שר התחבורה בצלאל סמוטריץ שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM על הציוצים נגד ה''ביביסטים'', על ההגנה על נתניהו ועל הקריאה לפריימריז בציונות הדתית.

בפתח דבריו הסביר על הרקע לציוץ בו כתב: "ביביסטים תקפצו לי" וציין כי לא מקובלת עליו הביקורת על הציונות הדתית בגלל שהיא מכבדת ומאפשרת לקולות שונים להביע את דעתם.

"אנשים מסוגלים לשבת ולהקשיה גם לאנשים מעצבנים כמו שי ניצן או אהרון ברק ולא חייבים לקרוא קריאות ביניים. מותר לנהל שיח מכובד וענייני ולשמוע אנשים שהם יריבים פוליטיים שלי בלי להפריע להם, זה לא הופך אותי להסכים איתם ולא הופך אותי למי שנותן להם לגיטימציה, זה הופך אותי למי שמבין שבדמוקרטיה יודעים לנהל שיח ענייני מכבד ומכובד. אני חושב שזאת תעודת כבוד", טען.

לדבריו, "הניסיון להציג את הציונות הדתית כ'יפת נפש' כי היא לא מנהלת קרב עם סכין בין השיניים ופוסלת את כל מי שחושב אחרת ממנה ומהסה ומשתיקה אותו ולא נותנת לו להוציא משפט מהפה, אני לא מבין את העניין".

"אני לא צריך כל בוקר להציג תעודת יושר ונאמנות ולחתום על הצהרות. אנחנו חלק ממחנה הימין במדינת ישראל, מחנה הימין נמצא תחת התקפה צינית וצבועה של הרבה מאוד אנשים ועדיין כשר מותר לי לשמוע דעות אחרות", הוסיף סמוטריץ'.

אז למה אתה כותב ביביסטים תקפצו לי?

"מכיוון שהפיד היה מלא בכל מיני אנשים שהחליטו שעכשיו צריך להפוך את הציונות הדתית לשק חבטות כי היא לא משתתפת מספיק בקרב והיא עושה את זה בסגנון אחר ממה שאחרים עושים. הייתה המון ביקורת איך יכול להיות ש'מקור ראשון' שהוא עיתון ימני מזמין בכלל את שי ניצן ואת בני גנץ ואיך הוא נותן להם לדבר ולא סותם להם את הפה. אני חייב להגיד שאני משתתף בועידות של שמאל, הייתי בועידת הארץ וצעקו לי ואמרתי לעצמי שאני מבין כי יושבים שם בקהל סוג של זן נכחד של שמאל קיצוני/פוסט ציוני שאוטוטו נעלם והופך ללא רלוונטי ולכן הוא עצבני וממורמר ולא מסוגל לשבת בסבלנות ולשמוע מה שיש לי לומר. אנחנו חיים אחרת. אנחנו הצד המנצח, הימין הוא רוב במדינת ישראל הוא נמצא בשלטון, אני חי עם ביטחון עצמי ואני לא ממורמר ולא עצבני ולכן יש לי סבלנות לשמוע דברים שאני לא אוהב. ואתה יודע מה יכולתי להתנסח אחרת ולהגיד במקום תקפצו לי, תרפו או שחררו".

"אני לא מנהל את הקרב הזה בגלל נתניהו ברמה האישית", הסביר סמוטריץ', "נתניהו ברמה האישית מעולם לא היה נאמן לשום דבר חוץ מנתניהו עצמו. את הציונות הדתית הוא תמיד השאיר לסוף התור ואני לא מרגיש מחוייב לו ברמה האישית. אני מחויב לקרב של נתניהו מול הדיפ-סטייט מכיוון שהדיפסטייט הזה רוצה לא את נתניהו להדיח, אלא את הימין ואת ישראל השניה ואותי, ואלה הדברים שאיתם אני מזדהה ולכן אני כרגע מחבק את נתניהו ומנהל את הקרב שלו, אבל לא בגלל נתניהו האיש", הדגיש.

"אני חושב שכולם כבר מבינים שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. את ההפיכה השיפוטית שהייתה כאן בשנים האחרונות אנחנו הולכים לשנות. נתניהו הוא השליח וסביבו מתנהל המאבק הזה אך הוא הרבה יותר גדול ממנו", הסביר סמוטריץ'.

אם אתה סבור שנתניהו היה נאמן כל השנים לנתניהו האדם ולא בהכרח לדרך ולך חשובה הדרך. למה אתם מקדשים את המאבק עליו ולא מתאגדים סביב מנהיג אחר? למה אתם חלק מהבלוק?

"המאבק היום שמערכת המשפט, בגיבוי ציני של השמאל והתקשורת, הוא בניסיון להפיל את שלטון הימין. אם נתניהו ייפול יידע כל ראש ממשלה אחרת שאפשר להפיל אותו ויפחד לקבל החלטות".

איזה החלטות הוא קיבל? אתה מדבר על נתניהו כאילו יש כאן ראש ממשלה שבמשך עשור מוביל אג'נדה ימנית קשיחה שהמהווה את סמל הימין. אני רואה את הסכם Y ואת נאום בר אילן.

