''אני אומר אמת והיא בעיני מצילה הרבה אנשים''

הרב ד"ר מיכאל אברהם נוגע בסוגיות הקשות ביותר של הדת ומציע פרשנות ודרך אחרת, חדשנית מחד אך צמודה למסורת מאידך.

ניצן קידר , כ"א בכסלו תש"פ

הרב ד"ר מיכאל אברהם
הרב ד"ר מיכאל אברהם
צילום: באדיבות המצלם

שלושה ספרים חדשים שיוצאים בימים אלה שכתב הרב ד"ר מיכאל אברהם עוסקים בהתמודדות עם השמרנית הדתית והשלכותיה.

הספרים, 'המצוי הראשון', 'אין אדם שליט ברוח' ו'מהלכים בין העומדים', מציעים מסלול חדש, עמוק ושיטתי, למה שהמחבר מגדיר 'יהדות שהפכה קפואה וזקוקה לריענון, למחשבה יהודית חסרת בסיס ולחשיבה הלכתית מאובדת המסרבת להתעדכן'.

אברהם מסביר לערוץ 7 מהיכן נובעת הכתיבה והצורך להיכנס לסוגיות שאחרים נרתעים מלעסוק בהן.

"במשך שנים לא מעטות אני נפגש עם אנשים, בעיקר צעירים אבל לא רק, שמעלים תהיות קשות בכל מיני אספקטים של אמונה. התחושה שלהם – ובעקבות זאת גם שלי – שהם לא מקבלים מענה מספק מהרבנים ומהמחנכים", אומר הרב ד"ר מיכאל אברהם.

"הרבה פעמים אנחנו מרגישים שאנחנו לא צריכים לבדוק את התורה והמסורת שלנו, כי הרי זו יצירה אלוקית והיא בהכרח מושלמת. אבל אולי יש משהו שטעון בדיקה ותיקון במערכת הזאת? צריך לענות על הקשיים האלה לא באופן טכני של מתן תשובות, אלא לתקן את הטעון תיקון. זו היתה המוטיבציה היסודית שלי לכתוב את הספרים האלה".

לדבריו, יש רבנים שמעדיפים להתמודד בדרכים אחרות. "הרבה פעמים האמירה בכנסים של רבנים היתה שצריך לתת חום ואהבה לחבר'ה הצעירים כי זה באמת מה שחסר להם, והקשיים הם ביטוי של משהו חיצוני. לתחושתי זה התחמקות עם הבעיה כי לאנשים אין את הכלים להתמודדות".

"אנחנו צריכים לבדוק את התשתיות הכי יסודיות שעליהן גדלנו ולראות אם יכול להיות שיש דברים שדורשים תיקון או עדכון. זה מה שאני מנסה לעשות בשלושת הספרים".

הוא מספר על חלק מהדילמות שמועלות בטרילוגיה. "הספר הראשון עוסק בשאלה מה המשמעות של להאמין ולמה לנו להאמין. שאלה נוספת היא, בהנחה שהגענו לאמונה באלוקים באופן פילוסופי, מה זה אומר מבחינת מחוייבות דתית? האם צריך לקיים מצוות וכיוצ"ב".

"הספר השני עוסק במחשבת ישראל, השגחה, משמעות של תפילה, נסים ורוע בעולם. בכל הסוגיות היסודיות האלה, התחושה שלי היא שאין תשובות מספקות. אנשים ממשיכים לדוש באותן צורות ובדפוסים שנתפסים כעיקרי אמונה, כשהתחושה שלי היא שאין דבר כזה מחשבת ישראל. אין מסורת בתחום הזה ולכן צריך לבדוק את הדברים ולגבש עמדות מחדש".

"בספר השלישי אני עוסק בהלכה שזה נושא מאוד רגיש וקרוב מאוד לליבי. הלכה יש לנו והיא תמצית היהדות. הרבה פעמים יש תפיסה לא נכונה לגבי ההלכה. מה מחייב בה, למי יש או אין סמכות, עד כמה ההלכה שבידינו אותנטית, איך מתייחסים לשינויים ובכלל תורת השינוי ההלכתי".

ביקורת כמובן לא חסרה. אברהם שומע לא מעט פעמים את המילה 'כפירה', אבל לא מתרגש ממנה. "חלק מהביקורות הן אלה שעוררו אותי לכתוב. אני מנסה להראות שכל מה שאני כותב הוא ממש לא הרהורי כפירה. שהמוכנות לבדוק את עצמי מחדש ולהעמיד את הדברים על אדנים שלעתים הם חדשים לגמרי – היא לגיטימית. זו לא רפורמה, שזה השפן שתמיד שולפים מהכובע כלפי טענות מסוג זה".

"אף אחד לא הגדיר מעולם בדיוק מה זה רפורמי. האם כל מי שמשנה הלכה הוא רפורמי? לפי השיטה הזו לא מעט מרבותינו הראשונים והאחרונים היו רפורמים. אם אתה מגדיר היטב מהו שינוי רפורמי – ואני עושה זאת בספר – אתה יכול לעשות שינויים מבלי לפחד אם יאמרו שאתה רפורמי ושאתה לא רפורמי".

"אני אומר אמת והיא בעיני מצילה הרבה אנשים כולל אותי ואני לא חושב שאפשר להקריב זאת, כי אולי זה יפגע במישהו אחר. זה גם לא נכון הלכתית", מסכם הרב ד"ר מיכאל אברהם.