נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיותצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, קובעת בהחלטה בעתירה של 'שלום עכשיו' כי לא תתאפשר העברת תמיכות בשנת 2020 לתנועת ההתיישבות "אמנה" ללא אישור בית המשפט.

ככל שתהיה כוונה לבצע העברות כספים מהרשויות המקומיות לאמנה, בג"ץ יצטרך להחליט בבקשת שלום עכשיו לצו ביניים שיאסור אותן עד למתן פסק דין סופי.

ההחלטה ניתנה במסגרת עתירת תנועת 'שלום עכשיו' שטענה כי במשך שנים הועברו כספים ל'אמנה' מרשויות מקומיות בשטחי יהודה ושומרון למרות שאמנה איננה עומדת בדרישות נוהל משרד הפנים.

לפי מחקר של מעקב התנחלויות בשלום עכשיו, שעליו נסמכת העתירה, "אמנה הוציאה בשנים האחרונות כספים רבים לבנייה בלתי חוקית".

משלום עכשיו נמסר כי "בית המשפט עצר היום את התופעה החמורה בה כספי משלם המיסים מועברים לארגון שמתמחה בעבריינות בניה ופועל במשך עשרות שנים בניגוד לחוק ולנהלים וקובע עובדות בשטח. רק הפסקה מוחלטת של הזרמת הכספים הללו תמנע את המשך השתוללות הבניה בהתנחלויות בגדה המערבית ותאפשר את הסיכוי להגיע להסכם עתידי".

העתירה, שהוגשה על ידי שלום עכשיו בפברואר 2019 לבג"ץ באמצעות עורכי הדין מיכאל ספרד, הייא אבו ורדה ואלון ספיר, כללה דרישה להורות למדינה לעצור לאלתר את העברות כספי הציבור ל'אמנה'.

בשלום עכשיו טענו כי בשנים 2013-2015 קיבלה 'אמנה' בניגוד לנהלים ובניגוד לחוק עשרות מיליוני שקלים מרשויות שונות ביו"ש.

לעתירה הצטרפו גם שלושה שרים לשעבר שעסקו בנושאים כלכליים וחברתיים: שר הפנים, שר המדע והתרבות והספורט לשעבר וראש מכון לחקר השלטון המקומי באוניברסיטת תל אביב אופיר פז פינס, שר התמ"ת וסגן שר הבינוי והשיכון לשעבר רן כהן וסגן שר האוצר, שר הכלכלה והמשפטים לשעבר, יוסי ביילין.

בעתירה נכתב בין השאר, "העברות הכספים מהרשויות המקומיות לאמנה (על–פי רב בדרך של תמיכות) אינה חוקית, מנוגדת ומפירה את הנוהל של משרד הפנים המסדיר העברת כספי ציבור לגופים לא ציבוריים, ובעיקר משום שאמנה טובלת עד צוואר בביצוע פעילות בלתי חוקית נרחבת וחמורה, ולפיכך העברת הכספים אליה היא סיוע לפעילות עבריינית"

עוד נטען כי "עשרות מיליוני שקלים חדשים זורמים מדי שנה מהרשויות המקומיות לגוף פרטי שעושה שימוש במשאביו לקידום אינטרסים פוליטיים–אידאולוגיים של חבריו, תוך שהוא מחוייב לחבריו ולא לציבור, פעילותו מצויה בתחום שאינו מוכר על–פי חוק לתמיכה כספית ציבורית וחלק נכבד מהפרויקטים המבוצעים על–ידו אינם חוקיים ומהווים הלכה למעשה חוד החנית של תופעה חמורה של עבריינות אידאולוגית מאורגנת".

בסוף יולי האחרון התקיים דיון בבית המשפט העליון בעתירה ובמהלכו עמדו השופטים על הקושי המשפטי להעביר כספים בנוהל תמיכות לאמנה, בהיותה אגודה שיתופית ולא עמותה או חברה לתועלת הציבור, וכן שמטרות של 'עידוד התיישבות' ו'הקמת יישובים' אינן בגדר פעולות שרשויות מקומיות או אזוריות אמורות לקדם ולכן לא אמורות להיות בסיס להענקת כספי תמיכה.

בתחילת אוגוסט הוציא הרכב השופטים בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון צו על תנאי המורה למדינה ולרשויות המקומיות בשטחים להסביר בתוך 45 יום מדוע לא ייפסקו העברות הכספים הללו לאמנה.