"אני לא מסתכל על המציאות בשחור ולבן. נתניהו הוא מנהיג טוב של הימין, יש לו המון הישגים והוא הביא את מדינת ישראל למקומות יוצאים מגדר הרגיל. קשה למצוא אנשים דומים לו בשכונה שלנו. יחד עם זאת יש לי גם המון ביקורת עליו. בעשר שנים שהוא ראש ממשלה הוא לא נקף אצבע לתקן את העיוותים במערכת המשפט ותקע כל יוזמה שאנחנו ואחרים ניסינו לקדם. הוא אחד מראשי הממשלה הטובים שהיו למדינת ישראל ובא ממחנה הימין. ראיתי את כתב האישום וזה אוסף של קשקושים שאין מאחוריו שום דבר. יש כאן סטנדרט כפול שלא הוחל מעולם על אף אחד ויועד להוריד את האיש הזה מהשלטון, כי הוא ראש ממשלה ימני טוב שנהנה מתמיכה ציבורית אדירה וכל עוד הוא קיים הימין ימשיכו להיות בשלטון. נתניהו הפך לסמל".

אם יש לימין רוב למה הוא צריך סמל?

"אני לא רוצה שראש הממשלה הבא מהימין ידע שגם הוא מונח בכיס של מערכת המשפט ולא יעז להתעסק איתה. אני רוצה שכולם יבינו שבמדינה דמוקרטית העם קובע מי יהיה ראש הממשלה שלו, מה תהיה המדיניות שלו ושלא מחליפים שלטון באמצעות כתבי אישום מגוחכים ותקדימיים. זה משהו שאי אפשר לקבל אותו. אנחנו כן רוצים מערכת משפט עצמאית וחזקה שתעשה את תפקידה, אנחנו לא רוצים אותה נגועה בשיקולים פוליטיים וחד צדדית שסוגרת תיקים ליקיר המערכת ומפרשת בחומרה את מי שאינו יקיר המערכת. זו הסכנה האמיתית לדמוקרטיה הישראלית. יש כאן מאבק שנתניהו ברצונו או לא נמצא במרכזו ומי שרוצה לנהל את המאבק הזה צריך לנהל כרגע את המאבק סביב נתניהו. בעזרת השם הימין ינצח את הבחירות הבאות ויהיו לנו 61 מנדטים. אני לא אכנס לממשלה בלי שיהיה בה את פסקת ההתגברות, את שינוי שיטת בחירת השופטים, ביטול עילת הסבירות של החלטות של נבחרי הציבור ותכיל את חוק היועמ"שים. קוראים לזה שבירת מונופול הייצוג של מחלקת בג"צים. כל הדברים הללו נמצאים בתוכנית העבודה שלי שאני הולך איתה הרבה שנים".

אתמול פורסמה ב'ישראל היום' קריאה שלך לערוך פריימריז לבית היהודי והאיחוד הלאומי. איפה זה עומד?

"הציונות הדתית לא נמצאת היום בייצוג הפוליטי שלה במקום טוב. גם כאן יש פער גדול בין ההיקף של הציבור הזה לבין הייצוג פוליטי שלה שכנראה לא מספיק ראוי היום לאמון הציבור. הדרך הראשונה לטפל בזה היא להפסיק עם עסקנות פוליטית קטנה ולקרוא למפלגה ציונית דתית אחת. אני חושב שזה מהלך הכרחי כדי שנזכה לאמון הציבור. לצערי אני לא רואה בצד השני נכונות לכך בינתיים".

איך תראה הרשימה לכנסת של הימין? יש את הבית היהודי, איחוד מפלגות הימין, בנט והימין החדש, חברת הכנסת איילת שקד שאינני יודע היכן היא עכשיו. שוב הימין יפוצל ומפלגות לא יעברו את אחוז החסימה?

"לא. לכן האתגר שלי ושל כל מי שרוצה להקים בית אחד ציוני דתי בו יוכלו להתמודד ולהשפיע בצורה הגונה ושוויונית. למיטב הבנתי בנט לא רואה את עצמו משפיע במפלגה ציונית דתית ולכן רואה את עצמו כמפלגה ימנית כללית. אני לא בטוח שזה רע. האתגר שלי הוא לוודא שרסיסי המפלגות שקיימות היום: האיחוד לאומי, הבית היהודי ועוצמה יהודית ירוצו במפלגה אחת. לא רק בפלטפורמה טכנית אלא שיקום משהו באווירה טובה ובמשחק הגון. אני חושב שזה משהו שהציבור יאהב ויתחבר אליו יותר. כך תהיה מפלגת ימין בראשות נתניהו, מפלגת ימין אחר לא ברשות נתניהו ומפלגה ציונית דתית. הרעיון של מפלגה רפובליקנית גדולה הוא רעיון טוב כי הוא יפיח רוח חדשה וייתן תחושה ברורה שהציבור צריך להכריע. מי שצריך לקבל את ההחלטה הזאת הוא נתניהו שעומד בראש המחנה. אלמלא מפלגת זהות והימין החדש היו שואבים מאות אלפי קולות אל מתחת אחוז החסימה בבחירות 2019 הייתה לנו היום קואליציה של 64 מנדטים ללא אביגדור ליברמן. אין סיבה בעולם לא לחזור למקום הזה. יש רוב בימין גם בלי ליברמן".