אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

עם סיכומה של שנת 2019 במשרד החינוך הכריז מנכ"ל המשרד, שמואל אבוהב, על עמידה של 99.7 אחוזים ביעדים שהמשרד הציב לעצמו בראשית השנה, ואולם יש מי שמבקר את התנהלות המשרד בשנה האחרונה בעיקר בסוגיית היחס לחינוך הבלתי פורמאלי.

גיא אליהו, יו"ר איגוד מחלקות הנוער ברשויות המקומיות, הוא אחד כזה. שוחחנו אתו.

"מציגים מצג שווא לציבור", קובע אליהו המספר כי "באופן עקבי קברניטי משרד החינוך מקצצים ופוגעים בחינוך הבלתי פורמאלי שמנוהל על ידי מחלקות הנוער ברשויות המקומיות. זאת מעבר לביקורת על החינוך הפורמאלי".

לדברי אליהו משרד החינוך מציג כהישג וכתוספת תקציב החזרת תקציבים שנגרעו ממחלקות הנוער על תכניות שתקציבן הופחת, אך בפועל המציאות רחוקה מלהיות מעודדת. "קל מאוד להפחית תקציבים מהחינוך הבלתי פורמאלי", הוא אומר ומעיר כי העובדה שתקציבי מחלקות הנוער תלויות בתקנות ואינם בבסיס התקציב, הקיצוץ בהם נעשה ביתר קלות.

בדבריו מבקר אליהו את הקיצוץ בתקציב תכנית 'נוער בוחר ערך כדרך', שלדבריו היא התכנית היחידה שמאפשרת הפעלת תכניות בלתי פורמאליות לנוער ברשויות המקומיות דרך מחלקות הנוער. "כאשר המדינה לא משקיעה משאבים – ויש לה משאבים כי תקציב משרד החינוך הוא 60 מיליארד שקלים, כך שמדובר בסדרי עדיפויות ולא במחסור בכסף – וכאשר מחלקות הנוער לא נתמכות על ידי המדינה, המשמעות היא שהחינוך הבלתי פורמאלי מושתת רק על הרשויות וכך רק החזקות יכולות להפעיל אותן, לעומת רשויות חלשות שלא משקיעות בחינוך בלתי פורמאלי. כך נוצרים פערים משמעותיים בחברה הישראלית ואת התוצאות נראה עוד שנים קדימה".

כשהוא מתבקש להציג את הקיצוצים במספרים הוא מדגיש כי גם מה שהיה היה טיפה בים, כלשונו. "הייתה תכנית יחידה שניתנת לרשויות המקומיות להפעלת חינוך בלתי פורמאלי דרך מחלקות הנוער. היא עמדה בהתחלה על עשרה מיליון אחר כך ירדה ל-8.6, בשנה אחר כך ירדה ל-5.3 והשנה היא ירדה ל-2.9. אלו סכומים מגוחכים. רשויות כמו מצפה רמון מקבלות אלפי שקלים בודדים. עם זה מפתחים את הנוער ובונים חברה? לא".

"אז אמנם יש תקציבים שעוברים לחברה האזרחית ולגיל השלישי ומפריטים את החינוך הבלתי פורמאלי, ואנחנו מברכים על כספים שמגיעים לשם ועמדנו לצידם ולצד ארגוני הנוער ותנועות הנוער, אבל כשמקצצים לארגוני הנוער ברשויות מקומיות ולארגוני הנוער, זו תעודת עניות של המנכ"ל ושל המשרד".

האם הקיצוצים קשורים לכך שבישראל אין ממשלה קבועה? אליהו משיב וקובע כי "זה קשור ולא קשור", והוא מסביר: "זה קשור כי תקציבים נפגעו ונעצרו, אבל יש תקציב קיים בתוך משרד החינוך, והמשרד יכול לנתב אותו לפי סדרי עדיפויות, וקל לקצץ בסכומים שנמצאים בתקנות ולא בבסיס התקציב".

על התשובות שהוא מקבל בכל סבב כזה של קיצוץ הוא אומר: "קיבלנו תשובות מבזות ביותר. אומרים לי ש'חינוך בלתי פורמאלי מתבסס על ערכים ולא הכול נמדד בכסף'. על פניות בכתב לא טורחים להגיב. מורחים אותנו ופוגעים קשות".

לטעמו של אליהו "מעבירים כסף למקומות שבהם יש רווח פוליטי ולא למקום שבו יש חינוך ובניית חברה או ראיה לעוד עשר ועשרים שנה. מעבירים תקציבים לפי קשר פוליטי והיכרות אישית. הפקירו את מחלקות הנוער ברשויות המקומיות שהן אלה שאחראיות על פי חוק על החינוך הבלתי פורמאלי".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "אנו מכירים בחשיבות מחלקות הנוער ברשויות המקומיות. לצערנו גם תקנה זו נפגעה כתוצאה מהקיצוץ הרוחבי שהושת על כל משרדי הממשלה על ידי משרד האוצר. נעשה מאמץ למצוא דרכים כדי לפתור את הנושא".