ח"כ משה גפני בועדת הכספים. ארכיון
ח"כ משה גפני בועדת הכספים. ארכיוןצילום: דוד מיכאל כהן/TPS

מחטף בתקופת ממשלת המעבר. בעקבות לחץ חברי הכנסת הערבים יקיים הבוקר יו״ר ועדת הכספים משה גפני דיון על הקפאת תיקון 116 לחוק התכנון והבניה, המכונה "חוק קמיניץ".

מדובר בדיון שהינו המשך לניסיונות המחטף של חברי הכנסת הערבים בליל פיזור הכנסת. כזכור ח"כ אחמד טיבי הוביל מהלך לפיו חברי הכנסת הערבים יתמכו בשינוי תאריך הבחירות בתמורה להקפאת 'חוק קמיניץ'.

לאחר שנציגי תנועת רגבים הגיעו לכנסת באישון ליל כדי לסכל את כוונת המפלגות הערביות, סיכמו מפלגות הימין כי במקרה ושר המשפטים יהיה מעוניין להביא שינויים לחוק, הדבר יובא לאישור ועדת הכספים במקום ועדת הפנים, מכיוון שהאחרונה אינה פועלת בתקופת בחירות.

בימים האחרונים הופתעו בתנועה לגלות כי ח"כ גפני בתיאום עם ח"כ אחמד טיבי והרשימה המשותפת, מתכננים מחטף על מנת להקפיא את החוק ובכך להחזיר את המציאות של הפקרות הבניה הבלתי חוקית בעיקר בנגב ובגליל. המחטף נעשה תוך איום על שר המשפטים אמיר אוחנה כי אם לא יביא להקפאת החוק, לא יועברו תקציבים המיועדים למשרד המשפטים בהיקף עשרות מיליוני שקלים, אשר יוחזרו לקופת האוצר אם לא יאושרו עד סוף שנת המס מחר.

בתנועה מזכירים כי החוק חוקק בכדי להילחם בתופעת הבניה הבלתי חוקית ברחבי מדינת ישראל שהוגדרה על ידי בית המשפט העליון כמכת מדינה. מדובר בבניה לא מאושרת על אדמות שלא נועדו לבניה, המובילה לפגיעה בתשתיות וגורמת למניעת הפיתוח בעיקר בנגב והגליל.

ברגבים מציינים כי חוק קמיניץ, שיפר באופן משמעותי את תהליכי האכיפה ונתן כלים מנהליים אפקטיבים שהובילו לצמצום התחלות הבניה ב 50% מאז כניסת החוק לתוקפו. בסופו של דבר החוק אפשר להחזיר את שלטון החוק למקומות שהיוו ׳אקס טריטוריה׳ מבחינת חוקי התכנון והבניה, בעיקר, בנגב, בגליל ובמשולש.

מנכ"ל התנועה מאיר דויטש מסר בתגובה על הדיון: "מדובר בנסיון מחטף בתקופת בחירות במטרה להרוס את אחד ההישגים המשמעותיים של ממשלת נתניהו היוצאת. אני בטוח שחברי הכנסת של הליכוד לא יהיו שותפים למחטף שיו״ר ועדת הכספים והמפלגות הערביות מנסים להוביל, חוק קמיניץ מהווה את אחד ההישגים המשמעותיים ביותר של ממשלת נתניהו היוצאת ואני מאמין שראש הממשלה לא יאפשר להוריד אותו לטמיון".