מתחיל משא וממכר שהוא מתנגד אליו וזה לא סתם שהצבא לא פרסם את הדו"ח הזה וניסה להרוויח זמן. אני אומר לך שאנשים שהיו בתוך המערכת ידעו שזה זיוף ושקר".

בריק קרא לרמטכ"ל שלא למנות לועדת הבדיקה אדם שקשור לצבא אלא אדם חיצוני: "הגיע הזמן לשים לזה סוף. הם לא מסוגלים לתת דו"ח על הצבא שהם יצאו ממנו, הם לא הולכים עם זה עד הסוף. צריך לקחת אדם חיצוני שלא קשור לשום דבר שקשור לצבא, שיעבור ויבדוק ודבר ראשון שידבר עם הסגן אלוף שמצא את הפערים הכל כך חמורים ומה שניסו לעשות לו על מנת שלא יוציא את המספרים הנכונים.

''אני אומר לך שאם בסוף יספרו לכל עם ישראל 'טעינו. זה לא בדיוק' והאמת אחרי זה תצא לאור, והיא תצא, אז ישלמו מחיר כבד מאוד גם אלה שנתנו גיבוי לדברים האלה".

לדבריו תופעת 'השקר והטיוח' מתפשטת בצבא: "לא בכל מקום, יש עדיין מקומות שזה לא קיים, אבל זה הולך ומתרחב. בעשר שנים ראיתי איך זה מתרחב והתרעתי על הדברים וכתבתי את זה בדו"ח מאוד חמור".

בריק סיפר כיצד אחרי הדו"ח שהניח וועדת החוץ והביטחון זימנה מג"דים במילואים להעיד ואותם מג"דים עברו תדריכים מקצינים בכירים כדי ש'לא יכבסו את הכביסה המלוכלכת בוועדת החוץ והביטחון'. "זאת אומרת שמג"ד לפני ישיבה של וועדת החוץ והביטחון מקבל תדריך שלא להגיד את האמת".