עבודות הרכבת הקלה. ארכיון
עבודות הרכבת הקלה. ארכיוןצילום: נתי שוחט, פלאש 90

שר התחבורה, ח"כ בצלאל סמוטריץ', הביא הבוקר (ראשון) לממשלה החלטה שמורה למועצת ראשות מקרקעי ישראל להתכנס בדחיפות ולאשר מתווה פיצוי הולם לתושבי השכונה שעל קו הרכבת הקלה.

במהלך חודש מרץ אמורה נת"ע לתפוס את החזקה בתוואי הקו הסגול ולפנות באמצעות צווי הפקעה את התושבים המתגוררים לאורכו. הפינוי נעשה על פי חוק ואף קיבל את אישורו של בית המשפט העליון. הפיצוי על פי צווי ההפקעה הוא נמוך מאוד ולא מאפשר לתושבים להתחיל את חייהם מחדש.

בסדרת דיונים ארוכה שהוביל שר התחבורה הוחלט על אימוץ "מתווה יצחקי" שגיבשה וועדה בראשות יו"ר קבינט הדיור לשעבר, אביגדור יצחקי, ומעניקה פיצוי הולם למתיישבים השונים.

ההחלטה מתייחסת לתושבים המתגוררים על תווי הרכבת ואולם תושבים נוספים המתגוררים בשכונה שיחפצו בכך יוכלו להצטרף אליו באותם התנאים.

לדברי השר סמוטריץ', "לאחר שנים שאף אחד לא היה מוכן לגעת בתפוח האדמה הלוהט של כפר שלם, תוך תיאום עם התושבים מצאנו פיתרון שיעשה צדק עם תושבי השכונה ויאפשר את המשך פיתוח הקו הסגול של הרכבת הקלה בלוחות הזמנים המקוריים. פיתוח תשתיות הסעת המונים הוא אתגר ראשון בחשיבותו ויש לקדם אותו ללא דיחוי, ואולם יש לעשות זאת תוך רגישות חברתית ועשיית צדק".

"הפיצויים להם היו זכאים התושבים, אותם היו מקבלים בהתאם לפסיקת בית המשפט, היו זניחים ולא מאפשרים חלופה ראויה לתושבים שיפונו. במקום זה, הגענו להסכמות והגדלנו באופן משמעותי את הפיצויים ואת הזכאות של התושבים לתחליף לביתם בכפר שלם", ציין סמוטריץ'.

"המשך פיתוח הרכבת הקלה זו חובתינו הלאומית, ופיצוי הוגן לתושבים זו חובתינו המוסרית. מתווה יצחקי הוא המתווה שמאפשר לנו להתקדם באופן יעיל והגון ואני שמח על חלקי במציאת הפיתרון. שוב הוכח שבהידברות ובתכנון נכון אפשר לבוא לפיתרון יעיל, טוב והגון לכל הצדדים", הוסיף השר, "אני מבקש להודות מאוד לשר האוצר, למנכ"ל משרד ראש הממשלה ולמשרד המשפטים על ההירתמות לפתרון",