אדלשטיין ונתניהו
אדלשטיין ונתניהוצילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

היועץ המשפטי לכנסת עו"ד אייל ינון העביר היום (רביעי) ליו"ר הכנסת את חוות דעתו בעניין היקף שיקול הדעת של יולי אדלשיין. בנוגע לכינוס הוועדה המסדרת ומליאת הכנסת בפגרת בחירות.

זאת לאחר שבית המשפט העליון דחה את בקשת הליכוד למנוע את פרסום חוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת.

ינון קובע בחוות דעתו כי יו"ר הכנסת אינו יכול למנוע את כינוסה של הוועדה המסדרת לצורך קיום דיון בהקמת הוועדות הקבועות, לרבות ועדת הכנסת.

בנוסף, לגבי כינוס המליאה בנושא זו, עמדת היועץ המשפטי לכנסת היא, כי ככל שהוועדה המסדרת תגבש הצעה בדבר הרכב הוועדות הקבועות, יוכלו הממשלה או 25 חברי כנסת לבקש את כינוס המליאה ויהיה על יו"ר הכנסת להיענות לדרישה זו.

לקריאת חוות הדעת המלאה לחצו כאן

מפלגת כחול לבן הגיבה לחוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת.

יו"ר המפלגה, ח"כ בני גנץ אמר, "הנחיתי את יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ אבי ניסנקורן, לכנס בהקדם האפשרי את הוועדה המסדרת ולהקים את ועדת הכנסת בכדי לדון בחסינות נתניהו. נתניהו ביקש - נתניהו יקבל".

יו"ר הוועדה המסדרת ח"כ אבי ניסנקורן הוסיף, "על יו״ר הכנסת להתנהל כעת בצורה הממלכתית המתחייבת ולאפשר את כינוס הוועדה המסדרת באופן מיידי. אפעל להקמת ועדת הכנסת החל ממחר ונקיים את דיוני החסינות בצורה הוגנת ויעילה".

מהליכוד נמסר בתגובה, "לכחול לבן אין שום הישג להציג לאזרחי ישראל, אז הם ממשיכים לעסוק רק בדבר אחד: ״רק לא ביבי״. הם ימשיכו לעסוק בשטויות ואנחנו נמשיך להביא הישגים אדירים לאזרחי ישראל", נמסר מטעם הליכוד.

מוקדם יותר הורה שופט בית המשפט העליון יצחק עמית לאייל ינון וליתר המשיבים בעתירת הליכוד נגדן להגיב לעתירה עד ליום רביעי בשעה 14:00.

כזכור, הבוקר הגישו ח"כ מיקי זוהר ותנועת הליכוד עתירה לבג"ץ, בה הם דורשים מיועמ"ש הכנסת שלא לעסוק בכל סוגיה הקשורה במישרין או בעקיפין להסרת חסינותו של נתניהו, וזאת בטענה שינון מצוי בניגוד עניינים חמור.

לקריאת העתירה המלאה לחצו כאן

"היועץ המשפטי לכנסת פועל למרבה הצער בניגוד גמור להסדר ניגוד העניינים עליו הוא חתום ובניגוד גמור להסדר ניגוד העניינים עליו חתומה בת זוגו, וזאת בניגוד גמור לדין ובאופן המערער את אמון הציבור במוסד החשוב של היעוץ המשפטי לכנסת", נטען בעתירה.

עוד טוענים העותרים, "אין שום מקום להקים לאחר שהכנסת התפזרה וזמן קצר לפני הבחירות, וועדת כנסת שתדון בעניינו של המשיב 6 (נתניהו - ח"ב), משום שהדבר מנוגד לחוק יסוד השפיטה, מנוגד לנוהג ארוך שנים, מנוגד לחוות דעת קודמת של המשיב 1 (אייל ינון - ח"ב) ומסיבות נוספות".

העותרים מבקשים מבג"ץ לדון בדחיפות בעתירה לנוכח העובדה שינון "כבר פרסם חוות דעת בניגוד לאמור בהסדר ניגוד העניינים עליו הוא חתום ובניגוד להסדר ניגוד העניינים עליו חתומה בת זוגו המחייב גם אותו. כן פורסם שבכוונתו לפרסם חוות דעת נוספת. לפיכך, ככל שלא תתקבל החלטת בית המשפט הנכבד בהקדם, המשיבים 4-2 (הכנסת, יו"ר הכנסת והוועדה המסדרת - ח"ב) עלולים לפעול בהתאם לחוות הדעת, על אף שזו ניתנה בניגוד עניינים חמור ובניגוד לדין".

"הייתכן שיד אחת מחליטה על הגשת כתב אישום, ובמקביל היד השניה מאשרת את הקמת וועדת הכנסת ולמעשה מנסה לסכל את בקשת החסינות שדנה, בין השאר, בדרך קבלת ההחלטה על הגשת אותו כתב אישום?? היתכן שיד אחת תתחייב שהמשיב 1 (ינון - ח"ב) ימנע מכל דיון שנמצא בטיפול בת זוגו והיד השניה תטפל בעניין מרכזי – דיון בבקשת החסינות שהיועץ המשפטי לממשלה מהווה צד ישיר ונדרש בו?!", תוהים מגישי העתירה.