נכי צה"ל. ארכיון
נכי צה"ל. ארכיוןצילום: נעם מוסקוביץ', פלאש 90

ד"ר אלון דהן, יו״ר מחוז ירושלים של ארגון נכי צה״ל, מספר לערוץ 7 על המשמעות הייחודית של יום ההוקרה לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה.

"לצורך הקיומי שלנו, של שירות בצה"ל, יש מחיר. את המחיר הזה משלמים הרבה צעירות וצעירות שיוצאים ולא תמיד חוזרים אותו דבר. אנחנו לא מגש הכסף, אבל יש לנו ידית במגש הכסף. היוזמה הזו ברוכה כדי להביא את הנושא לרמת מודעות כזו שתהיה תהודה ציבורית לאנשים – לדעת, להכיר ולהוקיר תודה – לכל אלה שבזכותם המדינה שלנו נקנתה בתשלום מחיר גופני ונפשי קשה מנשוא", מסביר דהן.

"אם מסתכלים על הערך החינוכי של היום הזה, הוא חשוב כדי להציף את משמעות התקווה של מה שעשינו מאז, עם הפציעות והבעיות שחזרנו איתן מהשירות הצבאי. יש אנשים שהתפתחו בתחומים שונים בצורה מאוד מרשימה ולא נתנו לפציעה לעצור אותם. קהילת נכי צה"ל היא דוגמה ומופת, כי למרות כל הנסיבות הצלחנו להגיע להישגים רבים במגוון תחומים. זה מקור לגאווה ותקווה להרבה אנשים שחושבים שאולי מאבדים אמונה וכשהם רואים את מה שאנחנו עושים עם חצי גוף או חצי נפש, מקבלים תקווה".

"זה גם זמן טוב להציף את כל אותם דברים שאנחנו חושבים שזקוקים לתיקון בתוך החברה שלנו, מול משרד הביטחון ובמיצוי זכויות. היום הזה היה נחוץ מאוד לחברה", הוא מוסיף.

לדבריו, עדיין יש היכן להשתפר באוזן הקשבת כלפי הצרכים של נכי צה"ל. "היום אנחנו נמצאים במצב שבחלקים מסויימים אגף השיקום במשרד הביטחון בעל אוזן קשבת. אבל יש עדיין תחומים שדורשים שינוי מקצה לקצה. קצת קשה להציף את הבעיות, כאשר צרכים אמיתיים – גם רפואיים – נתקלים בקשיי תקציב ולומר לאדם שיישאר בלי יד או רגל כי יש קושי תקציבי".

"עדיין משרד הביטחון שבוי בקונספציה שהוא צריך לקחת אחריות על הפציעה ולא על הפצוע, אז אנחנו נתקלים בבעיות. אנחנו מצפים שמשרד הביטחון קצת יפתח את הלב, המחשבה ואת אופק המבט כדי לראות את הצרכים המשתנים".