90 לגאולה כהן

כלת פרס ישראל חברת הכנסת לשעבר גאולה כהן הלכה הערב (רביעי) לעולמה בגיל 94. היא שירתה כ-20 שנה בכנסת בסיעת הליכוד ובסיעת התחיה. גאולה כהן היא גם אימו של השר צחי הנגבי.

הלוויתה של כהן תתקיים מחר (חמישי) בשעה 13:30 בצהריים בהר הזיתים בירושלים.

שמה נודע בצעירותה כלוחמת במחתרת לח״י, בה הייתה הקריינית של תחנת השידור החשאית.

כהן נאסרה על ידי הבולשת הבריטית במהלך אחד השידורים, נשפטה לשבע שנות מאסר, וביצעה בריחה נועזת מן הכלא על מנת לשוב לשורות המחתרת.

היא כיהנה בכנסת במשך כמעט 19 שנים ברציפות. בכנסת הייתה חברת ועדת חוץ וביטחון, והישגה הגדול היה חקיקת "חוק יסוד ירושלים" שנחקק בשנת 1980 ברוב סוחף.

החוק קובע כי "ירושלים השלמה והמאוחדת היא בירת ישראל". יחד עם חבר הכנסת משה שמיר פעלה גאולה כהן גם לחקיקת "חוק הגולן".

בימי המאבק נגד עקירת יישובי ימית בסיני עברה להתגורר בימית כדי לסייע למתיישבים. יחד עם חברת הכנסת עדנה סולודר ייסדה בשנת 1987 את שדולת הח"כים למען יהונתן פולארד, ושתיהן היו הראשונות שביקרו אותו ואת רעייתו בכלאם בארה"ב והעלו בכנסת ב-1990 את הדרישה להעניק להם אזרחות ישראלית - תביעה שנענתה רק חמש שנים מאוחר יותר.

בדצמבר 1994, כשגברו מקרי הרצח באזור חברון עברה להתגורר חלקית בקרית ארבע כדי להיות עם המתיישבים.

ראש הממשלה ויו״ר הליכוד בנימין נתניהו הביע צער על פטירתה, "קולה של גאולה כהן לא יידום. תמיד ננצור את זכרון פועלה הכביר למען חירות ישראל ואת מסירותה ואהבתה לארץ ישראל. היא שייכת לדור הנפילים ותישאר תמיד זכר ומופת לנו, ממשיכי דרכה. שרה ואני אבלים עם צחי ורנדי וכל משפחתה של גאולה, ויחד עם כל בית ישראל, על האובדן הגדול".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ׳ ספד, ‏"גאולה כהן ז"ל. ‏מנהיגה, אשת ארץ ישראל השלמה, לוחמת צדק. דור נפילים. איפה ישנם עוד אנשים. יהי זכרה ברוך".

ח״כ גדעון סער מהליכוד כתב, "גאולה כהן היתה מדמויות המופת של ישראל: תמיד לחמה וחלמה. מנעוריה בלח״י היא באמת גוייסה 'לכל החיים' לרעיון תחיית עם ישראל בארצו. חיה את אוצרות החוכמה היהודית. הלהט האידיאולוגי שלה מעולם לא דעך: במדרשה הלאומית, בפעילות הפרלמנטרית, בבית אצ״ג. משתתף בצער חברי צחי הנגבי והמשפחה".

העיתונאי חגי סגל, עורך מקור ראשון, ספד "משורה משחרר רק המוות. גאולה כהן ז״ל, אשת העקרונות וארץ ישראל מאז ולתמיד. כששמעתי לראשונה בסבסטיה את השירה 'שתבוא גאולה' הייתי בטוח שמתכוונים אליה".

שר הביטחון נפתלי בנט ספד "‏גאולה כהן היתה לוחמת עם נשמה גדולה למען ארץ ישראל השלמה. אידיאליסטית שאהבה את עמה ואת ארצה. היא תחסר לעם ישראל".