עו"ד דוד ברלינר
עו"ד דוד ברלינרצילום: עצמי

מאז פרסום תוכנית המאה של טראמפ, פרשני השמאל הישראלי מדגישים בכל תוכנית ופאנל תקשורתי שכדי להחיל את החוק הישראלי בשטחי יו"ש צריך דווקא החלטה של הכנסת, ושהחלטה של הממשלה לא תספיק לעניין זה.

אלא שלא זו בלבד שהטיעון הזה סותר את החוק, אלא שברוב רובם של שטחי מדינת ישראל החוק הישראלי הוחל בהחלטה של אדם בודד – שר הביטחון דוד בן גוריון - ולא באמצעות חקיקה של הכנסת.

למעשה ישנן שלוש אפשרויות להחלת החוק הישראלי על שטחי יו"ש:

1. באמצעות חקיקה של הכנסת – כפי שעשו בהחלת החוק על שטחי רמת הגולן (בחוק רמת הגולן, התשמ"ב-1981).

2. באמצעות החלטת ממשלה – וזאת בהתאם לפקודת סדרי השלטון והמשפט הקובעת ש"המשפט, השיפוט והמינהל של המדינה יחולו בכל שטח של ארץ-ישראל שהממשלה קבעה בצו".

דוגמה לשטחים בהם הוחל החוק הישראלי באמצעות החלטת ממשלה הם שטחי מזרח ירושלים.

3. באמצעות מנשר שמוציא שר הביטחון – וזאת בהתאם לפקודת שטח השיפוט והסמכויות (משנת 1948), הקובע כי החוק הישראלי יחול על כל שטח מארץ ישראל ששר הביטחון קבע ב"מנשר כמוחזק על ידי צבא-הגנה לישראל". בהתאם לכך, כל שצריך כדי להחיל את החקיקה הישראלית ביו"ש (וממילא את הריבונות הישראלית בשטח) הוא החלטה של שר הביטחון.

דוגמה לשטחים בהם הוחל החוק הישראלי באמצעות מנשר של שר הביטחון, הם שטחי ירושלים המערבית והשטחים אותם ישראל תפסה במלחמת העצמאות. למעשה ברוב שטחי מדינת ישראל החלת החקיקה הישראלית נעשתה באמצעות מנשר שהוציא שר הביטחון דאז דוד בן-גוריון.

נכון שבמציאות הפוליטית והחברתית במדינת ישראל כיום, דרך המלך להחלת ריבונות תהיה באמצעות החלטת ממשלה או חקיקה של הכנסת. עם זאת, חשוב גם לזכור את האופציה השלישית – החלה באמצעות מנשר של שר הביטחון – אשר עוד עלולה להתברר כרלוונטית ומציאותית.