הרב וולפא בבית המשפט
הרב וולפא בבית המשפטצילום: דוברות

בית המשפט העליון דחה הבוקר (חמישי) את בקשת רשות הערעור שהגישה פרקליטות המדינה על זיכויים של הרב שלום דב וולפא ושבתי וינטראוב מעבירה של הסתה לאי ציות.

בפסק הדין הקצר ציין ראש ההרכב, השופט ניל הנדל, כי לכאורה היה מקום לקבל את הבקשה, זאת משום שלדבריו, "הבקשה למתן רשות ערעור אכן מעוררת סוגיה משפטית מעניינת, חשובה ובעלת השלכות לעתיד, כטענת בא כוח המדינה".

"אף על פי כן, לאחר ששמענו את טענות הצדדים, לא מצאנו להעניק רשות ערעור. הטעם לכך – כי טרם מתן רשות ערעור בגלגול שלישי יש לבחון לא רק האם עולה שאלה משפטית חשובה ועקרונית, אלא האם התיק הספציפי הוא המקרה המתאים לשאת על גבו את בירור ההלכה הכללית", ציין השופט הנדל.

לדבריו, "בעניין זה לקחנו בחשבון כי מדובר במקרה שארע לפני כעשור, וכי הכרעת בית המשפט המחוזי לא נדרשה לכל הסוגיות הרלוונטיות, היה ותתקבל עמדת המדינה. כלומר, ההכרעה אינה בהכרח סופית, והתיק עלול לדרוש דיונים נוספים בערכאות השונות. נראה כי דווקא בשל ההיבטים הכלליים והחשובים של הסוגיה – ראוי כי העניין ידון בבית משפט זה במקרה המתאים. אין זה המצב כאן".

עם זאת, השופט הנדל הבהיר כי פסיקת המחוזי איננה סוף פסוק בהיבט העקרוני וציין "אין אנו מביעים עמדה לגבי הכרעת בית המשפט המחוזי".

הרב וולפא ושבתי ויינטראוב מסרו בתגובה על הזיכוי: "שי ניצן רודף אותנו ממניעים פוליטיים מאג'נדה שמאלנית קיצונית. בתחילת המשפט אמרנו שלא נירתע מאיומיו. אנו מבטיחים להמשיך בכל העוצמה לתמוך במשפחות הנאמנים לארץ ישראל ולהחדיר את הסכנה הגדולה בגירוש יהודים מארץ ישראל".

פרופ' אביעד הכהן, נשיא ״שערי מדע ומשפט״ שייצג את הרב וולפא בשלוש הערכאות (יחד עם עוה״ד איתן להמן ורחלי הכהן) בירך על ההחלטה, "תוצאת פסק הדין הייתה כתובה על הקיר. חופש הביטוי והמחאה אינו ניתן לחצאין והוא שייך לא רק לאנשי שמאל אלא לכל אדם. הרב וולפא ביקש להביע במעשיו דעה ביקורתית חריפה שהבעתה מגיעה לו כזכות ולא כחסד שעושה עמו השלטון".

"יש להצר על כך שבמקום להקדיש את כל המאמצים למלחמה בפשיעה האמיתית השקיעה הפרקליטות משאבים כה גדולים בלא פחות משלוש ערכאות משפט, תופעה נדירה ביותר, כדי להגביל בחופש ביטוי לגיטימי שמימושו הוא מעקרונות היסוד של מדינה יהודית ודמוקרטית", הוסיף הכהן.

כזכור, בית משפט השלום בירושלים ובית המשפט המחוזי בעיר זיכו בעבר את הרב וולפא ואת ווינטראוב מעבירה של "הסתה לאי ציות", לאחר שקבעו כי למעשיהם לא היתה השפעה על חיילי צה"ל.

במהלך הדיון מתח ראש ההרכב, השופט ניל הנדל, ביקורת על ההחלטה להגיש בקשת רשות ערעור, בחלוף זמן רב כל כך מהאירועים ולאחר הזיכוי בשתי הערכאות.